Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

Când în iunie 2018 cotidianul ZIUA de Constanţa organiza evenimentul #RespectTeatru , dedicat comunităţii teatrale, o tristă descoperire avea să iasă la iveală: rampa constănţeană este lipsită de o arhivă ce ar putea să reamintească actualelor generaţii anii de glorie ai scenei tomitane.
 

 
Tocmai de aceea, rând cu rând, ne-am propus ca, răsfoind revista „Teatrul”, pusă cu amabilitate la dispoziţie de teatrologul Anaid Tavitian, să „asamblăm” măcar o parte din istoria artei scenice la malul mării.
 
Astăzi vă propunem două articole din nr. 9 septembrie 1980 care ne fac cunoscute pregătirile pentru stagiunea 1980-1981. Secretarul literar Romeo Profit vorbea despre pregătirile la Teatrul Dramatic: „Repetăm «Răzbunarea» de A. Fredro, spectacol pe care îl pregătim pentru «Zilele culturii poloneze în România». Regia o semnează actorul Lucian Iancu, totodată interpretul unui rol principal, iar scenografia, Eugenia Tărăşescu-Jianu.
 
În repetiţii se află şi piesa lui Paul Everac, «Cartea lui Ioviţă», a cărei regie o asigură Dan Micu. În prima parte a stagiunii, regizorul Ion Maximilian va monta o comedie de Tudor Popescu. Regizorul Gheorghe Jora lucrează la «Audienţă la consul» de Ion Brad. Alte premiere? Ne interesează pentru publicul nostru tânăr piesa lui Stephen Poliakoff, «Cum se numeau cei patru Beatles?», a cărei regie o va semna Florian Pittiş, invitat să joace şi în reprezentaţie. În proiectele noastre am inclus două titluri inedite: «Hop signore» de Michel de Ghelderode şi «Împărăţia pământului» de Tennessee Williams. Ne propunem de asemenea şi o piesă de Shakespeare: «A 12-a noapte», sau «Visul unei nopţi de vară».
 
N-am lăsat de-o parte din preocupările noastre nici dramaturgii locali pe care i-am lansat. Lucrăm, în continuare, cu Hristu Limona la o nouă piesă, «Crengile aceluiaşi copac», şi cu Eugen Lumezianu. Avem intenţia să lansăm şi un nume nou: George Mihăiescu, cu scrierea «Transoceanicul de familie»“.
 
La Teatrul de păpuşi, directorul Cristian Pepino vorbeşte despre un alt tip de orientare: „Există o prejudecată după care teatrul de păpuşi ar fi destinat în exclusivitate copiilor, maturii acceptând, din când în când, să vadă spectacole graţioase, dar plictisitoare. Încercăm să ne eliberăm de aceste eresuri. În acest context, am îndrumat valorile creatoare ale trupei din Constanţa pe un făgaş important, spre o producţie care să fie clasică şi contemporană, totodată, adresându-se deopotrivă adulţilor şi celor mici”.
 
„Metamorfoze“, prelucrarea cunoscutelor poeme ale lui Ovidiu realizată de Cristian Pepino, care semnează şi regia spectacolului, reprezintă prima premieră a noii stagiuni. „Împreună cu actorii trupei, cu scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu  şi compozitorul Eugen Baboie, încerc să exploatez mijloacele artistice ale teatrului de animaţie: să creăm imagini scenice în perpetuă transformare, descompunere şi recompunere, să găsim «metamorfozele» nu numai prin textul literar, dar şi prin decoruri şi personaje, într-o senzaţională suită de prefaceri”.
 
Acelaşi teatru mai făgăduia un spectacol de „Varietăţi“, în regia lui Ştefan Lenkoisch şi scenografia lui Mircea Nicolau. De asemenea, în perspectivă, colaborări cu regizoarele Margareta Niculescu („Crăiasa zăpezilor“, după Andersen) şi Kovacs Ildiko („Ursuleţul Winnie Pooh“, după A. Milne) şi participarea la festivalul internaţional de la Barcelona.
 

Sursa foto: TVR - Captură YouTube din emisiunea Garantat 100% cu Florian Pittiş (2004)

 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Titus Cergău - învăţător și autor al unor cărţi şi articole dedicate legendelor Dobrogei

27 Feb 2020 208

Alexandru Bilciurescu - poet, romancier, publicist și jurist dobrogean

21 Feb 2020 557

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Inventatorul Zaven Boiagian şi destinul unei familii greu încercate

21 Feb 2020 918

#citesteDobrogea Ovidiu Dunăreanu - 70. Scriind despre Dobrogea cu inefabilul sentiment al tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte

21 Feb 2020 1900

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Devenirea diplomatului Agop Bezerian într-un exersat şi inspirat traducător a peste 20 de titluri esenţiale

20 Feb 2020 1558

Nicolae N. Moroșan - geolog și arheolog, director al Muzeului de Etnografie și Istorie Naturală

19 Feb 2020 197

Radu Vulpe - arheolog, profesor universitar, doctor docent în istorie antică

19 Feb 2020 241

#citeșteDobrogea Personalitatea omului de cultură tătar crimeean Riza Fazîl (1929-2016)

18 Feb 2020 2072

#citeșteDobrogea Detalii economice din Dobrogea anilor ʼ30 (IV). Industria pescuitului și zonele piscicole

17 Feb 2020 319

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Debutul editorial al prestigiosului publicist constănțean Vartan Arachelian

14 Feb 2020 1516

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Manuela Elisabeta Sidoroff, cercetător de prestigiu în domeniul ştiinţelor vieţii

13 Feb 2020 1506

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Destinul unui mare maestru al penelului, Hrandt Avakian

12 Feb 2020 1429

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian Constănțeni cu biografii de savanți - Arabela Aprahamian

11 Feb 2020 1127

#citeșteDobrogea Pericle Martinescu - 109 ani de la naștere. Corespondența literară privată

11 Feb 2020 1246

#citeșteDobrogea „Vasile Canarache și-a transformat vechea pasiune pentru arheologie într-o profesie”. 124 de ani de la naștere

06 Feb 2020 976