Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

Când în iunie 2018 cotidianul ZIUA de Constanţa organiza evenimentul #RespectTeatru , dedicat comunităţii teatrale, o tristă descoperire avea să iasă la iveală: rampa constănţeană este lipsită de o arhivă ce ar putea să reamintească actualelor generaţii anii de glorie ai scenei tomitane.
 

 
Tocmai de aceea, rând cu rând, ne-am propus ca, răsfoind revista „Teatrul”, pusă cu amabilitate la dispoziţie de teatrologul Anaid Tavitian, să „asamblăm” măcar o parte din istoria artei scenice la malul mării.
 
Astăzi vă propunem două articole din nr. 9 septembrie 1980 care ne fac cunoscute pregătirile pentru stagiunea 1980-1981. Secretarul literar Romeo Profit vorbea despre pregătirile la Teatrul Dramatic: „Repetăm «Răzbunarea» de A. Fredro, spectacol pe care îl pregătim pentru «Zilele culturii poloneze în România». Regia o semnează actorul Lucian Iancu, totodată interpretul unui rol principal, iar scenografia, Eugenia Tărăşescu-Jianu.
 
În repetiţii se află şi piesa lui Paul Everac, «Cartea lui Ioviţă», a cărei regie o asigură Dan Micu. În prima parte a stagiunii, regizorul Ion Maximilian va monta o comedie de Tudor Popescu. Regizorul Gheorghe Jora lucrează la «Audienţă la consul» de Ion Brad. Alte premiere? Ne interesează pentru publicul nostru tânăr piesa lui Stephen Poliakoff, «Cum se numeau cei patru Beatles?», a cărei regie o va semna Florian Pittiş, invitat să joace şi în reprezentaţie. În proiectele noastre am inclus două titluri inedite: «Hop signore» de Michel de Ghelderode şi «Împărăţia pământului» de Tennessee Williams. Ne propunem de asemenea şi o piesă de Shakespeare: «A 12-a noapte», sau «Visul unei nopţi de vară».
 
N-am lăsat de-o parte din preocupările noastre nici dramaturgii locali pe care i-am lansat. Lucrăm, în continuare, cu Hristu Limona la o nouă piesă, «Crengile aceluiaşi copac», şi cu Eugen Lumezianu. Avem intenţia să lansăm şi un nume nou: George Mihăiescu, cu scrierea «Transoceanicul de familie»“.
 
La Teatrul de păpuşi, directorul Cristian Pepino vorbeşte despre un alt tip de orientare: „Există o prejudecată după care teatrul de păpuşi ar fi destinat în exclusivitate copiilor, maturii acceptând, din când în când, să vadă spectacole graţioase, dar plictisitoare. Încercăm să ne eliberăm de aceste eresuri. În acest context, am îndrumat valorile creatoare ale trupei din Constanţa pe un făgaş important, spre o producţie care să fie clasică şi contemporană, totodată, adresându-se deopotrivă adulţilor şi celor mici”.
 
„Metamorfoze“, prelucrarea cunoscutelor poeme ale lui Ovidiu realizată de Cristian Pepino, care semnează şi regia spectacolului, reprezintă prima premieră a noii stagiuni. „Împreună cu actorii trupei, cu scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu  şi compozitorul Eugen Baboie, încerc să exploatez mijloacele artistice ale teatrului de animaţie: să creăm imagini scenice în perpetuă transformare, descompunere şi recompunere, să găsim «metamorfozele» nu numai prin textul literar, dar şi prin decoruri şi personaje, într-o senzaţională suită de prefaceri”.
 
Acelaşi teatru mai făgăduia un spectacol de „Varietăţi“, în regia lui Ştefan Lenkoisch şi scenografia lui Mircea Nicolau. De asemenea, în perspectivă, colaborări cu regizoarele Margareta Niculescu („Crăiasa zăpezilor“, după Andersen) şi Kovacs Ildiko („Ursuleţul Winnie Pooh“, după A. Milne) şi participarea la festivalul internaţional de la Barcelona.
 

Sursa foto: TVR - Captură YouTube din emisiunea Garantat 100% cu Florian Pittiş (2004)

 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeşteDobrogea România ar fi fost „ciungă“ fără polul său maritim. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

20 May 2019 467

#citeșteDobrogea 136 de ani de la nașterea pictorului Gheorghe Sârbu, primul custode al pinacotecii de la mare

18 May 2019 403

#citeșteDobrogea Rasova, așezare românească de pe malul Dunării (I)

15 May 2019 1215

#citeşteDobrogea Magistrul juriului de la „Românii au talent“ împlineşte 63 de ani. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

29 Apr 2019 613

#citeşteDobrogea 140 de ani de la naşterea lui Alexandru Gherghel, naturalizat dobrogean timp de patru decenii

27 Apr 2019 810

#citeșteDobrogea Liberalism și liberali în Dobrogea centrală (II)

24 Apr 2019 473

#citeşteDobrogea A fost odată Săptămâna Teatrelor de Păpuşi la... mare. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

24 Apr 2019 508

#citeşteDobrogea 119 ani de la naşterea savantei dobrogene Victoria Iuga Raica. Amintiri despre Tulcea natală

23 Apr 2019 553

#citeşteDobrogea In Memoriam Grigore Sălceanu, la 118 ani de la naştere. Distincţia profesorului mircist, cu notorietate între dobrogeni

23 Apr 2019 592

#citeşteDobrogea 180 de ani de la naşterea celui care a dat identitate Dobrogei. „Domnilor, iată Domnitorul vostru Carol I!“

20 Apr 2019 751

#citeșteDobrogea Cronică teatrală de acum patru decenii, la spectacolul „Lupii de mare“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

18 Apr 2019 586

#citeşteDobrogea In Memoriam Enache Puiu, la 91 de ani de la naştere

18 Apr 2019 747

#citeșteDobrogea Liberalism și liberali în Dobrogea centrală (I)

17 Apr 2019 660

#citeşteDobrogea Umilinţa artistului în slujba obedienţei comuniste. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

16 Apr 2019 601

#citeşteDobrogea Rolul educativ al teatrului, din perspectiva Ninei Cassian. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

15 Apr 2019 638