Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

Când în iunie 2018 cotidianul ZIUA de Constanţa organiza evenimentul #RespectTeatru , dedicat comunităţii teatrale, o tristă descoperire avea să iasă la iveală: rampa constănţeană este lipsită de o arhivă ce ar putea să reamintească actualelor generaţii anii de glorie ai scenei tomitane.
 

 
Tocmai de aceea, rând cu rând, ne-am propus ca, răsfoind revista „Teatrul”, pusă cu amabilitate la dispoziţie de teatrologul Anaid Tavitian, să „asamblăm” măcar o parte din istoria artei scenice la malul mării.
 
Astăzi vă propunem două articole din nr. 9 septembrie 1980 care ne fac cunoscute pregătirile pentru stagiunea 1980-1981. Secretarul literar Romeo Profit vorbea despre pregătirile la Teatrul Dramatic: „Repetăm «Răzbunarea» de A. Fredro, spectacol pe care îl pregătim pentru «Zilele culturii poloneze în România». Regia o semnează actorul Lucian Iancu, totodată interpretul unui rol principal, iar scenografia, Eugenia Tărăşescu-Jianu.
 
În repetiţii se află şi piesa lui Paul Everac, «Cartea lui Ioviţă», a cărei regie o asigură Dan Micu. În prima parte a stagiunii, regizorul Ion Maximilian va monta o comedie de Tudor Popescu. Regizorul Gheorghe Jora lucrează la «Audienţă la consul» de Ion Brad. Alte premiere? Ne interesează pentru publicul nostru tânăr piesa lui Stephen Poliakoff, «Cum se numeau cei patru Beatles?», a cărei regie o va semna Florian Pittiş, invitat să joace şi în reprezentaţie. În proiectele noastre am inclus două titluri inedite: «Hop signore» de Michel de Ghelderode şi «Împărăţia pământului» de Tennessee Williams. Ne propunem de asemenea şi o piesă de Shakespeare: «A 12-a noapte», sau «Visul unei nopţi de vară».
 
N-am lăsat de-o parte din preocupările noastre nici dramaturgii locali pe care i-am lansat. Lucrăm, în continuare, cu Hristu Limona la o nouă piesă, «Crengile aceluiaşi copac», şi cu Eugen Lumezianu. Avem intenţia să lansăm şi un nume nou: George Mihăiescu, cu scrierea «Transoceanicul de familie»“.
 
La Teatrul de păpuşi, directorul Cristian Pepino vorbeşte despre un alt tip de orientare: „Există o prejudecată după care teatrul de păpuşi ar fi destinat în exclusivitate copiilor, maturii acceptând, din când în când, să vadă spectacole graţioase, dar plictisitoare. Încercăm să ne eliberăm de aceste eresuri. În acest context, am îndrumat valorile creatoare ale trupei din Constanţa pe un făgaş important, spre o producţie care să fie clasică şi contemporană, totodată, adresându-se deopotrivă adulţilor şi celor mici”.
 
„Metamorfoze“, prelucrarea cunoscutelor poeme ale lui Ovidiu realizată de Cristian Pepino, care semnează şi regia spectacolului, reprezintă prima premieră a noii stagiuni. „Împreună cu actorii trupei, cu scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu  şi compozitorul Eugen Baboie, încerc să exploatez mijloacele artistice ale teatrului de animaţie: să creăm imagini scenice în perpetuă transformare, descompunere şi recompunere, să găsim «metamorfozele» nu numai prin textul literar, dar şi prin decoruri şi personaje, într-o senzaţională suită de prefaceri”.
 
Acelaşi teatru mai făgăduia un spectacol de „Varietăţi“, în regia lui Ştefan Lenkoisch şi scenografia lui Mircea Nicolau. De asemenea, în perspectivă, colaborări cu regizoarele Margareta Niculescu („Crăiasa zăpezilor“, după Andersen) şi Kovacs Ildiko („Ursuleţul Winnie Pooh“, după A. Milne) şi participarea la festivalul internaţional de la Barcelona.
 

Sursa foto: TVR - Captură YouTube din emisiunea Garantat 100% cu Florian Pittiş (2004)

 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeșteDobrogea „Constanța pitorească“ (1908) „Tomisul şi-a salvat amintirea şi istoria, în ruinile sale şi monedele vechi găsite pe urmă“ (galerie foto)

17 Sep 2019 414

#citeşteDobrogea „Constanța pitorească“ (1908) Geamiile, o curiozitate a Constanţei. „Pe străinii veniţi de pe aiurea îi opreşte în loc solemnitatea acestor rugăciuni“ (galerie foto)

16 Sep 2019 451

#citeşteDobrogea „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ Sosirea autorităților militare româneşti în Tulcea, prilej de sărbătoare şi speranţă

16 Sep 2019 482

#citeșteDobrogea Inaugurarea primei biblioteci din Dobrogea, pusă la dispoziția cetățenilor „cari vor dori a se lumina”

15 Sep 2019 319

#citeșteDobrogea „Thalia Ex Ponto” (2001) In Memoriam Romeo Profit, „eminența cenușie” a directorilor Teatrului de Stat

15 Sep 2019 303

#citeșteDobrogea Serviciul Maritim Român, în devenirea istorică a portului Constanța. 124 de ani de la înființare

14 Sep 2019 521

#citeșteDobrogea „Constanța pitorească“ (1908) O călătorie de acum un secol cu vaporul de la Constanța la Constantinopole

14 Sep 2019 582

#citeșteDobrogea „Constanța pitorească“ (1908) Galerie foto a Constanței de acum 111 ani. Orașul văzut dintr-o călătorie cu trăsura

13 Sep 2019 1421

#citeșteDobrogea „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ Revenirea Dobrogei la România, în viziunea lui Grigore Cobălcescu

12 Sep 2019 459

#citeșteDobrogea „Constanța pitorească“ (1908) „Mulțimea câinilor slobozi îți aduc aminte de Constantinopol“

12 Sep 2019 476

#citeşteDobrogea „Constanţa e menită să îndepliniască un rol mare în viaţa tânărului nostru Stat“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

11 Sep 2019 1184

O nouă apariţie editorială a prof. univ. dr. Tasin Gemil - „Pe drumurile istoriei“

11 Sep 2019 779

#citeşteDobrogea In Memoriam Aram Frenkian, la 55 de ani de la dispariţie. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

10 Sep 2019 469

#citeșteDobrogea De la măreția Tomisului la sătucul necunoscut și sărac Kiustenge. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

10 Sep 2019 659

#citeșteDobrogea Au trecut 15 ani... „Dan Spătaru n-a murit/Piesa asta este hit”

08 Sep 2019 621