#citeșteDobrogea In Memoriam Diana Cheregi, la șase ani de la despărțire. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

„Talent robust, actrița Diana Cheregi a aparținut acelei nobile familii de actori care și-au iubit profesia până la ardere. Actriță complexă, cu har, stil și eleganță, și-a construit rolurile mereu atentă la nuanțe și cu rigoare dramatică. A jucat în comedii, drame, comedii muzicale, roluri de compoziție, travesti, stilul său de interpretare fiind sigur, plin de forță și dramatism sau de umor și vivacitate, după cum o cerea rolul”, astfel o descria conducerea Teatrului de Stat din Constanța într-un ultim comunicat transmis pe 2 martie 2013, când se despărțea de talentata actriță.

 

 
Pentru tot ceea ce a lăsat scenei constănțene, cotidianul ZIUA de Constanța a omagiat-o anul trecut, pe 12 iunie, cu prilejul evenimentului dedicat comunității teatrale, intitulat „Incredibila memorie a teatrului constănțean”, ocazie cu care Dianei Cheregi i-au fost acordate post-mortem medalia Jean Ionescu și placheta Consiliului Județean #Respectteatru.
 
Într-o lucrare semnată de Georgeta Mărtoiu și Anaid Tavitian, intitulată „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii”, am găsit această nostalgică descriere a celei care a iubit atât de mult scena, indiferentul de genul rolului interpretat:
„Diana Cheregi a venit în teatrul pontic tot în anul 1973 și tot de la Botoșani. Înaltă, subțire, cu timbru frumos de contraltă, dar cunoscând secrete de tehnică și artă a vorbirii care-o ajută să acopere cu vocea un ambitus cu mult mai mare, Diana este un om franc și prietenos, mustind de umor frust, ardelenesc. De altfel, actrița - dincolo de scenă - chiar apelează la accentul și pronunția tipică, ceea ce îi dă un farmec în plus. Fiică, soră, mătușă și mamă cum nu se poate mai devotată, femeie harnică și iute, a dus mereu în spinare greul unei vieți de familie (mare!) pe care o iubește și pentru care a făcut totul.
 
Am considerat-o în sinea mea, încă de la început, urmașa, în acest teatru, a actriței Marcela Sassu, predestinată pentru marile eroine ale tragediei antice. A făcut și dovada în acest sens, în câteva rânduri: în Electra ("Legenda Atrizilor"), Corifeul ("Hecuba"), Cleona ("Andromaca"). Iar marile roluri de tragedie o așteaptă încă și îi doresc din toată inima să se întâlnească cu ele, dacă ar fi cu putință în reprezentații festivaliere de mare anvergură. A creat un anumit tip de ingenuă, cu puritatea voalată de un surâs inteligent, ușor ironic și cu o notă mai gravă, chiar dacă veneau din comedie: Anne ("Nevestele vesele din Windsor"), Irma ("Nebuna din Chaillot"), Andreea ("Între etaje"). A jucat fete bătrâne - Sina ("Capcana de nichel") și femei fatale: Zinida ("Cel care primește palme"), Elvira ("Visul unei nopți de iarnă"). A jucat-o pe Doamna Tana din "Viforul" și pe insinuanta Valentine din "Călător fără bagaje". A fost "de acolo" într-o Colombină a lui Goldoni ("Mincinosul") și a realizat un memorabil androgin - Trufaldino ("Regele cerb").
 
Înzestrată cu simț muzical, ureche și voce frumoasă, a fost nelipsită din distribuția fiecărui musical montat pe scena constănțeană: "Căsătorie cu bucluc" (Zamfira), spectacol căruia i-a semnat și regia într-o altă variantă, în anii '90, cu actori basarabeni și constănțeni; "Nu sunt Turnul Eiffel" (Tanți), "Sânziana și Pepelea" (Baba Rada și Zâna Lacului). Cum am mai spus, a jucat și în varianta din '75 a acestei feerii, chiar rolul titular: îmbrăcată într-o rochie vaporoasă, cu flori în păr și la cingătoare, ireal de frumoasă, aluneca prin scenă ca o nălucă ademenitoare a nopților de sânziene...
 
A jucat roluri importante și în deceniul '91-2000 și va mai juca mult timp de acum încolo, înaintarea în vârstă sporindu-i calitățile (dată fiind natura acestora). A fost codirector al teatrului în perioada celui de-al doilea directorat al lui Lucian Iancu. A fost profesoară de arta actorului la Facultatea de Teatru a Universității "Hyperion" (cât timp aceasta a funcționat la Constanța)“.
 

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Istoria Dobrogei Maria Dimitriu Castano - pentru cauza femeilor într-o lume a bărbaților

01 Mar 2024 6209

Omagiu maestrului Gheorghe Stanciu, dirijor de renume la Teatrul Național de Operă și Balet Constanța. „Prin muzică putem urca scările spre cer...”

29 Feb 2024 5663

Personalități Constanța Scriitorul Costache Tudor împlinește 84 de ani

23 Oct 2023 921

Istoria Dobrogei - Bibliografie Ovidiu (sec. I î. H. - sec. I d. H.) - „Tristele” (Cărțile I, II, III)

30 Sep 2023 3132

Personalități Constanța Ilie Șerbănescu, cel care a surprins pe cameră mai multe obiective din Dobrogea

14 Aug 2023 1408

Constanța culturală Expoziție și evocări emoționante a unor armeni de seamă din Constanța (galerie foto)

13 Jun 2022 2994

Dobrogea redevine parte a României după Războiul de Independență, în 1878. Ce însemnătate are ziua de 14 noiembrie în istoria lumii

14 Nov 2021 1727

#AdrianV.Rădulescu - ctitorul La Mulți Ani, Dobrogea! Memorabila personalitate a ctitorului Adrian Rădulescu, evocată în documentarul finanţat de cotidianul ZIUA de Constanţa

14 Nov 2021 11836

#DobrogeaDigitală „Personalități marcante ale Medgidiei“, de Adrian Ilie. Dan Spătaru, artistul care a intrat în cartea recordurilor

27 Aug 2021 4292

#DobrogeaDigitală Personalități dobrogene din anul 1927 - „De astfel de elemente are nevoie românismul dobrogean“

22 Jul 2021 3524

#DobrogeaDigitală „Patriarhul Dobrogei”, la 155 de ani de la naștere

20 Jul 2021 1582

Nicolaie Pitu - inginerul constănțean care a proiectat actualul sistem de alimentare cu apă din Dobrogea

19 Jul 2021 24749

#DobrogeaDigitală „Românul în veci va fi român”

28 Jun 2021 2828

#DobrogeaDigitală Moscheea din Constanța - prima clădire din România unde s-a folosit betonul armat

24 Jun 2021 3942

#DobrogeaDigitală Ion Faiter, la 85 de ani

15 Mar 2021 3765