#citeşteDobrogea La mulţi ani, maestre Virgil Andriescu! Omagiu pentru o viaţă dedicată scenei (galerie foto)

La cei 83 de ani pe care îi împlineşte astăzi, maestrul Virgil Andriescu  se poate mândri cu un record greu de egalat în plan profesional, motiv pentru care anul trecut, în iunie, l-am considerat unul dintre invitaţii de onoare ai evenimentului dedicat comunităţii teatrale constănţene - #RespectTeatru .


 
Cuvintele nu pot exprima pe deplin respectul pe care acest veteran al scenei româneşti îl merită, dar considerăm că îndeplinim o datorie de onoare prin a readuce în atenţie activitatea sa, inclusiv în plan managerial la Constanţa.
De altfel, datorită iniţiativei sale şi a Ilenei Ploscaru, cea care i-a fost adjunctă, vremelnic, Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian aveau să rememoreze pagini din istoria teatrului de la malul mării în cartea „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii”.
 
„Un al treilea motiv (al scrierii acestei cărţi - n.r.) a fost indus de marii actori ai acestei scene, Virgil Andriescu  şi Ileana Ploscaru, director şi director artistic ai teatrului la ora când s-a «comandat» lucrarea, şi care ne-au rugat să scriem «o cărticică pentru suflet», pe care orice om când va pune mâna să o citească cu plăcere, fără efortul de a naviga printre cifre. Tonalitatea sentimentală a evocării de aici provine, dar am înţeles, scriind, că cei doi actori aveau mare dreptate cerându-ne-o”, mărturiseau autoarele.
 
Aceleaşi care îi creionează un profil complet şi profesionist sărbătoritului de astăzi: „Actor charismatic, iubit de publicul din toată ţara, care îl cunoaşte prin intermediul turneelor, al filmelor şi al spectacolelor de televiziune, a jucat aici între anii 1965- 2000 cu o întrerupere de câteva stagiuni, timp în care a fost actor al Teatrului Giuleşti (fără a întrerupe legătura cu Constanţa).
 
Între 1998-2000 a exercitat şi funcţia de director al teatrului constănţean, urmându-l în scaunul acesta pe confratele său Lucian Iancu. Frumos şi cu un aer de bărbăţie agresivă, dar şi foarte talentat şi ambiţios, aş zice că a fost şi a rămas până târziu un veritabil sex-simbol, realizând în variate şi originale chipuri o galerie de juni-primi şi amorezi, unul mai cuceritor ca altul: Paris («Nu va fi război în Troia»), Robert («Papagaliţa şi curcanul»), Pescarul cel vesel («Legenda frumoasei Agigea»), Cătălin («Viforul»), Vlad («Io, Mircea Voievod»), Elio («Fluturi ... fluturi ... »), Mircea Aldea («Gaiţele»), Sandy («Bliss») ş.a.
 
Înaintând în vârstă, a abordat dezinvolt personaje dintre cele mai diferite ca identitate artistică, de comedie, dramă, tragedie; 179 de la tipuri rustice (Ciobanul din «Farsa Jupânului Pathelin»), până la regi (Pyrrhus din «Andromaca» sau Macbeth) ori intelectuali (Profesorul din «Passacaglia»), de la compoziţii de vârstă ori caracter (Bismarck - «Credinţa») la travesti (Acroteleuţia - «Miles Gloriosus»), de la diabolicul şi temperamentalul Zmeu din «Sânziana şi Pepelea» de Alecsandri la delicatul şi nefericitul Gaston din «Călător fără bagaje» de Anouilh.
 
A interpretat în regia lui Esrig, rolurile Guglielmo şi Cecco (concomitent) din spectacolul «Vilegiatura» de Goldoni şi pe contele Riccardo în «Bădăranii» de acelaşi autor, în regia lui Dembinski. A fost un extraordinar Leonida («Conu' Leonida faţă cu reacţiunea» - Caragiale) construit pe o linie pe care - aş zice - nu are antecesori, într-un spectacol sugrumat de cenzură, din păcate pentru publicul oraşului nostru.

 
Din tot ceea ce a realizat s-a revărsat forţă bărbătească şi foarte mult omenesc, învăluite într-o reţinere gravă care i-a mărit, cu timpul, farmecul. Cu un fel de a fi foarte cinstit şi direct, şi-a făcut mulţi prieteni, dar şi destui duşmani. În teatru, ca pretutindeni unde se lucrează sub presiunea nervilor, oamenilor le pică mai bine învăluirile.
 

Nu ştiu foarte multe dintre realizările sale ca director, fiind vorba de deceniul în care am avut puţine contacte cu teatrul. Ştiu sigur însă că a făcut demersuri foarte serioase, documentate şi argumentate solid, pentru reluarea Festivalului de teatru antic. Şi mai ştiu că este autorul moral (împreună cu Ileana Ploscaru) al prezentei modeste scrieri cu care ar fi dorit să marcheze jubileul teatrului. Este o prezenţă permanentă pe micile ecrane în seriale sau spectacole tv”.
 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Istoriografia română la ceas de sărbătoare Profesoara UOC Viorica Moisuc - Nonaginta Annis!

15 Apr 2024 700

#citeșteDobrogea Norme de serviciu existente în cadrul comunei urbane Constanța în anul 1941

12 Mar 2024 3399

Istoria Dobrogei - Bibliografie Cassius (sec. II-III) - „Istoria romană”

08 Mar 2024 3687

#citeșteDobrogea Anul 1937 în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia

05 Mar 2024 3689

Istoria Dobrogei - BibliografieFlorus (sec. II) -„Rezumat în două cărți al tuturor războaielor lui Titus Livius, vreme de 700 de ani”

01 Mar 2024 4323

Istoria Dobrogei - BibliografieAelianus(sec. II-III) - „Despre animale”, „Felurite istorioare”

23 Feb 2024 4841

#citeșteDobrogea Viceamiralul Constantin Niculescu - Rizea, un ofițer devotat, în slujba Marinei Române

20 Feb 2024 4931

Istoria Dobrogei - Bibliografie Apuleius (sec. II) - „Apologia”

16 Feb 2024 5302

#citesteDobrogea Campania militară din 1916 din Dobrogea

16 Jan 2024 2218

#citeșteDobrogea Seminarul musulman din Medgidia, focar al răspândirii culturii și religiei islamice

09 Jan 2024 2507

Istoria Dobrogei - Bibliografie Ptolemeu (sec. II) - „Îndreptar geografic”

05 Jan 2024 2214

#citeșteDobrogea Muncitorii portuari și condițiile în care își desfășurau activitatea în perioada interbelică

27 Dec 2023 1472

Istoria Dobrogei - Bibliografie Memnon (sec. II) - „Despre Heracleia”

22 Dec 2023 2404

Istoria Dobrogei - Bibliografie Plutarh (sec. I-II) - „Vieți paralele”

08 Dec 2023 2058

#Dobrogea145 Expoziție despre cetățile antice la Palatul Parlamentului. Cetatea Argamum

27 Nov 2023 3382