Ziua Dobrogei

#DobrogeaAcademică Cine este academicianul constănțean Marian-Traian Gomoiu. Biografia celui mai activ cercetător al Mării Negre

Biolog și geograf, Marian-Traian Gomoiu este unul dintre cei mai activi cercetători ai Mării Negre din ultimele cinci decenii, o reputată personalitate științifică recunoscută de comunitatea internațională prin consistenta sa operă. Rezultatele cercetărilor sale se regăsesc în peste 200 de lucrări științifice - publicate în cărți și periodice - dintre care 75 în străinătate. Pe baza lor i s-au acordat înalte premii și distincții, dintre care amintim Premiul „Emanoil Teodorescu” al Academiei Române (1987) și Medalia Comisiei Internaționale pentru Protecția Mării Negre (Istanbul, 2009).

A pus bazele unor specializări în Universitatea „Ovidius“ și a condus 35 de doctorate. Profesor de Onoare al Universității „Al. I. Cuza“ Iași și Doctor Honoris Causa al Universității „Goldiș“ din Arad sunt câteva dintre titlurile care-i confirmă notorietatea.

Ca o recunoaștere a activității științifice, din anul 1993 este membru corespondent, iar din 2015 este membru titular al Academiei Române, activând în cadrul secției de Științe Biologice.

15 august 1936 - s-a născut la Bazargic, județul Caliacra, la, și a trăit toată viața în Dobrogea.
1950-1954 - Liceul „Mircea cel Bătrân” din Constanța, absolvit cu „Diplomă de Maturitate”. Este anul absolvirii a două promoții, deoarece s-a trecut la învățământul liceal cu 10 clase. Au absolvit în același an seniori remarcabili precum istoricul Ion Bitoleanu, savantul Garabet Kumbetlian, istoricul Petre Covacef, profesorul Mircea Doicescu (șef de promoție, a predat chimia patru decenii la „Mircea”), scriitorul Eugen Lumezianu, Petre Comăniță (fost antrenor la FC Farul), dr. Viorel Tode, Adrian Bavaru (fost rector al Universității „Ovidius”), scriitorul Valeriu Cușnarenco.
1954 - 1958 - Facultatea de Științele Naturii și Geografie a Universității „Victor Babeș” Cluj
1965 - 1973 - doctor în biologie (Oceanologie), cu teza „Contribuții la cunoașterea ecologiei moluștelor psamobionte de la plajele submerse nisipoase de la litoralul românesc al Mării Negre” - Institutul de Științe Biologice al Academiei Române București
1973 (aprilie-septembrie) - curs post-doctoral, la Duke University Marine Laboratory, Beaufort, Nort Carolina USA

CERCETĂTORUL
1959 - 1970 - cercetător științific - Laboratorul de Oceanologie al Institutului de Biologie al Academiei Române
1970 - 1990 - cercetător științific - șef de laborator la Institutul Român de Cercetări marine
1990-1993 - primul Guvernator al Rezervației Biosfera Delta Dunării. Profesor de Ecologie - Universitatea „Ovidius” (cumul)
1990 - 2018 - conducător de doctorat în specialitatea „Ecologie și protecția mediului“, în cadrul Institutului de Biologie al Academiei Române, București, și al Universității „Ovidius” Constanța. Membru corespondent al Academiei Române (1993).
1994 - 2009 - director general adjunct la Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare pentru Geologie si Geoecologie Marină (GeoEcoMar); profesor de Ecologie - Universitatea „Ovidius” Constanța (cumul)
2009 - prezent - cercetător științific principal I - consilier, Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare pentru Geologie și Geoecologie marină - GeoEcoMar
2001 - 2009 - activează și ca expert evaluator pe domeniul său de specialitate - ecologie - în cadrul Consiliului Național al Cercetării Științifice în Învățământul Superior (CNCSIS).

Activitatea științifică și mai ales valoarea acesteia se reflectă în faptul că îl regăsim ca membru într-o serie de structuri științifice de nivel național și  internațional; astfel, este, rând pe rând, președinte al Diviziei de Biologie a Mediului Înconjurător din cadrul Comitetului Național IUBS (Uniunea Internațională a Științelor Biologice); președinte al Comisiei Guvernamentale „Techirghiol”; membru al Comisiei Naționale pentru Securitate Biologică; raportor pentru Marea Neagră al Comitetului de Bentos - CIESM; secretar al SSB filiala Constanța; expert în cadrul Comisiei pentru Mediu, Echilibru Ecologic și Gospodărirea Apelor de pe lângă Guvernul României; membru al Comisiei Naționale IUBS de pe lângă Academia Română; membru al Comisiei de Hidrologie și Ecologie Acvatică a Academiei Române; președinte al Comisiei de Oceanografie a Academiei; membru al Consiliului Științific al Institutului de Biologie al Academiei Române; membru al Consiliului Științific al MEDIFAUNE (Franța); membru al Societății Malacologice a Italiei; membru al Asociației Internaționale pentru Studiul Meiobentosului; membru al Consiliului Științific al Institutului de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea; membru al Consiliului Științific al Rezervației Biosferei Delta Dunării; laureat al premiului „Emanoil Teodorescu” al Academiei Române, 1987; membru al Comisiei Naționale a Zonei Costiere; președinte al Comisiei de Oceanologie și Limnologie a Academiei Române. De asemenea, este membru al unor organizații profesionale naționale și internaționale: Societatea de Științe Biologice; Asociația Oamenilor de Știință; Societatea Ornitologică Română; Liga Navală Română; Societatea Română de Ecologie; Societatea Română de Limnologie; Societatea Română de Ihtiologie.

Începând cu ediția de mâine, comunitatea dobrogeană îl va cunoaște pe savantul Traian Gomoiu prin vocea acelora care au avut șansa de a-i fi fost colegi sau discipoli.