#RespectTeatru# CiteșteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii: Dr. Aurelia Lăpușan. De veghe la memoria teatrului constănțean

„Lipsea Constanței din totdeauna o carte despre teatrul ei. O carte adevărată, de stat pe noptieră și răsfoit ori de câte ori inima cere năvalnic să întoarcă timpul înapoi. Încercări se mai străduiseră ba unii, ba alții, dar din afară, ca simpli spectatori ai actului teatral. Niciodată exhaustiv. Chiar și lucrarea «Presa și teatrul în Dobrogea» a subsemnatei nu venea decât ca o simplă provocare în care rolul precumpănitor al excursului era acordat presei, iar formula de  timp măsurat rămânea cu bună intenție la finele deceniului al patrulea.

Dar în prolegomene era un avertisment. Când se va face o rescriere corectă și completă a unui tratat despre civilizația românilor - având drept bază specificitatea națională, în capitolele consacrate istoriei teatrului și rolului acestuia în formarea și afirmarea spiritului civic, moral al poporului nu va putea fi omisă - ca până acum - contribuția
 esențială a Dobrogei, cel puțin în două etape istorice: antichitatea și perioada modernă. Ori, dacă despre prima - lucrurile sunt destul de bine demonstrate cu dovezi epigrafice și arheologice, în cea de-a doua nu mulți au obosit până acum să picure în grămada faptelor românești de cultură și pe cele întâmplate în Dobrogea.
 
Ceea ce oferă publicului constănțean autorii «Thaliei Ex Ponto. La cumpănă de milenii» este, fără îndoială, cel mai complet demers teatrologic nu doar din arealul dobrogean ci la valoarea unui studiu național.
 
Adevărate pagini de antologie teatrală, amintirile și mărturiile acestui consistent și valoros volum reconstituie cu fidelitate, cu vădită dragoste, devoratoare pe alocuri, secvențe de viață care înseamnă de fapt 50 ani de teatru la Constanța.
Două femei deosebite, care și-au identificat idealurile proprii cu cele ale teatrului, trăind pentru acesta cu o consecvență și o dăruire exemplare, două erudite personalități ale teatrologici dobrogene, cu temeinice studii clasice, Georgeta Mărtoiu și Anaid Tavitian, fini analiști ai fenomenului cultural românesc și universal, formații enciclopedice, voci autorizate, au îndrăznit să dea culturii locale ceea ce avea cel mai mult nevoie aceasta.
 
Monografia propusă de Georgeta Mărtoiu și Anaid Tavitian panoramează evoluția artei spectacolului pe o lungime nu doar de cinci decenii ci cu adânci incursiuni în teatrul antic, accentuând marea disponibilitate a publicului local – special întreținută - către grandoarea teatrului antichității, atât de bogat ilustrată la Tomis, Histria sau Callatis. Admirația lor este una nedisimulată, de resorturi, detectând particularități de caracter, de creație scenică, de carieră.
 
Ceea ce scriu ele în această lucrare monografică trădează deopotrivă firi sentimentale și atașate cu devoțiune cauzei
instituției teatrale constănțene. Ele vin să depună mărturie Cetății despre cum a fost slujit teatrul constănțean și de către cine.
 
Arta dramatică de la Pont s-a impus prin strălucita pleiadă de actori care au ilustrat scena în toți acești ani, și pe care nu omite să-i elogieze autoarele cărții - document.
Pentru fiecare - din infinite resurse narative, autoarele găsesc cuvinte care să potrivească cel mai bine profilul actorului cu aportul lui la creșterea teatrului. Frazele lor, deși stiluri narative deosebite - se rostogolesc alintător, scormonesc tablouri aparent nesemnificative dar purtătoare de atâta imagine și emoție. Iar acestea cresc, se prefac în lacrimi, lacrimile se adună și din ele se aprind cu pioșenie candele pentru marii dispăruți. Enumerarea celor ce au slujit scena se face cu o pedanterie de dantelă chinezească, fiecăruia - mic sau mare, fulgurantă trecere pe scena constănțeană sau o carieră întreagă, li se dăruiesc generos mărgăritare de prețuire.
 
Nimic nu scapă autoarelor, nimic din ce a înregistrat memoria colectivă nu rămâne nescris. Este parcă un glas, un glas sonor al sufletului artei teatrului, o reașezare a trecutului, în
matca lui, adică a adevărului adevărat. Autoarele fac nu doar judecăți asupra actului social, ci deseori cuvintele se dirijează într-un rechizitoriu apăsat adus impostorilor, îmbuibaților, înstrăinaților, politrucilor, atentatorilor la valorile culturale.
 
Lucrarea de față nu este înșiruirea unor simple amintiri evocatoare, ci mai ales o punere în temă cu anii grei de dictatură, de impunere cu forța și cu sila a unei ideologii străine. Spectacole interzise, texte cenzurate, actori pe nemeritate scoși de pe afișe. Dar de dincolo, irumpând acea rezistență eroică, pe termen lung, a oamenilor teatrului, prinși într-un legământ de dragoste și moarte cu arta pe care o slujeau.
 
Structurată pe ample și semnificative capitole: Seri de teatru antic, Studioul experimental, Letopiseț, Debuturi absolute, Perioada 1990-2000, Evenimente, Teatrul de păpuși. Și la sfârșit o completă enumerare a tuturor premierelor acestei jumătăți de secol, o listă a angajaților teatrului, alături de prietenii instituției, autoarele cărții nu vor să scape chiar nimic.
Prețiozitatea ajunge până la linotipiștii și zețarii singurei tipografii dobrogene, unde se migăleau afișele premierelor, oameni cărora nimeni până acum nu le-a adus un atât de frumos și meritat omagiu. Reflecțiile cu privire la condiția actorului și la creația sa scenică, proiecție a conștiinței artistice contemporane ni-i readuc aproape pe mari oameni de teatru, unii dintre ei deveniți deja triste amintiri.
 
Ce reconfortantă întoarcere în timp, ce emoționantă intersecție de biografii artistice, ce călduros mesajul transmis din filele cărții! Ce extraordinar travaliul creator evocator pe care ni l-au dăruit Georgeta Mărtoiu și Anaid Tavitian, în semn de plecăciune către marele, atotstăpânitorul public.
 
Citiți cartea și veți fi mai bogați cu amintirile atât de emoționante despre teatrul constănțean și slujitorii lui devotați!“
 
Despre autoarele cărții „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“
 
Georgeta Mărtoiu
S-a născut pe 22 aprilie 1932, în oraşul Techirghiol (judeţul Constanţa), în familia lui Ştefan şi a Eugeniei Ratea, și a încetat din viață la 1 mai 2006, la Constanţa. A contribuit hotărâtor la inițierea şi organizarea de festivaluri: „Seri de teatru antic” (1978 - 1981) şi Festivalul Săptămâna Teatrelor de Păpuşi Constanţa. Publicaţii: „Thalia Ex Ponto la cumpăna de milenii” (coautor); Monografie - Constanţa, Editura „Muntenia-Leda”, 2001); „Leac pentru drac” (perle din umorul culiselor şi reproduse de G. Mărtoiu şi Anaid Tavitian, Constanţa, Editura „Muntenia-Leda”, 2005; „Motive dobrogene în dramaturgia naţională” (în colecţia „Studii şi cercetări de istoria artei” editată de Academia Română, Bucureşti, 1973); articole pe teme de istoria şi estetica teatrului, publicate în revista „Tomis”; ziarele „Dobrogea nouă”, „Cuget liber”. A fost membră a Asociaţiei Creatorilor din Instituţiile Teatrale şi Muzicale şi a UNITER.
 
#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean „Georgeta Mărtoiu, flacără de iubire pentru teatrul constănțean“

Anaid Tavitian
S-a născut la 12 iunie 1955, la Constanţa, fiind unicul copil al lui Simion şi al Azaduhiei Tavitian. Din anul 1999 şi până în 2017, a  deţinut funcţiile de consultant artistic, dar şi de director artistic al Teatrului „Ovidius” Constanţa, secretar literar la Teatrul Național Constanța, apoi la Teatrul de Stat Constanța, ultimii cinci ani fiind consultant artistic în cadrul TSC. Membru al următoarelor asociații profesionale: Asociația creatorilor din instituțiile teatrale și muzicale - ATM (1978-1989), Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, secția română - AICT, Uniunea Teatrală din România - UNITER, UNIMA - România - 1990 (1994-1998 membră în comitetul UNIMA-România).
Este autoarea lucrărilor „Metamorfoza unui vis” - Editura Ex Ponto (2011), „Thalia Ex Ponto, la cumpănă de milenii” - Editura Muntenia & Leda, 2001 și „Leac pentru trac” - povestiri teatrale, editura Muntenia & Leda, 2004, ultimele două, împreună cu teatrologul Georgeta Mărtoiu.

 
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Contemporani cu istoria culturală. Anaid Tavitian, inconfundabilul glas al sufletului artei teatrale de la malul Mării Negre
 
Despre Aurelia Lăpușan
 
Aurelia Lăpuşan, poetă, prozatoare, publicistă, cadru universitar. Născută la 24 iulie 1948 în Constanţa. Absolventă a Facultăţii de limba şi literatura română - Universitatea Bucureşti. Cursuri postuniversitare de jurnalistică. Doctorat în teoria şi estetica teatrului. Activitate jurnalistică, universitară şi bibliografică. Este autoarea a numeroase volume de poezii, proză, din lista sa de lucrări publicate făcând parte şi 14 monografii dedicate Dobrogei, cele mai multe scrise în coautorat cu Ştefan Lăpuşan.

 
Antologia teatrală „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, semnată de Anaid Tavitian și Georgeta Mărtoiu, este disponibilă integral în format electronic în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.

#citeştemaideparte
#memoriateatruluiconstănțean
#Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii
#Autoare - Anaid Tavitian, Georgeta Mărtoiu 
 
Dacă în urmă cu 119 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“ .

DREPTURI DE AUTOR 
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA DE CONSTANȚA (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA DE CONSTANȚA sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.


Citește și:

Thalia ex ponto la cumpana de milenii

Motivatie

Seri de teatru antic

Galerie foto:


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#RespectTeatru:   Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

4373
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

5698
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

4061
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

4231
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

4487
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

5174
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

4580
#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

4675
#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

8012
#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

5419
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

13060
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

14016
#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

12379
Scena, orașul şi saltul digital

Scena, orașul şi saltul digital

10371
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

5346
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

5901
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

6963
#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski\

#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski"

5875
#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

4902
#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

5925