Cei care vor contesta procedurile de achiziție publică vor depune garanții de bună conduită!

Pentru a proteja autorităţile contractante de contestaţiile abuzive, Guvernul României a introdus obligativitatea constituirii de garanţii de bună conduită în cazul contestării procedurilor de achiziţii publice.

Astfel, operatorii economici care contestă procedurile de achiziţie publică vor constitui garanţii de bună conduită pe întreaga perioada cuprinsă între data depunerii contestaţiei, cererii sau plângerii şi soluţionarea definitivă a acesteia, inclusiv în cazul în care aceasta vizează conţinutul documentaţiei de atribuire.

Până în prezent se reţineau sume doar dacă era atacat rezultatul procedurii de achiziţie publică. În cazul respingerii contestaţiei depuse, garanţia de bună conduită este reţinută. Aceste prevederi sunt reglementate de Ordonanţa de urgenţă adoptată în şedinţa de Guvern din data de 28 iunie a.c., prin care este modificată OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

„Cei care vor contesta procedurile de achiziţie publică vor fi obligaţi să constituie garanţii de bună conduită. A fost instituită această garanţie deoarece contestarea procedurilor de achiziţie publică a devenit sport naţional în România. Noua reglementare este corelată cu practicile europene, iar prin introducerea acesteia nu îngrădim dreptul de a contesta procedurile, ci doar  responsabilizăm operatorii economici care abuzează de această cale de atac. Acum ne confruntăm cu următoarea situaţie: calendarul de implementare a proiectelor nu poate fi respectat deoarece contractele de achiziţie publică nu pot fi încheiate în timp util din cauza contestaţiilor abuzive care nu vizează fondul cauzei, ci blocarea procedurii. Mai mult, sunt situaţii în care procedurile de atribuire depăşesc perioada de timp stabilită pentru execuţia contractelor. Aceste practici blochează implementarea tuturor proiectelor finanţate din bani publici, adică de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi din fonduri europene” , a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Conform noului act normativ, nivelul garanției de bună conduită este reglementat ca procent din valoarea estimată a procedurii contestate, în funcţie de obiectul contractului, în limita unor plafoane maxime.

Garanția de bună conduită trebuie să aibă o perioadă de valabilitate de cel puţin 90 de zile, să fie irevocabilă și să prevadă plata necondiţionată la prima cerere a autorității contractante, în situaţia în care contestaţia, cererea sau plângerea va fi respinsă. În cazul în care expiră perioada de valabilitate a garanției de bună conduită până în momentul emiterii deciziei/hotărârii, contestatorul este obligat să o prelungească. În caz contrar, contestația, cererea sau plângerea va fi respinsă. Garanţia de bună conduită poate fi constituită prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis de o instituţie bancară sau de către o societate de asigurări.


Alte prevederi stipulate în noul act normativ:


·        Operatorii economici care depun contestaţii sunt obligaţi să justifice interesul legitim de efectuare a acestui demers;

·        Reducerea timpului de soluţionare a contestaţiilor prin micşorarea perioadei în care contestatorii pot completa documentele depuse de la cinci la trei zile.

Sursă foto: proiect-contaplus.ro

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Compania afaceristului Dragomir a contestat licitația pentru execuția străzilor Primăria Hârșova învinsă la Consiliul de Soluționare a Cotestațiilor!

29 Mar 2024 596

SC COMVEX SA anunță publicarea invitației de participare la procedura de achiziție lucrări de execuție piloți forați

14 Mar 2024 551

Decizia de anulare a licitației de modernizare şi reabilitare a drumurilor comunale și stradale de către primăria Ghindăreşti, contestată la CNSC de compania controlată de Corneliu Dragomir

29 Nov 2023 842

Licitații publice După contestația de la CNSC, Primăria Constanța a schimbat câștigătorul achiziției de servicii de curățenie (DOCUMENT)

30 Oct 2023 1049

CNSC cere reevaluarea ofertei câștigătoare. Este vizat contractul de servicii de curățenie Contestatorul acuză Primăria Constanța de superficialitate în evaluarea ofertelor și de lipsă de imparțialitate (DOCUMENT)

15 Sep 2023 1718

Licitație la Spitalul Militar de Urgență „Dr. Alexandru Gafencu” Constanța. Ce s-a achiziționat (DOCUMENT)

21 Jun 2022 1300

Achiziția stațiilor de autobuz din municipiul Constanța, contestată la CNSC (documente)

17 Nov 2021 2189

Primăria Constanța a lansat licitația pentru achiziția stațiilor de autobuz CT BUS

27 Sep 2021 1526

Nicio firmă nu a fost interesată să elaboreze caietul de sarcini pentru întreținerea spațiilor verzi din Constanța

21 May 2021 1504

Licitație pentru servicii de supraveghere a lucrărilor de modernizarea acvariului de la Tulcea

19 Mar 2021 1178

Cine a câștigat contractul de proiectare și execuție a lucrărilor la liniile de cale ferată din Portul Constanța?

30 Jan 2021 3797

Se reia procedura. Contractul de furnizare echipamente de control de securitate pentru Aeroportul de la Mihail Kogălniceanu, atacat la CNSC

15 Jan 2021 1331

Iridex Group Salubrizare va gestiona deșeurile din comuna constănțeană Ciocârlia

09 Jan 2021 3900

Achiziție publică a primăriei Mangalia, contestată. Ce decizie a adoptat Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor ?

24 Dec 2020 1707

O firmă din Ilfov furnizează sistemul de monitorizare a mediului în cadrul unui proiect derulat de Consiliul Județean Constanța

05 Nov 2020 3407