25 Oct, 2014 00:00
6443
Proiectul de lege care prevede înlocuirea Religiei cu un opţional de Etică şi cultură civică a trecut tacit de Camera Deputaţilor şi aşteaptă acum votul final din Senat. Dacă proiectul devine lege, studierea Religiei în şcoli nu va mai fi obligatorie. Deputatul de Constanţa Remus Cernea, iniţiatorul acestui proiect, susţine că disciplina pe care o propune în locul Religiei ar trebui să cultive spiritul critic, raţiunea şi empatia elevilor. Ce va însemna însă pentru învăţământul românesc înlocuirea Religiei cu o altă materie? Ce va însemna această schimbare pentru societatea românească în contextul în care subiectul dă naştere invariabil unor majore divergenţe de opinie şi unor tensiuni puternice atât în rândul profesorilor şi al elevilor, cât şi în rândul preoţilor, al intelectualilor şi al politicienilor?
Am discutat despre aceste aspecte cu părintele Eugen Tănăsescu, în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa.
Christos spune, în Evanghelie, că, pentru a nu rătăci într-un anume subiect, trebuie să-l cercetăm dinainte. Documentare se cheamă. La fel şi în viaţa de zi cu zi. Înainte de a ne pronunţa, trebuie să studiem temeinic. Eu nu ştiu motivul pentru care s-au alocat aceşti bani atunci. E treaba altcuiva să lămurească această problemă. Dar pot să spun două lucruri. 1. Nu e corect ca în campania electorală să nu se mai facă nimic, astfel de voci comentează şi-n alte domenii. 2. Cred că Guvernul încearcă să respecte o promisiune (măcar asta să fie respectată). Premierul a spus, în celebrul lui discurs de lansare a candidaturii, că Biserica şi Armata trebuie sprijinite în continuare. Cred că despre asta este vorba.
Trebuie subliniat faptul că această comparaţie, biserică-spitale, biserică-şcoală este păguboasă pentru cel care o face, pentru că sumele totale alocate cultelor au fost întotdeauna foarte mici în comparaţie cu bugetele din Educaţie şi Sănătate. Spre exemplu, în 2013, datele au arătat că toate cultele din România au obţinut 0,2%.
În altă ordine de idei, este nedrept să comparăm merele cu perele, adică numărul de locaşuri de cult cu numărul de spitale şi şcoli, pentru că de biserică are nevoie cetăţeanul de la zero la 90 de ani, iar de şcoli şi spitale, un număr limitat de persoane.
Mai este un aspect, anume că Biserica gestionează foarte bine puţinul pe care îl are, iar asta se vede, în vreme ce în celelalte sectoare există bugetele mult mai generoase şi se vede ce vedem. Poate dacă s-ar mai reduce disfuncţionalităţile din acele bugete s-ar vedea mai mult. În Biserică n-avem disfuncţionalităţi.
Sper ca domnii senatori să-şi aducă aminte de ce au introdus Religia în trunchiul comun în 1999, să ia în calcul acele trei avize negative, care sunt pe subiect. De asemenea, sper să nu uite pe cine reprezintă domniile lor, spre deosebire de domnul Cernea, care, parlamentar de Constanţa fiind, n-a avut nicio iniţiativă legislativă pentru alegătorii săi, ci, dimpotrivă, a luptat contra credinţei majoritare a alegătorilor.
Regret că premierul României s-a înşelat asupra domnului Cernea, sprijinindu-l politic.
Este o încercare de limitare a prezenţei Religiei în spaţiul public prin manipularea ignoranţei unor părinţi, făcută într-un ton stalinist. Citiţi expunerea de motive şi veţi înţelege tonul decretului de scoatere a Religiei din şcoli dat în Rusia în anul 1918. Singura diferenţă este că Religia este limitată prin introducerea unei alte materii similare „eticii socialiste multilateral dezvoltate“.
Mi se pare aberant ca pentru câţiva care nu doresc participarea la ora de Religie să pui majoritatea să-şi ceară acest drept. E ca şi cum în România anului 2014 trebuie să faci cerere la şcoală că vrei să studiezi Limba română. Tentativa de limitare a Religiei în şcoli este o manipulare stalinistă.
Domnul Remus Cernea şi prietenii săi de la ASUR au citit prea mult „Călăuza ateistului“ din 1961. Dacă va trece, iniţiativa domnului Cernea ar putea purta numărul 666.
Nu. Aceste teme au fost aduse în spaţiul public mai mult de campaniile desfăşurate de ASUR (Asociaţia Secular Umanistă din România), dar şi de dorinţa de audienţă a presei.
Perioada şcolară este definitorie pentru drumul nostru în viaţă. Religia este un subiect care-i preocupă pe absolut toţi oamenii, pentru că se referă la valori definitorii în viaţă. Prin urmare, valorile educaţiei trebuie să includă şi spectrul credinţei, pentru că ea este motorul care ne pune viaţa în mişcare. Oamenii acţionează conform valorilor în care cred.
Dacă valorile religioase nu sunt pe deplin edificate, riscul greşelilor şi al confuziilor este foarte mare. De aici, se nasc extremismul şi terorismul de tip religios. Prin urmare, lipsa studiului generează pericole sociale, pentru că Religia are întotdeauna un efect social.
Dacă în comunism, dictatura era greu de suportat, în democraţie, libertatea este mai greu de suportat, pentru că presupune responsabilitate. Asta face educaţia, te responsabilizează. Un exemplu nefericit este reformarea continuă a învăţământului românesc, rezultatul fiind debusolarea elevului.
Pentru că au studiat foarte bine marketing-ul politic. În toată lumea democrată, capitalul electoral vine din subiectele care-i preocupă pe cetăţeni. De aceea, unii legalizează homosexualitatea, pentru că au bazin electoral. În România, din fericire, Religia contează. Iar politicienii o exploatează. Dacă şi împlinesc ceea ce promit este foarte bine, pentru că, în democraţie, un politician trebuie să-şi slujească poporul.
Nu. Istoria se repetă întotdeauna. Umanitatea a cunoscut perioade de înflorire spirituală, ca şi perioade de declin. Este adevărat că secularizarea ne ispiteşte pe toţi, dar salvarea există. Să nu uităm că Christos a venit la „plinirea“ vremii, adică atunci când era mai mare nevoie de el. De aceea ne putem salva, pentru că noi îl avem deja pe Christos. Nu ne mai trebuie nimic.
Apare omul deformat religios. Cum spune şi Evanghelia, ce semănăm aceea culegem. Riscul este ca derizoriul pe care-l semănăm să ne transforme în monştri. Iată un exemplu: „descurcărismul“ învăţat în comunism a fost ridicat în capitalism la rang de principiu oficial.
Da, există acest risc, deoarece mijloacele de comunicare s-au înmulţit foarte mult. Astfel, se facilitează exprimarea propriilor idei, care însă, asociată cu lipsa de documentare serioasă, creează o bombă socială numită radicalism. Adică oamenii îşi radicalizează ideile şi, în loc să dialogheze (ceea ce ar duce la soluţii constructive), ajung să se dispreţuiască. Ceea ce ne salvează este smerenia şi informarea. Smerenia, pentru a înţelege că cel de lângă noi este fratele nostru, iar informarea, pentru a înţelege pe deplin situaţia. Numai aşa putem atinge idealul creştinismului, să ne iubim vrăjmaşul. În orice vrăjmaş este, de fapt, un frate al nostru care a căzut moral, întinându-şi sufletul. Cum să nu-l iubeşti pe aproapele tău căzut? Noi n-avem nevoie de ajutor?
Termenii invocaţi nu-mi aparţin, sunt luaţi din optica domnului Cernea, care spunea despre noi, cei credincioşi, că suntem nişte îndoctrinaţi cu atitudine antiştiinţifică. Eu sunt un preot al lui Christos, un misionar mediatic (adică jurnalist, pentru că orice jurnalist are o misiune a lui), cu ceva abilităţi de inginer. Pentru asta trebuie să le mulţumesc Înaltpreasfinţitului Teodosie, soţiei mele şi tuturor colegilor preoţi şi jurnalişti pentru că mă susţin cu dragostea şi colaborarea lor. Mulţumesc inclusiv ZIUA de Constanţa!
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*:
18 Dec, 2014 08:50
Copiii au dreptul de a studia religia conform confesiunii de care aparţin.Scoaterea din programa şcolară este o mare greşeală.Cei care cer acest lucru,pot foarte bine să-şi retragă copiii de la ore,dar nu trebuie să decidă pentru copiii altora. Domnule Ionescu Emil-teoria evoluţiei speciilor este o simplă teorie care nu a fost demonstrată,iar multe fosile care trebuiau să demonstreze transformarea maimuţei în om s-au dovedit a fi falsuri grosolane.Copiii trebuie să cunoască atât teoria evoluţiei cât şi pe cea creaţionistă,dar trebuie să cunoască şi faptul că nu au fost demonstrate stiinţific.Medicii nazisti care au făcut crime şi experienţe pe oameni nu erau rasisti sau antisemiţi,ci adepţi ai darvinismului social-curent ideologic care consideră omul un animal,şi considerau că prin acţiunile lor îmbunătăţesc specia umană, eliminând indivizii slabi şi aşa numitele rase inferioare,uitând că omul este de fapt creaţia lui dumnezeu şi că nu se pot substitui lui.
31 Oct, 2014 08:20
Prin Constitutie Romania este o tara laica.Copiii nostri au dreptul sa invete despre originea speciilor.Nu ne putem intoarce in evul mediu din motive electorale.Mazare este crestin?
29 Oct, 2014 22:52
As fi de acord ca in scoli sa se predea istoria religiilor, dar nu religia. In clasa a III-a copilul meu si colegii lui au fost pusi sa-si refaca tema de trei ori pentru ca nu reuseau, chiar si cu ajutorul bunicilor, sa faca un pomelnic "ca la carte". As fi preferat sa invete ca Dumnezeu exista prin fapte bune si respect fata de semeni. Si apoi, religia nu reprezinta singura solutie pentru formarea acestor generatii tinere, ci puterea exemplului pe care il dam zi de zi noi, adultii.
27 Oct, 2014 22:06
Religia nu are ce cauta in scoli. Este inadmisibil! O sa prosteasca de tot poporul asta, fara manuale da' cu popa la catedra. Religia este incompatibila cu stiinta, ori facem biologie, fizica, istorie etc ori ascultam despre Praslea cel Voinic, muma padurii sau alte ciomageli. Copiii nostri au dreptul sa creasca intr-o societate sanatoasa, nu una care ii sperie ca ard intr-un foc etern impreuna cu monstri si tot felul de plasmuiri bolnave.
26 Oct, 2014 10:15
popii ar trebui sasi vada de bisericile lor si sa lase scolile. religia se face in fiecare familie,nu toti sintem de acord cu biserica ortodoxa, si cu expansiunea lor de indoctrinare a copiilor de a deveni viitori cotizanti pentru bunastarea si marirea averilor biserici si clerului. pentru redactie va rog publicati cite scolii si spitale ,camine batrini case copii etc a finantat arhiescopia tomisului in ultimi 3 ani..