"Nu este destul sa ai o stampila pentru a face calitate, noi chiar facem acest lucru"

Interviu cu Dumitru Ivanov, directorul gneral al Aker Yards Tulcea

Reporter: Cum ati intrat pe piata constructiilor de nave, mai ales ca in ultima perioada chiar au existat probleme in domeniu?Dumitru Ivanov: Dupa 1990, nu ne-a fost deloc usor Am intrat mai intai pe piata balcanica, respectiv Grecia, Turcia, si de-abia prin 1995 am intrat pe piata vest-europeana, cand am livrat primele nave catre Belgia, Olanda si Germania, pentru care am realizat niste pontoane tehnologice si barje. In acelasi an am semnat si un contract cu Norvegia, care de fapt a insemnat prima noastra intrare pe aceasta piata. Odata cu aceste livrari am inceput sa ne revenim, iar de cand ne-au preluat norvegienii totul a intrat in linie dreapta. De la trei-patru nave livrate pe an, am ajuns in anii 2000-2001-2002, sa livram intre 11 si 13 vase.Anul cel mai bun a fost 2002, cand am livrat practic 13 nave, cu peste 22.000 de tone de metal prelucrat, profitandu-se si de o conjunctura favorabila a pietei, in special pentru navele de aprovizionare a platformelor de foraj maritim.Reporter: Acesta este produsul de baza al santierului?Dumitru Ivanov: In general navele construite de noi sunt din categoria celor tehnologice. Din anul 2002 s-a simtit o cadere a acestui segment de piata, si a trebuit sa trecem pe alte genuri de constructii de profil. Atunci, din 2003, am trecut pe portcontainere. In colaborare cu DMHI am lucrat un portcontainer de 750 TEU, dupa aceea am semnat un contract cu o firma din Olanda, pentru doua portcontainere de 800 TEU. Spre finele anului trecut, mai precis din noiembrie avem o supraincarcare destul de substantiala.Reporter: Ce inseamna anul acesta pentru santier?Dumitru Ivanov: Daca spun ca am avut un an mai slab, spun pentru ca am facut doar 11 nave, nu 13 cate putem face. La ora actuala avem contracte peste necesarul de capacitate, cam cu 40 % mai mult decat putem face. Situatia este asemanatoare si pentru anul viitor. Reporter: Ce veti face intr-o astfel de situatie, noua pentru dumneavoastra, pentru ca oricum, contractele trebuie onorate?Dumitru Ivanov: Desigur ca trebuie sa gasim solutii. Exista insistente din partea armatorilor ca navele sa fie facute aici, unii dintre acestia chiar ne-au pus conditia ca navele sa fie executate sub supravegherea noastra, cu specialistii nostri, chiar daca vor fi facute de subcontractori. Deci nu avem voie sa ducem vasele in alta parte.Reporter: Aveti dotarea tehnica necesara?Dumitru Ivanov: Putem face fata comenzilor pentru ca avem o suprafata mare de lucru, dar si forta tehnica si umana corespunzatoare. Ne mai trebuie insa vreo patru-cinci sute de oameni, muncitori bine pregatiti.Reporter: Ce veti lucra anul viitor?Dumitru Ivanov: Pentru anul care vine, vom avea o schimbare semnificativa a structurii de productie, cand pe langa navele traditionale, vom construi nave complete, nu ca pana acum cand le livram doar cu un anumit grad de saturare. Valoarea unei nave ajunge la peste 20 de milioane de dolari, deci cam cat cinci-sase corpuri pe care le livram catre Norvegia. Deja avem in lucru trei portcontainere de 1100 TEU, undeva la dimensiunea maximala a santierului, plus nave de aprovizionare, nave portcontainer, nava spargator de gheata, nava manevra ancora, si niste barje.Reporter: Cat dureaza o nava, de la proiectare, pana la livrare?Dumitru Ivanov: O nava completa, cum ar fi de exemplu portcontainerul de 1100 TEU, se executa cam in 15 luni, din care executia efectiva, dureaza un an. Mai sunt si alte nave, mai mici, la care ciclul de fabricatie dureaza intre sase si opt luni de zile. Reporter: Cine face proiectarea?Dumitru Ivanov: Noi primim documentatia de clasa de la armator, iar cea de executie o intocmim aici. Avem, circa o suta de ingineri, si suntem singurul santier naval care utilizam cele trei sisteme de proiectare tridimensionala. Noi chiar vindem din orele de proiectare, si acum lucram pentru santierele din grup din Finlanda, chiar mai ajutam si santierele din Norvegia. Perspectiva de a lucra pentru grup este destul de mare in viitor.Reporter: Ce standard de calitate are implementat santierul?Dumitru Ivanov: Noi am demarat actiunea de auditare in vederea acreditarii standardului pentru ISO 9000 cu Det Norske Veritas, iar certificarea va avea loc in luna septembrie, pe la mijloc. Noi, insa lucram dupa un astfel de sistem, pentru ca nu este destul sa ai o stampila prin care sa demonstrezi ca poti face calitate, noi chiar facem calitate.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Acţionarii S.C.U.T. SA, convocați în Adunare Generală Ordinară. Pe ordinea de zi, aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024

01 May 2024 305

Licitații Constanța Cazinoul din Constanța, la un pas de renaștere! Aedificia Carpați, compania ce restaurează monumentul, se va ocupa și de lucrările exterioare (DOCUMENT)

01 May 2024 372

Afaceri Constanța Ce decizii a luat Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor societății Ostrovit SA

01 May 2024 266

IGPR InfotraficTrafic întrerupt pe DN 26 Galați-Murgeni

01 May 2024 209

Acționarii Companiei de Pilotaj Pilot Service SA, convocați de Pilot Service SA în Adunare Generală

01 May 2024 330

IGPR Infotrafic Circulație restricționată pe DN 17 Bistrița-Beclean

01 May 2024 212

IGPR InfotraficAglomerație pe A1 pe sensul Nădlac spre Deva

01 May 2024 197

Declarații de avere Constanța Elena Poteleanu, secretarul general al comunei Mihai Viteazu, avere și interese. Soțul său este preot (DOCUMENTE)

30 Apr 2024 484

Firme Constanța Se decide repartizarea profitului pe 2023 la Mobicom SA

30 Apr 2024 450

IGPR InfotraficSituația traficului la ora 14

30 Apr 2024 237

Fostul viceprimar al Medgidiei, Sorin Petrică Țuțuianu este noul director al CT BUS Constanța

30 Apr 2024 589

Constructorul Sălii Polivante, amendat de Garda de Mediu Constanța! (FOTO)

30 Apr 2024 340

Mihai Lupu- „Peste cinci milioane de lei vor merge la mai multe asociaţii şi cluburi sportive din judeţul Constanţa“

30 Apr 2024 360

CSM Constanța Triatloniștii Carol Popa și Amalia Singuran, parcurs de excepție la Campionatul Național de Supersprint în bazin de la Izvorani (GALERIE FOTO)

30 Apr 2024 329

IGPR Infotrafic Transporturi agabaritice

30 Apr 2024 222