#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru actorul şi directorul Jean Ionescu (galerie foto)

Spre deosebire de toţi ceilalţi 61 de seniori ai teatrului constănţean omagiaţi cu prilejul evenimentului „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, unul va rămâne aievea în istoria cotidianului ZIUA de Constanţa, de numele său fiind legată instituirea unei medalii jubiliare.
Jean Ionescu, directorul cu cel mai îndelungat mandat la conducerea Teatrului de Stat Constanţa, este cel de numele căruia se leagă şi Medalia „Jean Ionescu“, conferită cu prilejul evenimentului.
 
 

 
De altfel, această medalie împreună cu placheta #RespectTeatru din partea Consiliului Judeţean şi scrisoarea de mulţumire din partea Primăriei Municipiului Constanţa i-au fost înmânate fiicei directorului Jean Ionescu, Mădălina Ciobanu, pentru ambii părinţi.
 
Cine a fost Jean Ionescu şi ce l-a făcut remarcabil în teatrul constănţean am găsit în cartea semnată de Jean Badea, „Dulcea povară“, pe care o puteţi citi în varianta digitalizată în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
 
„S-a apropiat de teatru încă din anii adolescenţei, după absolvirea liceului comercial din Constanţa, ca actor amator în spectacolele Ligii Culturale din Constanţa şi Ateneului Popular Central (Patima roşie, Muşcata din
fereastră, Inspectorul de poliţie ş.a.). «Bolnav» de teatru, a renunţat la o posibilă carieră în comerţ / finanţe pentru a se alătura, în 1951, membrilor fondatori ai Teatrului de Stat, din care a lipsit doar patru ani (1969-1973), când a fost obligat să preia conducerea unei instituţii nou-înfiinţate (Agenţia artistică a litoralului, ulterior ARIA, filiala Constanţa).
 
Jean Ionescu a fost directorul Teatrului de Stat (1957-1969), pe când acesta era un mare complex artistic, cu patru secţii (în realitate, tot atâtea teatre, lipsite doar de identitate juridică): dramă/comedie, operă/operetă, estradă, păpuşi... cu menţiunea că o perioadă, în această «uzină» de spectacole şi concerte, a funcţionat şi orchestra populară «Brâuleţul». Jean Ionescu a condus sute de artişti, tehnicieni, muncitori şi funcţionari într-o vreme când nu apăruse încă termenul «manager», dar el stăpânea secretul acestei dificile funcţii: avea calmul olimpian, simţul măsurii şi al dreptăţii şi, mai cu seamă, diplomaţia relaţiilor cu forurile politice şi administrative locale, care îşi permiteau ingerinţe puternice în viaţa instituţiilor de cultură, pentru a le transforma în instrumente de propagandă docile şi eficiente.
 
Nimeni nu se putea opune, în acele timpuri, indicaţiilor repertoriale venite de la centru şi ar fi absurd să-i imputăm postum lui Jean Ionescu aducerea în scenă a maculaturii teatrale cu parfum sovietic sau realist-socialist românesc (gen Sfârşitul escadrei, Zări necuprinse, Anii negri, Marele fluviu ... , Oameni care tac etc.).
Dar să reuşeşti să «strecori» în repertoriul aflat sub un control atât de infernal spectacole precum Profesiunea doamnei Warren, Papa se lustruieşte, Doi pe un balansoar, Sexul şi neantul, Diavolul la Boston era nu doar un act de curaj, ci şi unul de cultură.
 
În raporturile cu şefii de secţie, Jean Ionescu a adoptat, cu înţelepciune, politica de încurajare a iniţiativelor acestora, facilitând actul de «secesiune» din aprilie 1969, cu riscul sacrificării propriei funcţii. Al doilea directorat (1973-1984) venea în alte vremuri grele pentru teatrul românesc, după o vestită plenară de la Mangalia, din vara anului 1971. Pe atunci se cenzura, cu ipocrizia mascată a ideologiei comuniste, orice proiect cultural. Cum a reuşit Jean Ionescu să aducă în scenă pe regele Carol, pe Brătianu, C.A. Rosetti, Maiorescu şi Carp este astăzi o poveste de taină.
 
În aceeaşi perioadă s-au creat evenimente majore, de răsunet naţional, semnate de Silviu Purcărete (Legendele atrizilor şi Hecuba), dar având sprijinul moral al directorului Jean Ionescu. În acea perioadă, Jean Ionescu
a interpretat o seamă de roluri, fără a recurge la intervenţii în favoarea sa. De multe ori a renunţat la câte un personaj pe care şi-l dorea, pentru că era prea ocupat sau ca să nu lase impresia că directorul îşi tăia felia cea mai mare din tort. Dintre cele aproape 80 de roluri, multe au rămas în răbojul succeselor incontestabile. Amintesc doar două: Brătianu din Credinţa(,,[ ... ] rol parcă scris pentru puterea de concentrare şi de comunicare a acestui actor" – Adrian Dohotaru) şi Dacian din Capul de răţoi («Impunător şi ridicol deopotrivă, Dacian e portretizat cu savoare de Jean Ionescu, foarte solid actor al trupei» - Valentin Silvestru).
 
Au trecut mulţi ani de la dispariţia sa şi, oricâţi vor mai trece, nu vor reuşi să-i umbrească amintirea duioasă din sufletele iubitorilor de teatru din cetatea de la Pont...“.
 
De asemenea, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa veţi putea parcurge o serie de fotografii donate spre digitalizare de Mădălina Ciobanu, fiica lui Jean Ionescu, şi care ilustrează activitatea sa artistică.

 
Citeşte şi:
 
#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean 90 de ani de la nașterea actorului Jean Ionescu, directorul cu cel mai îndelungat mandat la Teatrul de Stat. Interviu acordat în anul 1966


 

Galerie foto:


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#RespectTeatru:   Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

1688
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

2528
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

1472
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

1807
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

1741
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

1874
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

1835
#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

1828
#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

4523
#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

2323
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

5380
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

5984
#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

5277
Scena, orașul şi saltul digital

Scena, orașul şi saltul digital

4035
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

2499
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

2800
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

2970
#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski\

#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski"

2225
#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

2049
#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

2666