#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru dirijorul Radu Ciorei (galerie foto)

Aproape patru decenii şi jumătate dirijorul Radu Ciorei (născut pe 28 mai 1952, la Cluj) a dedicat filarmonicii constănţene. De aceea, este îndreptăţit a fi considerat invitat de onoare la evenimentul „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, organizat de cotidianul ZIUA de Constanţa.

Cu acest prilej, a fost distins cu medalia „Jean Ionescu“ din partea cotidianului ZIUA de Constanţa şi cu placheta #RespectTeatru din partea Consiliului Judeţean, dar şi cu o scrisoare de mulţumire din partea Primăriei Municipiului Constanţa.
 
În cartea „Dulcea povară“, pe care o găsiţi în varianta digitalizată în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanţa, Jean Badea i-a dedicat o prezentare obiectivă, cu bunele şi relele carierei de dirijor.
 
„S-a pregătit pentru cariera de dirijor la clasa Einil Simon de la Conservatorul «Gh. Dima» din Cluj-Napoca, oraşul său natal (promoţia 1977), dar a continuat să-şi desăvârşească pregătirea la Weimar, cu reputaţii maeştri Igor Markevitch şi Kurt Masur (1978) şi Otmar Suitner (1979). Încă din timpul studenţiei, a fost corepetitor colaborator al Operei de Stat, după încheierea studiilor fiind angajat la aceeaşi instituţie tot corepetitor. 
 
Nerăbdător să preia bagheta dirijorală, a părăsit Clujul pentru funcţia de dirijor al orchestrei Teatrului Liric din Craiova (1980-1985), până când i-a revenit dorul de ducă spre alte plaiuri, de data aceasta la Constanţa, la Teatrul Liric, unde a dirijat opere de Verdi, Puccini, Rossini. Când s-a înfiinţat Orchestra Simfonică, Radu Ciorei a fost atras de repertoriul simfonic, la început ocazional, apoi, din anul 1991, s-a transferat la Filarmonică, fiind numit, între timp, şi director al tinerei instituţii. 
 
Radu Ciorei era conştient de dificultăţile funcţiei de conducător al unui colectiv obişnuit cu succesele şi turneele peste hotare din «era Staicu». A reuşit să menţină trupa la nivelul de exigenţă impus de predecesorul său, să permanentizeze concertele orchestrei în plan internaţional (Belgia, Spania, Germania, SUA, Portugalia, Coreea de Sud, Franţa, Turcia, Grecia, Argentina), să diversifice repertoriul şi să atragă cei mai valoroşi colaboratori (solişti şi dirijori). 
 
Mai mult, a înfiinţat Festivalul Internaţional „Marea Neagră" şi Festivalul de Muzică Româno-Americană (1992). Se pare însă că, după zece ani, oamenii se obişnuiesc şi cu binele, nu numai cu răul. Cei care au fost «plimbaţi» prin trei continente au obosit, vor altceva, nici ei nu ştiu prea bine ce... Şi schimbarea directorului ar fi noutatea, sau soluţia, sau «leacul» vindecării de preaplin şi angoase. I se impută deturnări de · fonduri, neconfirmate de verificările financiare oficiale, alte abuzuri imaginare care, în final, vor face să triumfe cabala: Radu Ciorei este schimbat din funcţie. 
 
Cel care visa pentru Constanţa «o viaţă muzicală de excepţie», după cum declara într-un interviu, este acum mai liniştit, eliberat de griji manageriale, are timp să-şi valorifice proiectele numite Vivaldi, Bach, Prokofiev, Brahms... la filarmonicile din România şi din lume. 
 
P.S. Reorganizarea sau restructurarea din septembrie 2004 a dus, de fapt, la desfiinţarea Filarmonicii «Marea Neagră»; «construită» din trudă, şi visuri, şi lacrimi de bucurie şi durere de Paul Staicu şi Radu Ciorei. O singură orchestră care să interpreteze în aceeaşi săptămână partiturile «Trubadurului» şi ale «Simfoniei destinului». E bine? E rău? Dacă ar fi fost bine, am fi auzit de asemenea «reorganizări» şi la Braşov, Craiova sau Timişoara. Se pare însă că doar la Constanţa Consiliul Judeţean a poftit premiul întâi cu cunună pentru economii bugetare seama instituţiilor de cultură şi artă. 
În asemenea împrejurări, Radu Ciorei a fost rechemat să gestioneze programul simfonic al acestei orchestre, fiind, din 2004, dirijor la Teatrul Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski» din Constanţa“.
 
Citeşte şi:

Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea Pe scena vieţii. Marii artişti ai Constanţei (Xl) (galerie foto)


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Haleț Gheorghe

01 Jul, 2018 04:03

Radu Ciorei născut pe 28.05.1952 are o cifră a destinului 5 din 3 și 2, foarte convingător, poate fi ascultat și crezut de toată lumea orice ar zice, inventează mereu ceva nou și iese bine din situații incredibile (5). Bun coleg, bun partener, îi sare țandăra din te miri ce, instantaneu redevenind calm și plăcut la loc (2). Talentat, îndrăzneț, aventuros, carismatic, norocos vrea mereu să fie admirat (3). Poate conduce cu mână forte, poate fi șef și îi și place (2+8=1).

Din aceiași categorie

#RespectTeatru:   Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru solista Iacobina Vlad

4429
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

5793
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru actrița Nina Udrescu (galerie foto)

4122
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru Mircea Tegzeşiu (galerie foto)

4278
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Gina Tătaru

4549
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Milidi Tătaru (galerie foto)

5233
#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu

4637
#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

#RespectTeatru: O nouă filă din proiectul jurnalistic Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa. Conferim nemurire cărţilor şi comunităţii teatrale constănţene

4732
#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

#RespectTeatru. LIVE TEXT: Proiectul ZIUA de Constanţa. Incredibila memorie a teatrului constănţean. Ce personalităţi ale prezentului participă, alături de seniorii teatrului (live video)

8057
#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

#RespectTeatru: Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

5483
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

13188
#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

#RespectTeatru: Incredibila memorie a teatrului constănţean. Un proiect marca ZIUA de Constanţa

14233
#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

#RespectTeatru. Odiseea unui proiect fără precedent în Dobrogea: Incredibila memorie a teatrului constănţean

12488
Scena, orașul şi saltul digital

Scena, orașul şi saltul digital

10471
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Sărbătoarea seniorilor scenei constănţene, prin ochii directorilor teatrelor de astăzi

5406
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

5961
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean: Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identifică cu destinul lui Demostene Tranulis

7032
#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski\

#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski"

5924
#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)

4944
#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean:  Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

5985