RODELTA 2009

 26 august 2009     

Exerciţiul regional de intervenţie în situatii de poluarea marină cu hidrocarburi şi de căutare şi salvare la Marea Neagra – RODELTA 2009
 
Ieri, 26 august au avut loc două evenimente de importanţă majoră pentru activitatea de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, precum şi pentru răspunsul şi cooperarea în caz de poluare marină cu hidrocarburi, şi anume Exerciţiul Naţional SAR (căutare şi salvare de vieţi omeneşti) şi cel de-al doilea Exerciţiu Regional Operaţional de răspuns la poluarea marină cu hidrocarburi în Marea Neagră – sub numele de RODELTA 2009.
Exerciţiul s-a desfăşurat pe mare, pe uscat şi în spaţiul aerian, în zona portului Midia, fiind găzduit de Grupul Rompetrol, prin companiile Rompetrol Rafinare Constanţa şi Midia Marine Terminal. 
Exerciţiul a început cu simularea accidentului dintre două nave: la ora locală 11.00;  tancul petrolier UTOPIA, pavilion Panama, aflat sub operaţiuni de descărcare la geamandura de operare SPM aparţinând Midia Marine Terminal, membră a Grupului Rompetrol, a fost  colizionat de cargoul Ovidius, pavilion Cambodgia, care din cauza unor probleme la instalaţia cârmei a pierdut total capacitatea de manevră.
Midia Marine Terminal a anunţat Centrul Maritim de Coordonare din cadrul Autorităţii Navale Române că se scurge ţiţei dintr-un tanc de marfă din bordul babord al tancului petrolier UTOPIA şi în fiecare compartiment de marfă poate conţine min. 10500 t ţiţei;  pata vizibilă încă de la început era de aprox. 800 mp de petrol.
Conform Hotărârii de Guvern 893/2006,  în cazul în care se estimează o deversare de mai mult de 700 t ţiţei, se activeaza Planul Naţional pentru răspuns şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi.
Tancul Utopia era încărcat cu 150.000 t ţiţei uşor de Siberia. În urma coliziunii s-au deversat în Marea Neagra cca 5.000 t ţiţei.
În cazul unui astfel de accident, Midia Marine Terminal - Rompetrol şi-ar întrerupe activitatea timp de o lună şi ar răspunde cu echipamente şi materiale la efectele accidentului şi la combaterea poluării, toate aceste pierderi însumând aproximativ 2 050 000 USD.
În condiţiile unui accident de asemenea dimensiune, ar fi puternic afectate activităţile hotelierilor şi agentilor economici din Mamaia, activitatea de pescuit, activităţile comerciale maritime.
Într-un caz real, perioada în care agenţii economici, instituţiile si organizaţiile afectate pot depune cereri de  despagubire este de 3 ani. În cadrul exerciţiului Rodelta, grupul de evaluare a pagubelor şi compensare, a estimat un cuantum total al solicitărilor de despăgubire  în valoare de 3 600 000 euro dintre care despagubiri maritime -  1 600 000 euro si  2 000 000 euro despăgubiri terestre. 
În cazuri reale costurile totale ale răspunsului la poluare se plătesc în conformitate cu Convenţia internaţionala privind răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluarea cu hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992),  conform principiului “poluatorul plateşte”. 
Conform estimărilor făcute, în aproximativ 24 de ore de la momentul coliziunii,  toată plaja din staţiunea Mamaia ar fi afectată de poluare, urmând a se interveni pe plajă conform planurilor de intervenţie elaborate de Direcţia Apelor Dobrogea Litoral – DADL, din cadrul Administratiei Nationale Apele Romane (Ministerul Mediului) si aprobate de prefectul Judetului Constanta.
S-a restrictionat zona afectata si s-au luat masuri speciale pentru siguranta personalului implicat in operatiunile de raspuns.
Tinand cont ca a fost depasita capacitatea nationala de interventie, s-a luat hotararea de a solicita asistenta internationala, din partea tarilor riverane Marii Negre si din partea Agentiei Europene pentru Siguranta Maritima - EMSA. Pentru aceasta, a fost necesara aprobarea Primului Ministru. S-a  pregătit documentaţia tehnico-economică în vederea cooperării cu ţările vecine şi cu organizaţiile internaţionale (exceptări taxe vamale şi portuare).
Pentru informarea populaţiei, s-au postat informaţii legate de acest incident pe site-ul www.UTOPIA.ro şi s-a deschis un forum pentru a răspunde tuturor întrebărilor cu privire la incident.


În cazul incidentului UTOPIA, acţiunile de intervenţie pe mare s-ar fi încheiat atunci când majoritatea produsului deversat ar fi ajuns la ţărm,  iar ţiţeiul rămas la suprafaţa mării ar fi devenit foarte vascos, (peste 15.000 CSt la 20C), echipamentele avute la dispoziţie nemaifiind eficiente.
Operaţiunile de răspuns pe uscat au reprezentat ultima parte a exerciţiului. Acestea au avut loc pe toata lungimea plajei din Staţiunea Mamaia şi în zona Pescărie, cea mai dificilă operaţiune fiind în zonele stâncoase şi unde există stabilopozi.
Cantităţile de ţitei în amestec cu apa preluate de pe mare, au fost de aproximativ 8.000 t, iar dupa actiunea de colectare urmau să fie predate la Ecomaster pentru prelucrare şi reciclare.

Toate instituţiile participante la operaţiunile de răspuns pe mare au primit ordine de încheiere a intervenţiei. Navele şi echipamentele folosite au fost decontaminate şi depozitate la locurile prestabilite.
În continuare, nava Marina 1 aparţinând DADL şi nava Pazei de Coasta din Turcia au rămas în zona afectată pentru monitorizare.
Operaţiunile pe uscat au continuat, pe lângă instituţiile şi companiile româneşti (MMT - Rompetrol, BRANIC, Envirotech, DADL), fiind implicate cu forţe şi echipamente şi cele din Geogia şi Turcia care au răspuns la solicitarea de asistenţă regională conform Planului de Contingenţă la Marea Neagră.
Exerciţiul celei mai mari simulări de poluare care a avut loc vreodata in Marea Neagra a fost manageriat optim de catre Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marina.
La Rodelta au luat parte un număr de 250 de specialişti din Romania şi ţările riverane ale Mării Negre.
Exerciţiul Regional Operaţional de răspuns la poluarea marină cu hidrocarburi la Marea Neagră şi-a îndeplinit cu succes scopul principal de a testa nivelului de cooperare atât între instituţiile şi companiile româneşti cât şi între cele riverane Mării Negre. 
Autoritatea Navală Română - organul tehnic de specialitate al Ministerului Transportului şi Infrastructurii a fost organizatorul din partea romană, alături de celelalte structuri participante la exerciţiul Rodelta 2009: Ministerul Administraţiei şi Internelor prin structurile locale – Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Dobrogea, Inspectoratul Judetean de Jandarmi, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera, Inspectoratul de Politie al Judetului Constanta; Ministerul Apărării Naţionale; Ministerului Mediului, Organizaţia Maritimă Internaţională, Comisia Europeană, Comisia Mării Negre, Agenţia Europeană pentru Siguranţa Maritimă, S. N. Crucea Rosie Romania, alte organizaţii  guvernamentale şi agenţi economici.
Coordonatorul General al exercitiului a fost Prefectul Judetului Constanta si a avut in subordine Divizia pentru Operatiuni Maritime, coordonata de ANR şi Divizia pentru Operaţiuni Terestre, Coodonată de DADL.

Comitetul de comunicare Rodelta
Oana Năstase
Coordonator comitet comunicare Rodelta 2009 
Contact
Oana.nastase@rompetrol.com
0721 200 722


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

IJJ Constanța Vino și tu în echipa Jandarmeriei! Sunt ultimele zile de înscrieri

11 May 2024 624

1878 -2024. Pe 9 iunie alegem cel de-al 55 primar al Constanței 14 candidați intră în competiția electorală pentru primărie. Iată ordinea pe buletinul de vot! (DOCUMENT)

08 May 2024 1417

Îți dorești să lucrezi la Pompieri? ISU Dobrogea caută să ocupe prin încadrare directă 12 posturi de execuție

06 May 2024 1266

Începând de azi Oportunitate de angajare în SRI – este vizat un post de ofițer operativ/analist

06 May 2024 939

Angajări Constanța Ai studii superioare în medicină generală? Primăria Cumpăna angajează

03 May 2024 846

Paște 2024 Tradiții și obiceiuri în Vinerea Mare. Iată ce NU ai voie să faci

03 May 2024 644

Angajări la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Dobrogea”! Iată ce posturi sunt vacante

03 May 2024 1166

DIICOT a făcut mai multe rețineri! Droguri în zona Centrului Vechi din București. Oficial de la procurori

02 May 2024 538

Post vacant la Spitalul Municipal Medgidia. Iată condițiile

02 May 2024 523

Spitalul Clinic CF Constanța angajează. Ești interesat?

02 May 2024 780

Joia Mare. Tradiții și superstiții. În ziua celor 12 denii se prepară cele mai importante copturi

02 May 2024 3967

Cum poți prepara cel mai savuros grătar vegan sau de post?

01 May 2024 403

Vrei să lucrezi la Spitalul Clinic Județean de Urgență Constanța? Mai multe posturi, scoase la concurs

01 May 2024 1468

Sanatoriul Balnear şi de Recuperare Mangalia angajează medic specialist epidemiologie

01 May 2024 408

Tradiții pentru spor și sănătate în Miercurea Mare! Femeile nu torc și nu cos

01 May 2024 605