De ce este importantă prevenția în tratamentul cancerului mamar?

Cancerul mamar este o afecțiune gravă, ce poate amenința viața unei femei. Tratamentul acestei boli este de asemenea unul anevoios și poate lăsa urme și fizice dar și psihologice. Toate acestea din cauza faptului că boala nu ne oferă semnale ale prezenței sale în corp, atunci când se află la început.

În cazul cancerului mamar, atunci când simptomele apar, de obicei, boala se află deja într-un stadiu avansat.

Cum începe cancerul?

Acum mai bine de 70 de ani, au fost făcute progrese semnificative în domeniul biologiei moleculare, odată cu descoperirea acidului dezoxiribonucleic (ADN), lucru care a adus mai multă înțelegere asupra biologiei cancerului. Ceea ce a fost stabilit atunci este că toate formele oncologice implică o funcționare defectuoasă a genelor. Apariția unor erori sau mutații pot genera fie pierderea unei funcții regulatoare importante a celulei fie dobândirea unei funcții anormale.
Cu cât au loc mai multe diviziuni celulare, cu atât șansa de producere a erorilor crește. Deși există gene care controlează diviziunea ordonată a celulelor și gene care verifică apariția erorilor, pot fi și acestea afectate, permițând transmiterea mai departe a defectelor genetice.
Practic, transformarea dintr-o celulă normală într-o celulă canceroasă presupune mai multe alterări genetice, suprapuse.

Factori de risc care favorizează dezvoltarea unui cancer mamar

Apariția cancerului mamar, ca și multe alte tipuri de cancer poate fi influențată de anumiți factori de risc. Aceștia pot fi:
  • Genul – femeile prezintă un risc mult mai mare să dezvolte cancer de sân decât bărbații;
  • Vârsta – pe măsură ce o persoană înaintează în vârstă, crește riscul de cancer mamar;
  • Istoricul personal de cancer de sân – dacă o persoană a avut cancer de sân, prezintă un risc mărit să dezvolte această boală și la celălalt sân;
  • Istoricul familial – riscul de a face cancer de sân este mai mare la femeile care au avut cazuri în familie (mamă, soră, fiică);
  • Iradierea – expunerea prelungită la radiații, mai ales, a zonei pieptului, reprezintă un risc major de a dezvolta cancer de sân;
  • Menstruație timpurie, înainte de 12 ani, menopauză tardivă, după 55 de ani;
  • Sarcină geriatrică, lipsa gravidității;
  • Obezitate, consum abuziv de alcool.

Cum putem sta departe de diagnosticul de cancer mamar?

În cele mai multe cazuri, cancerul mamar debutează prin apariția unui nodul sau a unei zone de țesut îngroșat la nivelul sânilor. Însă nu orice nodul care apare în zona pieptului este de natură canceroasă, cel mai des acestea dovedindu-se a fi nepericuloase. Însă în niciun caz nu trebuie neglijată efectuarea unui control de specialitate.
Odată cu progresul tehnologic, diagnosticul precoce a devenit posibil datorită aparaturii performante, capabile să descopere leziuni de dimensiuni foarte mici.
Acest lucru este incredibil de benefic pentru menținerea sănătății pe termen lung. Screening-ul de prevenție reprezintă exact această conduită, de a efectua regulat, chiar în afara unei suspiciuni date de simptome, a unor investigații menite să descopere cancerul într-un stadiu în care poate fi învins mai ușor, prin metode mai puțin invazive.
Screening-ul de prevenție al cancerului mamar reprezintă efectuarea anuală a unui consult de specialitate completat de ecografie mamară (în cazul femeilor cu vârsta mai mică de 40 de ani) sau a mamografiei (pentru femeile cu vârsta de peste 40 de ani).
Acest articol vă este oferit de Institutul Sânului.

Tratament pentru cancerul de sân, la cele mai înalte standarde, disponibil la Constanța