Într-o lume digitală, astăzi celebrăm Ziua Internaţională a Alfabetizării

  •  Ziua internațională a alfabetizării se sărbătorește la 8 septembrie.
  • Primele sisteme de scriere au fost: sumerian, egiptean, hitito-egeean și chinez, din care decurg scrierile silabice.
  • Opusul noțiunii de analfabetism funcțional este un nou concept, cel de alfabetizare funcțională.
Alfabetizarea este un proces de instruire a unor persoane cu scopul obținerii abilității (capacității) de a scrie și de a citi. Starea de alfabetizare (ca rezultat), prin scriere și citire, ajută la transmiterea mesajelor în spațiu și timp. Dicționarul explicativ al limbii române definește cuvântul alfabetizare ca fiind: Acțiunea de a alfabetiza; instruirea analfabeților; combatere a analfabetismului. Același dicționar definește verbul „a alfabetiza” astfel: A învăța pe un analfabet să scrie și să citească.

Din punct de vedere social, alfabetizarea este un drept fundamental al omului, aceasta fiind o condiție esențială pentru procesul de învățare și dobândire a unor cunoștințe și competențe esențiale în dezvoltarea omului modern, scrie wikipedia.org.

Ziua internațională a alfabetizării se sărbătorește la 8 septembrie.

Scrierea a apărut în Mesopotamia în mileniul al IV-lea î.Hr. și apoi în forme originale și în Egipt, India, China și Fenicia. În Europa scrierea a apărut pentru prima dată în Creta, dar acest fapt nu a avut nici o influență pe continent, dispărând odată cu declinul civilizației minoice. Pe continent, grecii sunt primii care au dezvoltat un alfabet sub influența scrierii feniciene. De aici a fost preluat de etrusci și de latini, care au dezvoltat propriile variante, iar mai apoi germanicii au adaptat alfabetul la scrierea runică. În orient, alfabetizarea a avut un specific local și era accesibilă numai unor anumite categorii relativ restrânse de inițiați (scribi). În Europa însă alfabetizarea a devenit un fenomen de masă, astfel că, în special, în lumea greacă și romană scrisul și cititul au devenit un lucru comun, mai ales în zonele urbane.

Primele sisteme de scriere au fost: sumerian, egiptean, hitito-egeean și chinez, din care decurg scrierile silabice. Ulterior, au apărut și sistemele alfabetice (grec, latin, ebraic, arab și indian). Sistemele alfabetice se disting între ele și prin procedeul de a indica vocalele.

În alte zone ale lumii antice și chiar medievale și moderne scrierea nu a fost cunoscută (Africa sud-sahariană, Australia, Oceania, America - cu excepția civilizației maya).Rata alfabetizării în Romania interbelică (1930)În Europa Evului Mediu procentul de alfabetizare a scăzut și s-a concentrat, în special, în orașe și în rândurile clericilor. Situația s-a îmbunătățit odată cu Revoluția Franceză care a dat un impuls învățământului.

La început scrierea a fost considerată ca fiind de origine divină, de aceea era monopolizată de o elită de scribi în serviciul templelor, dar și în serviciul suveranilor. Era un instrument de putere și de control. Aceasta constituie una dintre multiplele cauze ale analfabetismului.

Alfabetismul este un indicator al cunoașterii într-o țară și este un factor în plus când se stabilește gradul de dezvoltare al acelei țări. În practică se recenzează în schimb persoanele analfabete, respectiv acelea care la vârsta adultă nu și-au însușit cunoștințe de scriere și citire. Această cifră arată accesul populației la noi oportunități și tehnologii moderne, egalitate socială și posibilitatea de a prospera economic.

Există o mare diferență de alfabetizare și de acces la învățământ între țările dezvoltate și cele care sunt cuprinse în așa zisa lume a treia. Numărul de persoane analfabete era contabilizat în anul 2000 de către UNESCO la cifra de 90 milioane de oameni.

Opusul noțiunii de analfabetism funcțional este un nou concept, cel de alfabetizare funcțională. Acest concept se referă, între altele, la dobândirea de abilități de lucru cu calculatorul, abilități de a folosi elementele de bază ale infrastructurii bancare, permis de conducere auto sau cunoașterea cel puțin a unei limbi străine de circulație internațională.

Sursa foto: wikipedia.org.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Vești bune pentru elevi și studenți! Se acordă un ajutor financiar pentru achiziționarea unui calculator sau laptop

18 Apr 2024 716

Grădinița cu Program Normal „Zubeyde Hanim“ Constanța angajează!

12 Mar 2024 818

Ai studii superioare economice absolvite? Grădinița „Zubeyde Hanim” Constanța angajează administrator financiar

14 Feb 2024 795

Surse - percheziții la COMCM SA Constanța! Constantin Frățilă - „Nu am comentarii!“ (FOTO+VIDEO)

19 Dec 2023 3816

Școala Gimnazială Adrian V. Rădulescu, Murfatlar, județul Constanța angajează. Ce post este scos la concurs

18 Dec 2023 1551

Angajări Constanța Primăria Hârșova angajează secretar. Condițiile de îndeplinit

15 Dec 2023 1368

Primăria orașului Hârșova, județul Constanța, angajează mediator sanitar

27 Nov 2023 943

Școala Gimnazială Nr. 1 Cuza Vodă, județul Constanța scoate la concurs un post vacant. Iată care este acesta

13 Nov 2023 1632

Școala Gimnazială Nr.1 Cuza Vodă, județul Constanța, scoate la concurs un post de administrator de patrimoniu. Detalii

13 Nov 2023 1092

Angajări Constanța Post vacant la Școala Gimnazială „Adrian V. Rădulescu“, din Murfatlar

03 Nov 2023 2181

Angajări Constanța Școala gimnazială nr.1 Limanu angajează. Condiții

01 Nov 2023 1210

Angajări Constanța Grădinița ”Căsuța de turtă dulce” Constanța angajează! Iată ce posturi sunt vacante

26 Sep 2023 1301

Universitatea Ovidius din Constanța scoate 2 posturi vacante la concurs. Iată cine se poate încadra

23 Sep 2023 1133

Laptopurile, calculatoare portabile pentru nevoile tale

16 Mar 2023 1402

IPJ IalomițaSiguranța în mediul online

24 Feb 2023 532