Oamenii de știință se pregătesc pentru eclipsa de soare. Ce speră aceștia să învețe?

• Comportamente ciudate ale animalelor, o coroană solară rareori observată şi chiar posibile efecte asupra oamenilor - cercetătorii intenţionează să colecteze date valoroase, luni, în timpul eclipsei de Soare, care va traversa Statele Unite.

Eclipsele totale sunt "rare" şi reprezintă o "oportunitate ştiinţifică incredibilă", a subliniat recent, într-o conferinţă de presă, Pam Melroy, administrator asociat la NASA. Agenţia spaţială americană va fi în prim-plan, în special cu lansarea de rachete-sondă, potrivit Agerpres.

Iată o prezentare generală a ceea ce cercetătorii intenţionează să studieze:

- Coroana solară -

La momentul la care Luna acoperă complet discul central al Soarelui, stratul exterior al atmosferei acestuia, numit coroană solară, va fi vizibil "într-un mod deosebit de special", a declarat Pam Melroy. Totuşi, acesta este un domeniu "pe care încă nu îl înţelegem complet", a precizat ea.

Căldura coroanei creşte odată cu distanţa faţă de suprafaţa Soarelui, un fenomen contra-intuitiv pe care oamenii de ştiinţă încearcă să-l explice.

Tot în această regiune superioară apar erupţiile solare sau proeminenţele structurilor imense de plasmă.

În timpul unei eclipse, partea cea mai joasă a coroanei este mai vizibilă decât prin utilizarea unui instrument special numit coronagraf, a explicat Shannon Schmoll, astronom la Universitatea de Stat din Michigan. Aşadar, aceasta este o oportunitate importantă pentru a o studia.

Un lucru îi entuziasmează în mod special pe oamenii de ştiinţă: Soarele se află în prezent aproape de apogeul activităţii sale, moment care revine la fiecare 11 ani.

Astfel, "şansele de a observa ceva incredibil sunt foarte mari", a precizat Pam Melroy.

- Atmosfera terestră -

Oamenii de ştiinţă vor, de asemenea, să studieze schimbările din partea superioară a atmosferei Pământului, ionosfera. Pe aici trec mare parte din semnalele de comunicaţii. "Perturbările din acest strat pot cauza probleme pentru GPS-ul şi comunicaţiile noastre", a indicat Kelly Korreck, responsabilă în cadrul NASA.

Ionosfera este afectată de Soare - particulele sale sunt încărcate cu electricitate sub efectul radiaţiilor din timpul zilei.

Trei rachete-sondă de mici dimensiuni vor fi lansate înainte, în timpul şi imediat după eclipsă din Virginia, în estul Statelor Unite, pentru a analiza aceste schimbări.

Scăderea intensităţii luminii provocată de eclipsă, mai rapidă şi mai localizată comparativ cu un apus de soare, ar trebui să facă posibilă aflarea mai multor informaţii referitoare la modul în care lumina afectează ionosfera - pentru a putea prezice mai bine eventualele perturbări problematice.

- Comportamentele animalelor -

Eclipsele provoacă comportamente surprinzătoare la animale - spre exemplu, au fost văzute girafe în galop, iar cocoşii şi greierii încep să cânte.

Pe lângă lumină, se poate înregistra o scădere a temperaturilor şi a intensităţii vântului, fenomene la care animalele sunt sensibile.

Andrew Farnsworth, cercetător la Laboratorul de ornitologie al Universităţii Cornell, studiază acest efect asupra păsărilor. El foloseşte radare meteo pentru a detecta vieţuitoarele în zbor.

În timpul eclipsei anterioare din Statele Unite, în august 2017, cercetătorii au observat "o reducere a numărului de vieţuitoare aflate în zbor", a explicat el.

Această eclipsă a condus la încetarea comportamentelor diurne (insectele sau păsările au rămas la sol), însă fără a declanşa un comportament nocturn, precum zborul liliecilor sau al păsărilor migratoare, a explicat el.

Aceste studii sunt "importante pentru înţelegerea modului în care animalele percep lumea" înconjurătoare, a subliniat expertul.

- Sentimentul de mirare -

"Eclipsele au o putere specială. Ele impresionează oamenii, care simt un fel de reverenţă faţă de frumuseţea Universului nostru", a declarat şeful NASA, Bill Nelson, săptămâna aceasta.

Acest sentiment de mirare a fost studiat de cercetători în timpul eclipsei din 2017, pe baza datelor prelevate de la puţin sub 3 milioane de utilizatori ai reţelei sociale Twitter (actuala X).

Rezultatul: cei aflaţi pe traiectoria eclipsei au prezentat o tendinţă mai mare de a folosi cuvinte precum "noi" (în loc de "eu") şi să se preocupe de ceilalţi, conform lui Paul Piff, cercetător în psihologie la Universitatea California, Irvine. Un sentiment de mirare care pare să "ne conecteze unul cu celălalt", a rezumat el.

Anul acesta, el intenţionează să studieze dacă o astfel de experienţă ar putea avea un impact asupra clivajelor politice.