Unde pot depune reclamaţii pasagerii nemulţumiţi de serviciile companiilor aeriene

Având în vedere faptul că este perioada vacanțelor de iarnă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor,  reamintește care sunt drepturile pasagerilor pe transportul aerian, reglementate la nivel comunitar prin Regulamentul (CE) nr. 261/200427-12-2019.

Regulamentul doreşte să ofere protecţie pasagerilor pe transportul aerian. În acest sens, Regulamentul stabileşte drepturile minime ale pasagerilor pentru cazurile identificate în acesta.
 
În ce cazuri se aplică prevederile Regulamentului?

 Regulamentul se aplică atunci când are loc unul din următoarele incidente: 
- refuz la imbarcare
- anulare zbor
- întârziere prelungită
- declasare
- neinformare pasageri
 Regulamentul se aplică în cazul zborurilor care: 
- pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru;
sau care
- pleacă de pe un aeroport situat într-un stat care nu este membru al UE spre un aeroport comunitar, iar zborurile sunt efectuate de transportatori UE.

 
Care sunt pasagerii care pot beneficia de prevederile Regulamentului?
 

Orice pasager aflat într-una din situaţiile mentionate mai sus, indiferent de naţionalitate ori de cetăţenie (indiferent dacă este sau nu cetăţean al unui stat membru UE).
 
Când nu se aplică prevederile Regulamentului?
 
Regulamentul nu se aplică în cazurile în care pasagerii călătoresc gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului. Cu toate acestea, Regulamentul se aplică atunci când pasagerii au bilete emise de un transportator aerian sau de un tour operator în cadrul unui program de fidelizare a clientelei sau al unui alt program comercial.
 
Regulamentul nu se aplică în cazul în care pasagerii călătoresc cu elicopterul sau cu o cursă charter privată.
 
Regulamentul nu se aplică, de asemenea, în situaţii precum: bagaje pierdute, avariate, întârziate; accidentarea pasagerilor; alte probleme generale ce pot apărea în relaţia pasager-linii aeriene.
 
Atenţie!
În cazul situaţiilor menţinate mai sus, când nu se aplică prevederile Regulamentului, pot fi contactate centrele europene ale consumatorilor, aflate în fiecare stat membru al UE.
 
În România, Centrul European al Consumatorilor are urmatoarele coordonate de contact:Tel: 021 307 67 92

Ce drepturi prevede Regulamentul pentru pasageri?
 
Regulamentul prevede pentru pasageri următoarele drepturi:
 
-de a fi informaţi
-de a primi asistenţă
-de a li se rambursa contravaloarea biletului
-de a fi redirecţionaţi
-de a primi compensare
 
Care sunt autorităţile competente să asigure respectarea Regulamentului?
 
Prin Hotărârea Guvernului nr. 1912/2006, ANPC a fost desemnată ca organism naţional responsabil cu luarea măsurilor pentru asigurarea aplicării Regulamentului.

ANPC este competentă sa instrumenteze reclamaţiile care se referă la un incident ce a avut loc pe teritoriul României, reclamţii ce pot fi primite atât de la pasageri cu cetăţenie română cât şi de orice alţi pasageri care beneficiază de prevederile Regulamentului.
 
Fiecare stat membru este obligat să desemneze un organism responsabil cu luarea măsurilor pentru asigurarea aplicării Regulamentului. Lista organismelor responsabile din toate statele membre poate fi descărcată: doc pdf.
 
Ce ar trebui să facă un pasager care consideră că nu i-au fost respectate drepturile? 
 
Dacă un pasager apreciază că i-au fost încălcate drepturile prevăzute în Regulament, recomandăm să adreseze mai întâi o reclamaţie companiei aeriene în cauză. În cazul în care nu este mulţumit de răspunsul primit sau nu a primit niciun răspuns, să depună o reclamaţie la ANPC (dacă incidentul a avut loc pe teritoriul României) sau la organismul naţional competent din ţara în care a avut loc incidentul (completarea formularului de reclamaţie în limba engleză).
 
Dacă reclamaţia se referă la un incident care nu a avut loc pe teritoriul României, dar pasagerul preferă (de exemplu, din motive lingvistice sau din alte motive) să depună reclamaţia la ANPC, autoritatea nostră o poate transmite organismului compentent.

Reclamația poate fi transmisă la sediile comisariatelor județene pentru protecția consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București. Coordonatele de contact ale acestora pot fi consultate accesând link-ul: http://www.anpc.gov.ro/articol/588/comisariate-regionale-comisariate-judetene.

Sursă foto (cu rol ilustrativ): Arhivă ZIUA de Constanța
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Zeci de angajați ai Ambasadei Rusiei la București se vor întoarce în Rusia

30 Jun 2023 1175

Atenționare de la MAE pentru cetățenii români care călătoresc spre și dinspre aeroportul Charleroi. Grevă făcută de angajații unei companii aeriene

30 Dec 2022 964

Companii aeriene verificate de ANPC. "Trist este că aici povestea va fi mai lungă"

01 Jul 2022 1099

MAE Atenționare de călătorie pentru Spania. Însoțitorii unei companii aeriene, în grevă

17 Jun 2022 1216

ANAF a blocat conturile reprezentanței în România a unei companii aeriene ruse

18 Mar 2022 1491

Țara care cere sprijinul companiilor aeriene străine pentru a acoperi cererea de flori în Europa, de Ziua Îndrăgostiţilor

13 Feb 2022 1285

Ucraina sfătuieşte companiile aeriene să ocolească Marea Neagră din cauza unor exerciţii navale ruseşti

13 Feb 2022 1555

George Clooney a refuzat 35 de milioane de dolari pentru o zi de muncă. Ce urma să facă în schimbul banilor

03 Dec 2021 2135

Coronavirus Se lucrează la pașaportul digital de vaccinare

15 Dec 2020 1610

Dosar penal pentru românul care a călătorit cu avionul pe ruta Madrid-București deși a fost confirmat cu coronavirus

17 Mar 2020 2107

Coronavirus în România 33 de cazuri noi, confirmate azi! Un caz la Constanța

17 Mar 2020 7904

Negoi - USR „Aeroportul de la Mihail Kogălniceanu funcționează cu două zboruri. Nu putem vorbi decât despre amatorism!“ (document)

06 Jan 2020 3782

Elicopterul militar prăbușit în Afganistan a aparținut unei companii din Republica Moldova. 12 persoane au decedat în accidentul aviatic

02 Sep 2018 1542

Atenționare de călătorie în Portugalia. Grevă generală a personalului unei companii aeriene cunoscute

20 Jul 2018 1266

Consiliul Concurenţei. OMV Petrom va prelua contractele de furnizare de combustibil de aviaţie ale Eurospeed

17 May 2018 1694