Cultura

Succesul unei premiere naționale așteptate. Baletul „Frumoasa și Bestia“, ovaționat zeci de minute (galerie foto)

Ca orice poveste care începe cu „A fost odată...“, pentru că așa i-a fost consacrat genul, la fel putem începe a scrie și despre premiera națională, îndrăzneață, a soților Cherecheș, Monica și Horațiu, care împreună cu Natalia Kornilova, un scenograf de mare rafinament, au cutezat să redea în pași de balet basmul „Frumoasa și Bestia“ prea bine cunoscut, deopotrivă, de adulți și copii.
 
O premieră așteptată, ca dovadă că duminică, 10 iunie, în sala arhiplină a Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, au luat loc de la cei mai mici spectatori până la seniorii admiratori ai genului.
 
Am asistat împreună la mai bine de două ore de balet clasic în formă pură, structurat în două acte (poate cu prea multe tablouri în actul I), fascinați de un decor viu, de costume migălos croite, dar mai ales de virtuozitatea unor balerini care fac cinste companiei de la Constanța. Chiar și cei care vin din îndepărtata Japonie, cum este cazul celor doi „acrobați“ Shigeyuki Kondo (Gavroche) și Keito Shimomura (Brujon), aplaudați după fiecare apariție.
 
Evident, seara cea mare a fost pentru mlădioasa Irina Ganea Mihaiu (Frumoasa) care parcă plutea în brațele puternice ale Bestiei, un Bogdan Bîrsănescu în mare formă. De asemenea, Mizuki Kubota a reușit să redea un Trandafir plin de sensibilitate, foarte interesant structurat ca rol. Cum la fel de interesantă ni s-a părut subtila trecere de la Prinț la Bestie și viceversa, încă o dovadă a unei viziuni coregrafice excepționale.
 
Dar spunem că a fost seara Irinei pentru că pe 10 iunie a fost și ziua ei de naștere, motiv pentru care, printre ovațiile și uralele de final, care nu au contenit zeci de minute, spectatorii i-au cântat în cor „Mulți ani trăiască!“.
Constănțenii au plecat fericiți de a fi trăit o seară magică, rod al unor eforturi inimaginabile de a reda prin balet bucuria de a dărui emoție în stare pură.
 

Ascensiunea unui coregraf vizionar

 
Evident că toate acestea nu ar fi fost posibile dacă nu exista un vizionar precum maestrul Horațiu Cherecheș, cel care, după trei ani petrecuți în școala franceză de balet, la începutul anilor 90, mărturisea, zilele acestea, că acolo a înțeles ce înseamnă dansul contemporan, neoclasic sau baletul clasic.
 
De altfel, special pentru acesta din urmă s-a întors în România, în 1992. „Au fost trei ani destul de grei, dar importanți, pentru că imediat după Revoluție am descoperit altă formă de dans, care la vremea respectivă nu era foarte apreciată în România, și aici mă refer la dansul contemporan sau neoclasic. M-am întors la Constanța pentru că, la vremea aceea, cea mai bună trupă era a maestrului Danovski. Iar ceea ce facem noi acum este să ducem mai departe tradiția maestrului, de a pune în scenă mereu și mereu balete de factură clasică, povești care să ajungă nu numai ca poveste la sufletul spectatorului, dar și ca emoție, tehnică, sudoare, transpirație, muncă...“.
 
Întrebat cum a ajuns la această distribuție, maestrul declara: „Îmi este foarte ușor să stabilesc o distribuție, pentru că îi cunosc foarte bine pe cei cu care lucrez. În general, la absolut toate coregrafiile pe care le-am făcut până acum, totdeauna am lucrat pe calitățile balerinului din fața mea. Niciodată nu mi-am făcut o coregrafie de-acasă. O poveste pot face de-acasă, știam ce transmit spectatorului, dar niciodată nu am făcut o coregrafie pe mine, ca să fie copiată mai apoi de altcineva. Pentru că atât calitățile interpretative, cât și posibilitățile tehnice ale dansatorului trebuie să le ai acolo, în fața ta, și să le modelezi. De aceea nicio coregrafie de-a mea nu a fost montată premeditat. Toate coregrafiile au fost montate pe persoana, pe balerinul sau balerina care se află în fața mea. Pentru că primordial este să scot în evidență calitățile dansatorului și astfel se vede și partea de coregrafie“.
 
Cât despre colaborarea cu scenografa Natalia Kornilova, consideră că se completează în chip fericit. „Prima dată am avut câteva divergențe din punct de vedere cromatic, pentru că spectacolul de balet în special trebuie să aibă o cromatică aparte, care să nu atragă foarte, foarte tare atenția spectatorului de la acțiunea coregrafică. Deci paleta de culoare trebuie să se îmbine foarte bine, să nu fie un amalgam de culori, care la un moment dat să deranjeze spectatorul. Din punctul meu de vedere, la ora actuală, Natalia este cel mai bun scenograf de balet care a lucrat vreodată în România“.
 

Tuturor constănțenilor care și-au dorit să ia parte la premiera națională de duminică și nu au reușit le facem cunoscut că spectacolul „Frumoasa și Bestia“ va fi reluat vineri, 15 iunie, de la ora 19.

Sursa foto: Corina RADU

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“, la judecată cu Asociaţia „Eurocult“. Dosarul, amânat

16 Nov 2018 215

Festivalul Internaţional al Muzicii şi Dansului reuneşte România cu etniile vecine, prin artele frumosului (galerie foto)

29 Oct 2018 530

Imagini de la eveniment. Constanța. „Concertul prieteniei româno-turce”, în prima seară a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului (galerie foto)

26 Oct 2018 498

Festivalul Verii 2017 Teatrul Național de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ Constanţa, la judecată cu Asociaţia „Eurocult“

26 Oct 2018 572

Festivalul Internațional al Muzicii și Dansului, la ediția cu numărul 44. Ce spectacole pot vedea constănțenii

24 Oct 2018 512

Preşedintele CJC, Horia Ţuţuianu, despre preluarea Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“!

22 Oct 2018 1044

Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“ din Constanța își poate continua activitatea. Ce a decis Ministerul Culturii

16 Oct 2018 358

Interviu live. Pe fondul problemelor financiare existente în TNOB Horaţiu Cherecheş - „Cu siguranţă, maestrul Danovski ar fi readus teatrul la Primărie sau la Consiliul Judeţean!“

16 Oct 2018 913

TNL Constanța. Soluții pentru salvarea Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovsky”

15 Oct 2018 350

În acest weekend Spectacole pe scenele constănțene

13 Oct 2018 449

Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“, trece prin clipe dificile. Ce a declarat Directorul general, Daniela Vlădescu

12 Oct 2018 1037

„Requiem“ de G. Verdi, la Teatrul „Oleg Danovski“

12 Oct 2018 391

O firmă din Timişoara elaborează proiectul de reamenajare a parcului de la Teatrul Național de Operă şi Balet „Oleg Danovski“

09 Oct 2018 632

"Concert de muzică românească" la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”

05 Oct 2018 505

Programul spectacolelor la Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski", în luna octombrie

04 Oct 2018 515

Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" anunţă deschiderea stagiunii septembrie 2018-2019. Când puteţi viziona spectacole

17 Sep 2018 534

Scenele constănțene se pregătesc de reîntâlnirea cu publicul

11 Sep 2018 812

#AdrianV.Rădulescu - ctitorul Un nou proiect marca ZIUA de Constanța, dedicat personalității impresionante a istoricului Adrian V. Rădulescu

29 Aug 2018 1119

Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" anunţă deschiderea stagiunii. Când puteţi viziona spectacolul music-hall "My fair lady"

27 Aug 2018 730

#RespectTeatru Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru tenorul Vasile Moldoveanu

08 Aug 2018 834

#RespectTeatru Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru regizorul Claudiu Cristescu (galerie foto)

06 Jul 2018 864

1951, Inaugurare Teatrul de Stat (clădirea care se numeşte astăzi Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski")

01 Jul 2018 566

LIVE TEXT. Acum, şedinţă a Consiliului Local al Municipiului Constanţa. Schimb de replici dur, în debutul ședinței, între primar și consilierul PNL, Cristina Văsii (galerie foto)

28 Jun 2018 1691

Artiştii constănţeni de la Teatrul „Oleg Danovski“, în turneu în Germania

28 Jun 2018 668

#RespectTeatru Marele regret al artistului Adrian Daminescu - „Nu Oleg Danovski a făcut această Operă, ci tatăl meu“

15 Jun 2018 3512

Imagini de la eveniment Anaid Tavitian, fostul secretar literar al Teatrului de Stat Constanţa, aniversată la Teatrul Naţional "Oleg Danovski" (galerie foto)

12 Jun 2018 825

#RespectTeatru Daniela Vlădescu, directorul Teatrului „Oleg Danovski” - „Este sărac cel care nu are o istorie, este sărac cel care nu are valori”

12 Jun 2018 214

#RespectTeatru Mesaj dedicat sărbătorii seniorilor teatrului constănţean. Tenorul Vasile Moldoveanu

11 Jun 2018 897

Dicţionar Lumea artistică a Constanţei (I) Teatrul de Balet Oleg Danovski

10 Jun 2018 496

#RespectTeatru Mesaj dedicat sărbătorii seniorilor teatrului constănțean. Soprana Aida Abagief

09 Jun 2018 1198

Premieră națională pe scena Teatrului „Oleg Danovski” De la basm la baletul „Frumoasa și Bestia”, într-o îngemănare a trudei și a harului (galerie foto in exclusivitate)

08 Jun 2018 1435

Dicţionar Lumea artistică a Constanţei (I) Teatrul de Balet Oleg Danovski

07 Jun 2018 276

Premieră naţională Ce surprize vă aşteaptă la Teatrul „Oleg Danovski“

07 Jun 2018 723

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Dificultăţile montării premierei cu opereta „Liliacul“, de la Teatrul Liric (1958)

28 May 2018 1280

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean „Dicţionar. Lumea artistică a Constanţei (I). Teatrul de Balet «Oleg Danovski»”, autor Jean Badea (2001). În curând, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

25 May 2018 887

#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski"

21 May 2018 1113

Weekend pentru melomani la Teatrul „Oleg Danovski" „O sole mio" şi „Turandot"

18 May 2018 714

Dată schimbată pentru recitalul de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ din Constanţa

14 May 2018 801

Mai mult decât un mare violonist. Alexandru Tomescu i-a cucerit, din nou, pe constănţeni şi cu poveştile neştiute ale compoziţiilor

14 May 2018 1179

Zece Oameni de Valoare Constanța. Lista completă. Cine sunt câștigătorii ediției a VII-a. Cine va primi premiiile de excelență

11 May 2018 3174

„Turandot“, la Festivalul „Giacomo Puccini“

10 May 2018 475

Turneul Internaţional Stradivarius 2018 începe la Constanţa. Alexandru Tomescu revine în oraşul în care a debutat

08 May 2018 1952

Procedură simplificată pentru obiectivul de investiții „Reamenajarea spațiului public din zona Teatrului Național de Operă și Balet «Oleg Danovski» Constanța“

08 May 2018 653

În această duminică, la Teatrul „Oleg Danovski“ Invitație la „Magic Swing“

06 May 2018 857

Abonamente la prețuri speciale Începe Festivalul „Giacomo Puccini“, la Teatrul „Oleg Danovski“

04 May 2018 1440

#citeşteDobrogea 67 de ani de la spectacolul inaugural al primei instituţii de teatru profesionist din Constanţa. Evocarea unei istorii necesare

02 May 2018 2288

Weekend... franțuzesc la Teatrul „Oleg Danovski“

27 Apr 2018 957

Serată spaniolă la Teatrul „Oleg Danovski“

25 Apr 2018 712

„Magic Swing“, spectacolul în care toată lumea dansează (galerie foto + video)

24 Apr 2018 1163

Mozart şi... „Magic Swing“, în weekend, la Teatrul „Oleg Danovski“

21 Apr 2018 1036