Eroziunea plajelor continua in acelasi ritm

Fenomenul de eroziune a litoralului face obiectul unui program de urmarire anuala * Scopul este gasirea solutiilor de limitare a efectelor de degradare * O parte a obiectivelor proiectului privind stoparea eroziunii plajelor in zona Jupiter - Venus au fost deja indeplinite

In prezent, intreg litoralul romanesc al Marii Negre se afla intr-o intensa si continua degradare datorata fenomenului de eroziune marina. Procesele de eroziune a litoralului, precum si cele legate de dinamica sedimentelor si apei din zona costiera constituie, de altfel, obiectul unor studii detaliate si al unui program de urmarire anuala in scopul gasirii solutiilor de limitare a efectelor de degradare si de reabilitare ambientala. Chiar daca intensitatea fenomenului variaza de la an la an, monitorizarea litoralului a evidentiat tendinta generala de degradare prin eroziune. Stadiul plajelor este determinat de balanta sedimentara existenta, adica de raportul intre cantitatea de sedimente disponibile in zona marina litorala si regimul hidrodinamic marin, reprezentat in zona costiera prin energia valurilor si a curentilor marini. Dezechilibrarea raportului dintre cele doua dimensiuni duce la aparitia unor modificari ambientale si la aparitia procesului de eroziune sau depunere. Dezechilibrele pot avea cauze naturale sau pot fi determinate de interventii antropice. Zona costiera cuprinde atat tarm natural (plaje si faleze - cca. 84%) cat si tarm "construit" (porturi, constructii hidrotehnice de protectie - cca. 16%). In zona costiera sunt concentrate activitati socio-economice intense si exista o puternica baza de resurse naturale.Cresterea necontrolata a eroziunii, determinata de constructii nejustificateStudiile de mediu au concluzionat ca jumatatea sudica a litoralului (cca. 75 km, situata intre Capul Midia si Vama Veche) se afla intr-un continuu si ingrijorator proces de eroziune. Infiltratiile apelor de suprafata pana la nivelul argilelor rosii determina alunecari importante ale falezelor. La aceasta se adauga abraziunea directa a valurilor asupra bazei acestora. Retragerea medie a falezelor este apreciata la cca. 50 cm/an, procesul fiind intermitent. Cordoanele litorale se caracterizeaza printr-un deficit sedimentar accentuat, ceea ce conduce la o eroziune continua a acestora. In aceasta parte a tarmului romanesc, unele lucrari de protectie au stabilizat anumite sectoare de tarm, insa pentru altele, intens erodate, nu se mai poate face mare lucru. Intr-un interval de numai aproximativ zece ani, plaja din dreptul Taberei Internationale (Eforie) s-a retras cu 40 de metri (1981-1992), partea nordica a plajei Neptun s-a retras cu 24 m (1981-1992), iar plaja Venus - Saturn s-a retras cu 36 m (1983-1992). Printre cauzele importante ale eroziunii costiere se numara si amenajarile hidrotehnice. "Obsesia" hidrotehnistilor de a construi diguri sau de a cimenta malurile si a investitorilor, de a-si construi vile sau hoteluri pe malul marii, vor avea ca efect pe termen lung cresterea necontrolata a eroziunii. Cele sase diguri paralele cu malul facute in Mamaia aveau initial patru metri deasupra marii. In zece ani, gigantii de ciment au disparut aproape complet sub apa. Lucrarile efectuate de-a lungul anilor de extindere si modernizare a porturilor din zona Midia, Constanta, Mangalia (cca. 3500 ha) au contribuit la devierea spre larg a traseelor curentilor locali si la diminuarea alimentarii cu nisip a plajelor din sudul litoralului. La toate acestea se adauga, bineinteles, schimbarile climatice din ultimii ani.Zona Jupiter - Venus va fi refacutaLuand in considerare schimbarile climatice globale si ridicarea generala a nivelului marii, precum si conditiile geo - ecologice regionale, referitoare la geosistemul Dunare - Delta Dunarii - zona litorala - Marea Neagra, se poate concluziona ca procesul de eroziune a litoralului romanesc va fi cel putin la fel de activ ca in ultimele doua decenii. In prezent, Administratia Nationala Apele Romane, prin DA Dobrogea - Litoral deruleaza cateva proiecte pentru stoparea acestui fenomen. Pe baza proiectului care doar ce s-a incheiat, privind "Managementul integrat al zonei costiere", se deruleaza acum proiectul "Studiu asupra protectiei si reabilitarii zonei sudice a tarmului romanesc al Marii Negre". Concret, este vorba despre proiectul privind stoparea eroziunii plajelor pe o lungime de 1 km, in zona Jupiter - Venus. Potrivit reprezentantilor DADL, o parte a obiectivelor acestui proiect au fost deja indeplinite. Initiatorii acestuia au ca obiective realizarea unui dig submers din saci-container din geotextil umpluti cu nisip, reabilitarea digurilor existente V3 si A1, construirea unui zid de sprijin la limita complexului Esplanada si refacerea plajei cu nisip de aport.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

CFR Infrastructură Constanța Citește cu CFR! Invitație la lectură, în Gara Constanța

03 May 2024 257

Județul Constanța Acțiuni antidrog, în stațiunile de pe Litoral, în minivacanța de 1 Mai (GALERIE FOTO)

02 May 2024 351

Volei CSM Constanța a învins SCM U Craiova și s-a clasat pe locul șapte în Divizia A1 (GALERIE FOTO + VIDEO)

01 May 2024 727

ANM Ploile și vijeliile se extind în mai multe zone ale țării. Cum va fi vremea pe litoral

01 May 2024 664

Kokkai Comimpex SRL, din Constanța, va păzi Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral!

01 May 2024 337

Fotbal județul Constanța Unirea Topraisar - Avântul Comana, meci cu 11 goluri. Liga a 5-a, rezultate și clasamente

01 May 2024 1317

Polițiștii, alături de tineri la festivalurile de pe litoral

30 Apr 2024 481

FOTOREPORTAJ Cu ce priveliște sunt întâmpinați turiștii la malul mării, în Constanța (FOTO+VIDEO)

30 Apr 2024 642

Baschet CSM Constanța trimite seria cu CSU Sibiu în meciul decisiv (GALERIE FOTO + VIDEO)

29 Apr 2024 689

Răzvan Farmache, din nou la Constanța. Amintiri de aur în tricoul alb-albastru! „M-am bucurat foarte mult pentru Farul că a luat campionatul“ (GALERIE FOTO + VIDEO)

29 Apr 2024 1365

Fotbalistele de la Farul Constanța, în continuare pe primul loc. În ultimul meci, egal cu Csikszereda Miercurea Ciuc

29 Apr 2024 653

Autotren înmatriculat în Ucraina, răsturnat pe Autostrada A2 București Constanța! Traficul, blocat în zonă (GALERIE FOTO)

28 Apr 2024 744

Vremea în Dobrogea Temperaturi plăcute și cer senin, apoi instabilitate atmosferică în zilele ce urmează

28 Apr 2024 502

Handbal CSM Constanța este vicecampioana României! (GALERIE FOTO)

27 Apr 2024 860

Rugby CSM Constanța, victorie cu punct bonus la Bârlad. Eduard Chifor, omul meciului (GALERIE FOTO)

27 Apr 2024 597