Lafarge promite ca nu va mai polua

Angajamente ca la ora de Dirigentie

Producatorul de ciment a organizat la finele lunii august o dezbatere publica pentru obtinerea autorizatiei integrate de mediu * Studiul de impact supus dezbaterii nu a trezit interesul locuitorilor orasului, dar nici al autoritatilor * Intalnirea a avut un singur scop, reprezentantii Lafarge au asigurat auditoriul ca isi vor rezolva toate problemele mentionate de studiu * Ei au asigurat ca depasirile de emisii vor fi sub limita minima admisa chiar daca in studiu sunt programate a fi mai mari * Daca va avea loc totusi vreun eveniment ecologic, vinovat, in nici un caz, nu va fi Lafarge * O oarecare tenta de impotrivire au avut-o reprezentantii Garzii de Mediu, care au spus ca impactul vizual pe care desele declansari ale cuptoarelor il au asupra populatiei este imens * APM si-a impus punctul de vedere si a pus o serie de conditii pentru eliminarea principalilor oxizi

Marti, 30 august, Lafarge a organizat o dezbatere publica. Scopul acestei intalniri cu reprezentantii societatii civile si cu mass-media a fost discutarea studiului de impact pentru obtinerea autorizatiei integrate de mediu, conditie esentiala impusa pentru toti marii poluatori de noul context legislativ european. Desi au fost adresate o multitudine de invitatii, iar anuntul desfasurarii acestei analize tehnice a fost facut public prin diverse mijloace, manifestarea a fost una restransa, selectiva si formala. La eveniment au fost prezenti doar reprezentantii companiei, cei ai Agentiei Regionale de Protectie a Mediului Galati, ai Agentiei pentru Protectia Mediului din Constanta si ai Garzii de Mediu. Au mai fost prezenti, un reprezentant al Directiei Judetene de Sanatate Publica, precum si Mircea Talasman, viceprimarul municipiului Medgidia. Desi despre impactul asupra mediului provocat de activitatea Lafarge se vorbeste de atata vreme, interesul celor care ar fi trebuit sa intervina asupra proiectelor societatii a fost destul de mic, mai ales daca tinem seama ca pe lista de prezenta erau trecuti 25 de invitati, in afara de reprezentantii Lafarge, iar la masa de dezbateri au fost prezente doar sapte persoane. Teoretic, ar fi trebuit ca la acest gen de manifestare sa ia parte si membri ai Directiei de Apa Dobrogea - Litoral, ai Inspectoratului Teritorial de Munca, ai Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Dobrogea, ai Consiliului Judetean si ai Prefecturii Constanta. Cu toate ca normele europene includ obligatia organizarii unor dezbateri generalizate si, in acelasi timp, prezenta unor reprezentanti ai comunitatii locale, opinia populatiei nu s-a facut simtita. Dezbaterea a debutat cu o prezentare a istoricului societatii Lafarge si, de asemenea, cu reliefarea rezultatelor obtinute in urma studiului de mediu intreprins de Institutul National de Cercetare - Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti. Asa cum am prezentat acum cateva editii, cu toate ca studiul sublinia faptul ca SC Lafarge Romcim se incadreaza cu toti indicatorii in limitele impuse de lege si nu produce un impact negativ asupra mediului, concluziile acestuia mentionau totusi ca poluantii evacuati in atmosfera de Lafarge provin de la materia prima - extragere si transport, stocare si preparare, combustibil - stocare si pregatire (mori de cocs), cuptoare de clincher - gaze de ardere (CO2, NOx, SO, CO, COV, metale, acizi) si particule in suspensie, stocare combustibili lichizi - tancuri de motorina, trafic incinta - auto si CF, iar din toate emisiile enumerate, cele de la cuptorul de clincher au ponderea cea mai mare.Poluatorul este cauza, consecintele le suporta tertiiCu toate acestea, reprezentantii Agentiei Regionale de Protectie a Mediului Galati au declarat ca se vor autoriza toate activitatile care se desfasoara pe teritoriul Lafarge, si nu numai pentru activitatea de incinerare ci si pentru extractia de calcar. De altfel, cariera de la Tasaul se afla deja in procedura de autorizare. Reprezentantii Lafarge au asigurat auditoriul ca isi vor rezolva toate problemele mentionate de studiu, astfel ca depasirile de emisii sa fie sub limita maxima admisa. Si cum pentru toate problemele altcineva trebuie sa fie de vina, se pare ca motivul pentru care emisiile depasesc in anumite momente limitele normale se datoreaza faptului ca SC Electrica opreste mult prea des curentul. Potrivit reprezentantilor Garzii de Mediu, impactul vizual pe care desele declansari ale cuptoarelor il au asupra populatiei este imens. Ca urmare, Lafarge trebuie sa se conformeze cerintelor si sa inlocuiasca electrofiltrele cu filtre cu saci, acestea avand un randament mult mai bun la retinerea pulberilor. Printre conditiile impuse de APM s-a numarat si modernizarea instalatiilor pentru ca eliminarea principalilor oxizi (NO, NOX si NO2) sa nu mai depaseasca limitele admise, avand in vedere ca autorizarea se va da pe valorile inregistrate la emisii. Atmosfera de siguranta impusa de reprezentantii Lafarge in ceea ce priveste calitatea de "protector al mediului inconjurator" nu a convins insa. Dezbaterea a ocolit sistematic tratarea in sistem integrat a poluarii pe fiecare etapa a procesului tehnologic, respectiv, procedeul de extractie al materiilor prime, transportul acestora, fabricarea cimentului, depozitarea materiilor finite. Avand in vedere "motivul de mandrie" declarat chiar de la bun inceput, legat de faptul ca au trecut 988 de zile de la ultimul accident petrecut in cadrul societatii, intelegem ca riscul enorm la care sunt supusi nu numai angajatii, ci si populatia din jurul agregatului, "roade" constiinta reprezentantilor Lafarge si este recunoscut public. Astfel ca, in final, cu toate eforturile depuse pentru o imagine pozitiva si cu toate investitiile pentru protejarea mediului, Lafarge are in continuare un potential insemnat de poluare si mai are nevoie de cateva investitii pentru a-si reduce emisiile.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Șofer beat implicat într-un accident rutier pe Șoseaua Mangaliei din Constanța

11 May 2024 319

Oficial de la CFR despre accidentul mortal de la Medgidia, județul Constanța

10 May 2024 712

UPDATE Accident feroviar în gara Medgidia, județul Constanța. Victima a decedat!

10 May 2024 1151

Accident tragic în Sankt Petersburg, Rusia. Un autobuz plin cu pasageri a căzut în râu

10 May 2024 496

Județul Constanța Accident pe autostradă! Un TIR și o autoutilitară s-au lovit (GALERIE FOTO+VIDEO)

10 May 2024 834

Acțiuni de control ale polițiștilor în Județul Constanța. Au fost aplicate amenzi

10 May 2024 381

Accident rutier la ieșirea din municipiul Tulcea! Date oficiale de la IPJ Tulcea (FOTO)

09 May 2024 706

UPDATE. Accident cu victime la ieșirea din Tulcea către Agighiol. Implicate un microbuz și o mașină de teren (FOTO+VIDEO)

09 May 2024 894

Judecătoria Mangalia Audieri în Dosarul 2 Mai. Tatăl lui Sebi - „Tot ce vedem ne aduce aminte de băiatul nostru”

09 May 2024 470

Audieri în Dosarul 2 Mai Imaginile tragediei, în cuvinte - Mama lui Sebi - „Viața noastră ca familie s-a terminat. Cimitirul a devenit o a doua noastră casă”

09 May 2024 507

Nemulțumiri în sala de judecată Mama tinerei ucise în accidentul de la 2 Mai, către judecătoare - „Chiar nu știți nimic?”

09 May 2024 832

Accident rutier în incinta Portului Constanța. Un tânăr de 22 ani a fost rănit

09 May 2024 538

Judecătoria Mangalia Victimele accidentului din 2 Mai fac declarații cutremurătoare - „Am coșmaruri noaptea. I-am văzut pe cei doi decedați”

09 May 2024 889

Știri Constanța Șoferi drogați și băuți, ori cu permisul suspendat, depistați de polițiști în trafic – unul a provocat un accident

08 May 2024 414

Oficial de la IPJ Constanța despre accidentul din Săcele în care o victimă a decedat

08 May 2024 646