Ministerul Transporturilor a pierdut 1 milion de dolari

Fara calculatoare, birouri si masini

In urma cu doi ani, printr-un ordin neconstitutional, societatea Pilot Service a fost eliminata din Portul Constanta * Ministerul Transporturilor a pierdut procesele cu Pilot Service, dar nu plateste * Din cauza cadrului legislativ, conturile din Trezorerie nu pot fi blocate de societatile comercile * Exista doar posibilitatea executarii bunurilor din patrimoniu * Pilot Service ramane tot cu ce castigase anterior si poate efectua pilotaj doar in zona portului Constanta Sud-Agigea

Una dintre situtiile antagonice generate de institutiile statului a luat sfarsit la inceputul acestei luni. Este vorba despre litigiul dintre Pilot Service si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Privatizarea societatii Pilot Service s-a facut in anul 1991, conform Legii 58. Privatizarea s-a finalizat in 1995 si a fost publicta in Monitorul Oficial din 20 iunie, la pozitia 147. Cum era firesc, pe piata, au mai aparut si alte societati care au desfasurat aceeasi activitate in porturile Constanta, Midia, Mangalia si canalele navigabile. In anul 1999, Ministerul Transporturilor a emis Ordinul 508/16 septembrie 1999, prin care a limitat durata de functionare a societatilor de pilotaj prin concesionarea activitatii. Societatile erau conditionate de incheierea acestor contracte pe o durata limitata. Pilot Service SA a actionat in judecata Ministerul Transporturilor si a aratat in instanta ca activitatea sa a fost autorizata in temeiul HG 112/1996, care ii acorda dreptul de a exista si functiona in conditii de libera concurenta, alaturi de alti agenti economici autorizati, atat cu capital de stat, cat si privat. Curtea Suprema de Justitie a anulat prevederile nelegale ale Ordinului 508, aratand ca societatea are dreptul de a functiona alaturi de alti agenti economici cu acelasi obiect de activitate.

Instituirea monopolului activitatii de pilotaj

In fapt, Ordinul 508 se suprapune Ordonantei Guvernului numarul 22/1999. Odata cu anularea acestui ordin, Ministerul Transporturilor nu a reusit sa controleze activitatea de pilotaj. Cu toate acestea, seria actelor cu privire la activitatea de pilotaj, menite sa modifice legea, a continuat. Un nou ordin cu acelasi obiect, care poarta numarul 595, a fost emis in 2000. Ministerul a ignorat un drept castigat in instanta de Pilot Service, prin care era anulat Ordinul 508, si a emis un ordin similar. In paralel, a fost emisa o Hotarare de Guvern cu numarul 167/2000, prin care s-a decis organizarea unei licitatii pentru concesionarea pilotajului portuar. Portul a fost impartit in doua zone. La licitatia organizata pe data de 23 mai 2000, s-au prezentat, pentru zona unu, doua societati: Agigea Pilot si Atlas Pilot, iar pentru zona doi s-au inscris cinci societati, dintre care amintim trei: SC Pilot Service, SC Valmar Pilot, Agigea Pilot. Rezultatul licitatiei a fost urmatorul: in zona doi a castigat societatea Valmar Pilot, iar in zona unu, Agigea Pilot. Prin aceasta manevra, Ministerul Transporturilor a reusit sa instituie monopolul desfiintat la inceputul anilor `90. SC Pilot Service a actionat in justitie Ministerul Transporturilor. Prin sentinta civila numarul 8513, din 2 noiembrie 2001, Tribunalul Bucuresti a anulat licitatia organizata pe data de 23 mai 2000. In urma acestui rezultat, au primit dreptul de a-si desfasura activitatea in zona doi cinci societati de pilotaj. Cu toate acestea, in zona unu a ramas o singura societate, Agigea Pilot. Aceasta a ramas fara concurenta pe zona unu dr cautat sa intervina in dosarele initiate de Pilot Service cu scopul de a tergiversa judecata.

Pilot Service a castigat procesul, dar nu poate schimba situatia

In final, pe data de 22 noiembrie, a fost data sentinta civila numarul 233, care stabileste ca OMT 595 este anulat prtial, constata ca reclamanta are dreptul de a exercita activitea de pilotaj potrivit autorizatiei si sunt anulate adresele Capitaniei Zonale Constanta si Ministerului Transportului prin care intervenienta SC Atlas Pilot SA era suspendata. In dosarul 196, judecat la Curtea de Apel Constanta, s-a dispus prin sentinta 143, din data de 31 octombrie, ca Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuntei sa despagubesca Pilot Service, pentru faptul ca i-a oprit activitatea de pilotaj in perioada 11 august 2000-15 februarie 2002, cu suma de 942.254 dolari. Pilot Service se afla, de fapt, intr-un cerc vicios. Are aceasta hotarare, dar nu poate executa Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locintei, care are toate fondurile in conturile Trezoreriei. Conform legilor in vigore societatile comerciale nu pot bloca conturile ministerelor din Trezorerie. Pilot Service nu are de facut altceva decat sa execute bunurile Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Angajatii ministerului au nesansa sa ramana fara calculatoare, birouri si masini.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Licitații Constanța Primăria Comunei Independența vinde mai multe apartamente

02 May 2024 429

Cumpărări directe Constanța Primăria Medgidia, licitație deschisă pentru servicii de asistență și dezvoltare programe software (DOCUMENT)

02 May 2024 522

Cumpărări directe Universitatea Ovidius din Constanța investește în servicii de mentenanță și asistență tehnică aplicație EMSYS (DOCUMENT)

02 May 2024 284

Licitații Constanța Primăria Adamclisi a atribuit un contract de peste 800.000 de lei către două firme din București și Ploiești. Despre ce este vorba (DOCUMENT)

01 May 2024 476

Licitații Constanța Cine va asigura paza, protecția, supravegherea permanentă și transport valori pentru sediile CERONAV? (DOCUMENT)

01 May 2024 409

Licitații Constanța Școala Gimnazială nr. 1 din Chirnogeni va fi dotată cu echipamente digitale și mobilier. Investiție de aproximativ un milion de lei (DOCUMENT)

30 Apr 2024 426

Licitații Constanța Primăria Costinești vrea să atribuie contractul de delegare a gestiunii privind deșeurile municipale. La ce valoare este estimat (DOCUMENT)

30 Apr 2024 370

Cumpărări directe Constanța Primăria Comunei Oltina investește în asfaltarea străzii Pelinului din localitatea Răzoarele (DOCUMENT)

29 Apr 2024 431

IPJ Constanța investește peste 100.000 de euro pentru reparațiile de la Poligonul de tragere

29 Apr 2024 322

Licitații Constanța Primăria Medgidia cumpără mobilier școlar, materiale didactice și echipamente cu peste 730.000 de euro (DOCUMENT)

28 Apr 2024 403

Licitații Constanța Primăria Ovidiu cumpără mobilier specific și materiale didactice (DOCUMENT)

27 Apr 2024 634

Licitații Tulcea Regia Autonomă Administrația Zonei Libere Sulina modernizează portul Sulina Zona Mol-Bazin Maritim-Perimetrul II (DOCUMENT)

27 Apr 2024 525

Cumpărări directe Constanța Primăria Murfatlar investește în lucrări de reparații sistem rutier (DOCUMENT)

27 Apr 2024 521

Cumpărări directe Constanța Apollo Ecoterm SRL cumpără puieți ornamentali din specia Brad de Caucaz (DOCUMENT)

27 Apr 2024 356

Licitații Constanța Primăria Tîrgușor investește în dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a Școlii Gimnaziale Târgușor (DOCUMENT)

27 Apr 2024 409