Participantele la licitatia pentru Terminalul de barje asteapta de jumatate de an un raspuns

BERD are ultimul cuvant

# Lucrarile de constructie a terminalului vor fi cel mai probabil incepute la aproximativ doi ani de la obtinerea imprumutului BERD * Cele 16 milioane de euro imprumutate de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare reprezinta prima finantare acordata fara garantie de stat * Firma greceasca Mochlos a depus cea mai avantajoasa oferta financiara pentru construirea terminalului, insa banca nu pare prea entuziasmata sa-si dea avizul favorabil

La mai bine de un an si jumatate de la obtinerea finantarii pentru realizarea unui terminal specializat de barje in Portul Constanta, constructia nici macar nu a inceput. Motivele sunt numeroase, iar situatia la care s-a ajuns in prezent pare a fi una de criza, pentru ca Administratia Portuara, consultantul financiar si banca ce va asigura doua treimi din valoarea investitiei, incearca fara succes inca din luna octombrie a anului trecut sa stabileasca firma de constructii castigatoare.La vremea acordarii imprumutului, subiectul a fost intens mediatizat. Semnarea acordului de imprumut a avut loc in luna septembrie a anului 2004, iar la eveniment a fost prezent ministrul transporturilor din acea perioada, Miron Mitrea, in timp ce Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a fost reprezentata de Directorul pentru Transport, Riccardo Puliti. Pentru proiectul evaluat la 24 de milioane de euro, BERD urmeaza sa suporte 16 milioane de euro, in timp ce administratia va participa cu 8 milioane. Noutatea, in cazul acestui imprumut, o reprezinta faptul ca in acel moment era prima finantare fara garantie de stat. Timp de un an, terminalul de barje a fost dat uitarii, perioada in care la APMC s-a schimbat conducerea si s-a demarat o campanie intensa de evaluare a activitatii fostilor directori. Daca au ajuns sau nu fostii directori ai administratiei sa dea cu subsemnatul pe la DNA, nimeni nu mai stie, cert este ca nici unul nu a fost pus oficial sub acuzare.Dupa un an de la obtinerea finantarii, terminalul de barje a intrat din nou in atentia Administratiei si in sfarsit, in octombrie 2005, s-a organizat licitatia. De aici au aparut problemele pentru ca, cea mai ieftina oferta, depusa de societatea Mochlos, a fost eliminata de consultantul administratiei, firma olandeza Royal Haskoning, din cauza unor motive tehnice. In acest fel, Penta Ocean, firma japoneza care a construit Terminalul de Containere de pe molul 2S si pasajul auto de trecere spre acelasi terminal, parea a fi castigatoarea licitatiei, desi a avut o oferta financiara mai scumpa cu aproximativ 650.000 de euro, dupa cum ne-a declarat directorul general al CN APMC, Mircea Banias. Reprezentantii BERD nu au fost de acord cu eliminarea firmei grecesti Mochlos din competitie si au dispus o noua analiza a ofertelor. In acest moment, grecii par a fi castigatori, pentru ca au pretul cel mai bun, insa, curios, avizul favorabil din partea BERD intarzie apara. Mircea Banias spune ca si zilele trecute administratia a revenit cu o adresa pentru a solicita bancii un raspuns mai rapid. In mod normal, castigatoarea ar fi trebuit cunoscuta in termen de 3 luni de la desfasurarea licitatiei, insa agonia participantilor a fost prelungita mai bine de jumatate de an. Constructia Terminalului de Barje trebuie sa inceapa in termen de 56 de zile de la semnarea contractului, iar firma castigatoare se obliga sa finalizeze executia in termen de 18 luni. Daca ar fi sa luam in calcul faptul ca in momentul semnarii acordului de imprumut se dorea ca lucrarea sa fie inceputa in prima jumatate a anului 2005, ne dam seama ca in toamna lui 2006 sau cel tarziu in iarna 2006/2007 ar fi trebuit sa asistam la inaugurarea noului terminal. In conditiile actuale insa, terminalul nu va putea fi gata abia la inceputul anului 2008.Acesta nu este primul proiect a carui executare intarzie din diferite motive. Terminalul de pasageri, inaugurat in luna noiembrie a anului 2005 ar fi trebuit sa fie gata inca din primavara anului trecut. Aici insa a fost vorba de altceva. Executantul lucrarii, societatea Deltacons din Tulcea, o firma ce parea destul de puternica la un moment dat, nu a mai fost in stare sa finalizeze constructia dupa schimbarile politice de la sfarsitul lui 2004 si astfel s-a apelat la un subcontractor. Terminalul de barje este considerat drept o necesitate, dupa ce, in ultimii ani, traficul fluvial in Portul Constanta a crescut constant.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Achiziții Constanța Primăria Mangalia a cumpărat dotări pentru bazinele de înot din cadrul proiectului „Înființare Bază Sportivă și reabilitare infrastructură rutieră” (DOCUMENTE)

08 May 2024 493

Comuna Castelu anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru amenajare parc și teren de sport

08 May 2024 725

Cine va ridica autovehiculele abandonate din municipiul Mangalia? (DOCUMENT)

07 May 2024 528

CS Victoria Cumpăna Gimnastele, peste 30 de medalii la „Chișinău Rhythmic Stars“. „Ne oferiți motive de mândrie cu fiecare participare!“ (GALERIE FOTO)

01 May 2024 910

Fotbal județul Constanța Unirea Topraisar - Avântul Comana, meci cu 11 goluri. Liga a 5-a, rezultate și clasamente

01 May 2024 1524

Constructorul Sălii Polivante, amendat de Garda de Mediu Constanța! (FOTO)

30 Apr 2024 404

Maarif Instituții Internaționale de Învățământ SA continuă demersurile pentru edificarea campusului școlar din orașul Ovidiu, județul Constanța

30 Apr 2024 456

Simona Halep, acționar la Farul Constanța? Iată ce a răspuns Stere Halep

28 Apr 2024 1887

Investiție de peste 140.000 de euro a companiilor Chimpex și AmeropaGrains Sală de sport, inaugurată la Școala Gimnazială nr. 30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța chiar de ziua unității școlare (GALERIE FOTO+VIDEO)

24 Apr 2024 688

Ședință CJC Au fost stabiliți câștigătorii proiectelor sportive care vor beneficia anul acesta de finanțări nerambursabile (DOCUMENT)

23 Apr 2024 1062

LIVE TEXT Companiile Chimpex și Ameropa Grains investesc în infrastructura școlară din Constanța. Sală de sport inaugurată la Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” (GALERIE FOTO+VIDEO)

23 Apr 2024 985

Cumpărări directe Constanța Primăria Topraisar dotează sala de sport cu aparatură și echipamente specifice (DOCUMENT)

22 Apr 2024 663

Chimpex și Ameropa Grains - companii cu tradiție în proiecte destinate comunității Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța are o nouă sală de sport, construită integral cu sprijinul grupului de companii AMEROPA

22 Apr 2024 828

Peste 15 milioane lei fără TVA Primăria Constanța încheie un nou acord-cadru pentru toaletarea copacilor şi a spaţiilor verzi din zona II a municipiului Constanța (DOCUMENTE)

21 Apr 2024 697

Constanța Micii voleibaliști au jucat în amintirea lui Paul Cămui, la memorialul care-i poartă numele (GALERIE FOTO+VIDEO)

21 Apr 2024 978