Maestrul Lucian Vlădescu - „Visul oricărui compozitor este să poată îmbrăţişa o cât mai largă paletă de genuri muzicale"

p1-opera_-_teatrul_oleg_danovski.jpgMaestrul Lucian Vlădescu a realizat concepţia, orchestraţia şi aranjamentele muzicale ale spectacolului „Marussia", de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski". Licenţiat al Conservatorului de Muzică Ciprian Porumbescu, Lucian Vlădescu a fost preocupat de desăvârşirea sa profesională, urmând studii de specialitate post universitară la toate cele trei discipline. Este laureat cu diploma de onoare pentru compoziţie al Festivalului Internaţional „LLANGOLLEN" din Marea Britanie.

Din 1992 este prim dirijor al Orchestrei Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian", din Bucureşti. Membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a compus muzică instrumentală, de cameră, vocal-simfonică, muzică de scenă şi de balet, a căror interpretare pe scenele româneşti şi internaţionale (SUA, Anglia, Olanda, Germania, Italia, Israel) i-au adus consacrarea.

Aveţi o carieră lungă, aţi dirijat în marile săli de concerte din întreaga ţară şi aţi compus muzică instrumentală, de cameră, vocal-simfonică, muzică de scenă şi de balet, care este muzica dumneavoastră de suflet dintre acestea?

Visul oricărui compozitor este să poată îmbrăţişa o cât mai largă paletă de genuri muzicale, neexcluzând chiar şi genurile considerate de public a fi moderne. Cu cât am avansat în cariera mea de dirijor, am compus foarte mult şi am căutat să fie o creaţie cât mai variată, din cât mai multe genuri muzicale. Am compus un musical pentru teatru care s-a jucat şi la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian" şi la Teatrul Naţional din Târgovişte, muzică pentru copii. Îmi este foarte greu să îmi aleg un singur gen preferat.

Cum a început cariera dumneavoastră ca dirijor?

Cariera mea ca dirijor a început greu, dar a evoluat foarte frumos. Am trecut de la epoca Ceauşescu, unde nu am avut mult acces la scenă- din cauza conjuncturii îţi trebuia foarte multă forţă ca să pătrunzi şi să spargi barierele. Am lucrat la începutul carierei foarte mult cu amatori şi am abordat multe stiluri muzicale, ajungând până la folclor stilizat, Estradă. După anii 1990, am avut şansa de a veni la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian" din Bucureşti, întâi ca maestru de cor şi apoi ca dirijor. În această primăvară, împlinesc 20 de ani în acest teatru, alături de o echipă extraordinară.

Care sunt compozitorii pe care îi consideraţi esenţiali pentru evoluţia dumneavoastră în plan dirijoral?

În formarea mea ca dirijor am căutat să învăţ câte ceva de la fiecare mare compozitor, pentru că fiecare dintre ei a lăsat ceva diferit în urmă. Printre preferaţii mei se numără Bach, prima şcoală vieneză, Chopin, Schumann, Debussy, Wagner, dar şi mari compozitori ai secolului XX. Dirijatul este o chestiune de concepţie, este o chestiune de structură, iar orchestrele mari îşi exprimă propria lor concepţie despre un anumit tip de sunet. Dacă ascultaţi aceeaşi piesă în mai multe săli de spectacol din lume, veţi observa că sună diferit în funcţie de amprenta personală a dirijorului şi a orchestrei, evident.

Povestiţi-ne în câteva cuvinte proiectul „Marussia" şi colaborarea cu TNOB „Oleg Danovsk".

A fost o idee pe care am dezvoltat-o împreună cu Daniela Vlădescu încă din vara anului 2011 şi la care am lucrat peste trei luni, timp în care am analizat materialele, am discutat cu artiştii şi într-un final am scris piesele. Cel mai mult am stat să ne hotărâm ce piese să alegem şi ne-am hotărât în final asupra a 21 de piese superbe. Ţin să mulţumesc tuturor compartimentelor Teatrului Naţional de Opera si Balet „Oleg Danovski": orchestră, cor şi solişti, pentru că am lucrat foarte bine împreună şi au primit foarte deschis acest proiect.

Cum a fost spectacolul „Marussia" primit în Festivalul Internaţional de anul trecut?

A fost foarte bine primit de constănţeni acest spectacol, aici există şi o comunitate rusă foarte activă care a participat la spectacol şi sala a fost plină. A fost o lansare fastuoasă, bine primită şi de critici.

Ce aşteptări aveţi de la publicul constănţean la a doua punere în scenă a proiectului?

Publicul constănţean este un public fidel al sălii de spectacol de la Teatrul Naţional de Opera şi Balet „Oleg Danovski". Primul meu contact cu publicul din Constanţa a fost cu spectacolul „Văduva Veselă", care a fost foarte bine primită. În ceea ce priveşte publicul, responsabilitatea de a-l surprinde îmi revine mie şi îmi doresc să mă ridic la aşteptările acestora.

Pregătiţi şi alte proiecte alături de TNOB „Oleg Danovski"?

Există un proiect la care lucrăm, dar încă nu avem ceva sigur, suntem în faza de discuţii acum.

Plecaţi cu „Marussia" în afara Constantei?

Nu am discutat despre acest aspect până acum, însă acest gen de spectacol este foarte uşor de „transportat" şi în alte locuri în ţară.

Ce muzică ascultaţi în timpul liber?

Ascult absolut toate genurile de muzică. Ce-i drept, în colecţia mea de muzică predomină Jazz-ul din toate perioadele şi îmi place foarte mult să caut inspiraţia peste tot.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

VIDEO PSD Constanța, în conferință de presă, despre cele mai recente probleme

02 Jul 2021 3952

Hoţii au ieşit la "cumpărături" în librării Care sunt cele mai furate cărţi în anul 2016

25 Dec 2016 2747

PSD propune un nou nume Consilierii judeţeni vor lua act de demisia lui Lucian Lungoci

26 Sep 2016 2852

Agerpres BEC pentru alegerile locale a fost completat cu reprezentanții formațiunilor parlamentare

28 Mar 2016 2576

Lucian Blaj, suspendat de prefectul Constanţei Marian Iordache preia atribuţiile de primar al comunei Seimeni (documente)

02 Feb 2016 4141

Trei atlete de la CS Farul Constanţa merg la Campionatul European

05 Aug 2014 1931