O jumătate de secol de neuitat Amintiri despre prima misiune de salvare realizată cu elicopterul în România

Pe 30 noiembrie, pe Aeroportul Tuzla, se vor marca 50 de ani de la prima misiunea de salvare de vieţi omeneşti realizată cu elicopterul în România. La evenimentul care va începe la ora 13.30, vor participa comandatul Ion Tudose, membru al echipajului din elicopter, Dan Ştefănescu, liderul formaţiei de acrobaţie lacării  Acrobaţi şi Adrian Vasilache, directorul general asociat al Aeroportului Tuzla.

În urmă cu 50 de ani, pe data de 29 noiembrie 1963, în dreptul localităţii Gura Portiţei, la circa 300 m de ţărm, a eşuat nava comercială sub pavilion turc „Abdullah”. În condiţii de furtună, pe întuneric şi cu sala maşinilor inundată, căpitanul navei a trimis mesaje de salvare prin radio. Nava avea la bord 22 de marinari. Deoarece singurul mijloc de salvare este elicopterul – este alertat TAROM-ul, care, la acea data, avea o astfel de flotă. A sosit de la Otopeni până la Gura Portiţei elicopterul tip Mi-4 înmatriculat YR-EMB. Echipajul era compus din pilot comandant Constantin Ştefănescu, pilot secund Ion Tudose şi mecanicii de bord Stan Georgescu, Marin Ilie şi Constantin Brănescu. În condiţii meteo neprielnice, cu vânt puternic, în rafale de până la 100km/h, echipajul elicopterului i-a salvat pe cei 22 de marinari, într-o misiune care a durat patru ore. Fiecare marinar a fost transportat pe rând, suspendat de cablu, de la vas până pe mal. Elicopterul Mi-4/YR-EMB era dotat cu macara cu cablu, pentru transportul sarcinilor. Pendulând între cer şi apă, agăţat de cablul macaralei cu centura de siguranţă, mecanicul de bord Constantin Brănescu şi-a riscat viaţa şi coboară pe puntea vasului. De acolo, i-a asistat pe fiecare dintre cei 22 de marinari turci ca aceştia să se ancoreze corect de cablu. Pe rând, navigatorii au fost transportaţi până pe ţărm, agăţaţi de cablul elicopterului.

Clipe de grea încercare

„Clipe de grea încercare, dar şi de mare satisfacţie”, a scris  comandantul Ştefănescu pe un articol dintr-un ziar al vremii, relatând misiunea de salvare din 1963 şi pentru care membrii echipajului elicopterului au fost decoraţi cu Ordinul Muncii clasa III-a. „Cred că este important ca publicul să ştie că, în urmă cu 50 de ani, un echipaj românesc realiza prima misiune de salvare cu elicopterul din România. Piloţii au dat dovadă de curaj şi şi-au dus la final misiunea cu succes, iar echipajul turcesc a fost salvat, în ciuda vremii nefavorabile zborului. Ne bucurăm că Aeroportul Tuzla a dorit să ne sprijine şi să ni se alăture pentru a-i pune la loc de cinste pe aceşti bravi piloţi”, a declarat Dan Ştefănescu, liderul Acrobaţiilor şi fiul comandantului Constantin Ştefănescu. În cadrul evenimentului de pe Aeroportul Tuzla va fi proiectat filmul documentar realizat în timpul misiunii din 1963 şi se va discuta despre importanţa acestui prim caz de salvare de vieţi omeneşti pe mare. Evenimentul este realizat cu sprijinul formaţiei de acrobaţie aeriană Iacării Acrobaţi şi al Aeroportului Tuzla.

Despre Iacării Acrobaţi

Lacării Acrobaţi este singura echipă privată de acrobaţie din România. Pasiunea şi profesionalismul celor trei piloţi, foşti şi actuali component ai Lotului Naţional de Acrobaţie, au contribuit la continuarea şi ridicarea standardelor aviaţiei româneşti, precum şi la iniţierea de acţiuni aviatice în premieră, atât pe plan naţional, cât şi în plan internaţional. Lacării Acrobaţi zboară, anual, peste 30 de display-uri aeriene, atât în ţară, cât şi în lume, concentrându-şi atenţia asupra evenimentelor dedicate istoriei aviaţiei româneşti.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Constantin Branescu

12 Jun, 2017 17:12

MA BUCUR CA ANIVERSATI ACEASTA MISIUNE IN CARE UNCHIUL MEU MECANICUL CONSTANTIN BRANESCU A AVUT UN ROL DETERMINANT SI TOT O DATA SALUT TRECEREA DIN DOMENIUL PROPRIETATII STATULUI A FARULUI DE LA GURA PORTITEI CARE A PRILEJUIT MULTE ERORI DE-A LUNGUL TIMPULUI CATRE MApN PENTRU CONSTRUIREA UNUIA NOU CU APARATURA MODERNA (SI DUPA 54 DE ANI ESTE BINE SA SE CORECTEZE UNELE ERORI DE FUNCTIONARE A APARATURII DE CORECTAREA NAVIGATIEI PE MARE)

Articole asemanatoare

Momente de neuitat În urmă cu 59 de ani a avut loc prima salvare pe mare cu elicopterul din România

28 Nov 2022 1268

UPDATE Incident aviatic pe Aeroport Mihail Kogălniceanu din Constanța! (GALERIE FOTO)

16 Jul 2022 3708

Centrul Cultural Județean Constanța anunță avanpremiera filmului Top Gun- Maverick

25 May 2022 1690

Drumul de exploatare De212 va fi modernizat. Primăria Tuzla a depus documentația la APM Constanța

13 Sep 2021 1686

27 de ani de la tragedia de la Tuzla! Șase morți după prăbușirea unui elicopter

06 Jan 2021 2487

Proiecte majore ale Guvernului pentru Constanța Peste 1,3 miliarde de euro destinate exclusiv porturilor din județ. Drumuri expres și modernizarea aeroporturilor, pe lista investițiilor de milioane de euro (document)

03 Jul 2020 5365

Ziua Porților Deschise, la Aeroportul Tuzla

30 May 2019 2379

Cel mai spectaculos airshow privat – Aeromania, desfășurat în ultimii 12 ani în fiecare vară la Tuzla, nu va mai fi organizat în 2019

08 Apr 2019 2341

Oficial de la ITM Constanţa, despre Aeronava Diamond Aircraft 42, prăbușită la Tuzla

25 Feb 2019 2076

Mesaj de condolenaţe al echipei aeroportului Tuzla, pentru pilotul decedat în aeronava Diamond Aircraft 42

22 Feb 2019 2206

Live text 50 de ani de la prima misiune de zbor, realizată pe Aeroportul Internaţional Tuzla de pilotii AVIASAN (galerie foto + video)

01 Apr 2017 4459

Vă amintiți elicopterul căzut la Tuzla? Șase morți. Au trecut 23 de ani. Lista echipajului. Cum s-a produs tragedia

06 Jan 2017 8260

Ediţie aniversară Aeromania. A început numărătoarea inversă. Iată cine a confirmat participarea

06 Apr 2016 2065

UPDATE 1. O persoană a murit! Accident pe DN 39, la aerodromul Tuzla

21 Dec 2015 3041

FOTOREPORTAJ Aviaţia dă senzaţia

05 Jul 2015 3093