Istoria Dobrogei Biserica armeneasca Sfanta Maria dateaza de 125 de ani


# Biserica armeneasca se intinde pe 1300 de metri patrati * Biserica a fost inclusa in lista de Patrimoniu National si Cultural al Academiei Romane * Specialistii vor ca in perspectiva imediata sa puna bazele unui centru cultural interetnic in Peninsula

Infruntand canicula dezlantuita, strabat stradutele pline de ruine din partea rasariteana a orasului vechi si ma opresc in fata portii metalice a lacasului de cult situat pe faleza, deasupra portului Tomis. Descopar cu mare uimire un edificiu bine intretinut si o gradina plina cu rasaduri de flori. Gazda mea, parintele paroh Avedis Mandalian - cu care stabilisem anterior intalnirea - un barbat in putere, placut la infatisare, se dovedeste un interlocutor amabil si, chiar daca scopul vizitei mele era istoricul bisericii pe care o conducea cu pricepere si pasiune, descopar repede cunostinte si preocupari comune. Parintele paroh al Bisericii Armene a Tomisului si Dunarii de Jos, ce pastoreste cu daruire de aproape doua decenii, armenii din Dobrogea si de pe malurile Dunarii, marturiseste ca a crescut intr-un mediu incarcat de traditii religioase, atat bunicul, cat si un unchi fiind preoti. Prima biserica din lemn ridicata de armenii stabiliti in Constanta dateaza din 1740, pe locul unde astazi se afla magazinul Antoniadis. Dupa reintegrarea Dobrogei in statul roman, Primaria doneaza in 1881 comunitatii armene un teren de 1300 mp in mahalaua Cealic, la capatul strazii Tomis, azi Callatis, pentru construirea unei scoli si a unei biserici. Pe atunci, imi spune parintele, s-a pus temelia de catre ctitorul ei, Nazaret Torosian, biserica fiind tarnosita cu hramul Sfanta Maria. Vechea constructie din lemn va fi insa distrusa in 1941 de un incendiu, produs din neglijenta. Actuala biserica provine din vechea cladire a Scolii Armenesti, etajul fiind amenajat ca sala de rugaciune, iar parterul adapostind birourile si sala parohiala. Clopotnita, tipic armeneasca, s-a adaugat bazilicii de forma dreptunghiulara, in 1990, conform proiectului arh. Dan Rusovan.Renovare capitalaReparatiile si completarile din anii 1990- 1991, apoi cele din 1998- 2002 au vizat interiorul, acoperisul si tencuiala exterioara. Refacerea s-a efectuat fara ajutorul financiar al statului, desi biserica este monument de arhitectura si inregistrat in lista de Patrimoniu National si Cultural al Academiei Romane sub nr. 31, cod 14B0004.

Pasim in interiorul sfantului lacas in vreme ce parintele Protoereu imi prezinta schimbarile arhitectonice dominate de echilibrul calm al arcadelor largi cu mare deschidere si altarul deschis, lipsit de catapeteasma obisnuita ortodoxiei romanesti. Peste tot simplitatea si bunul gust se combina in mod armonios cu elementele specifice artei medievale armenesti, te coplesesc, dandu-ti senzatia ca te gasesti intr-o manastire armeneasca de odinioara. In absenta frescelor se remarca prezenta icoanelor de dimensiuni mari pe pereti. Prin ferestrele arcuite lumina puternica a zilei se strecoara discret, invaluind spatiul acela redus intr-o atmosfera calda, de curata reculegere sufleteasca. Sunt bucuros si linistit, imi spune parintele Mandalian, ca am dus la capat aceasta sfanta lucrare. Am avut insa participarea, energia si bunele intentii ale putinilor armeni ramasi. Ceea ce se prezenta la inceput ca o sala de asteptare, a devenit acum un spatiu religios valoros. Ma despart de parintele paroh, nu inainte de a lua in discutie o idee prezentata de domnia sa, dar emisa de o studenta constanteanca: ridicarea unui centru cultural interetnic in Peninsula. Infaptuirea lui ar constitui o realizare reprezentativa pentru spiritualitatea locala.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Istoria Dobrogei - Bibliografie Atanasie (sec. IV) - „Apologie împotriva arienilor”

04 May 2024 1416

Istoria Dobrogei Povestea de dragoste a unui primar al Constanței - Cristea Georgescu

03 May 2024 4488

Istoria Dobrogei - BibliografieEutropius (sec. IV) - „Scurtă istorie de la întemeierea Romei”

03 May 2024 1474

#DobrogeaDigitală Considerațiuni generale asupra stării Dobrogei din 1879 - „Este foarte de temut ca o mare parte să se decidă a părăsi acestă țară“

28 Apr 2024 1562

Istoria Dobrogei - Bibliografie Iulian (sec. IV) - „Împărații”, „Elogiul împăratului Constanțius”, „Elogiul împărătesei Eusebia”, „Scrisori”

27 Apr 2024 1517

Istoria Dobrogei Dinastia Alexandrescu - cap de afiș în cultura Constanței

26 Apr 2024 3042

Istoria Dobrogei - BibliografieSextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

26 Apr 2024 1483

#DobrogeaDigitală Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

25 Apr 2024 1215

#DobrogeaDigitală Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

24 Apr 2024 1280

#DobrogeaDigitală Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

22 Apr 2024 1112

Istoria Dobrogei - Bibliografie Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

20 Apr 2024 1322

Istoria Dobrogei - Bibliografie Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

19 Apr 2024 1389

Istoria Dobrogei Povestea lui Ioan Movilă și a înființării primei stațiuni pe litoral, Techirghiol

19 Apr 2024 8958

#DobrogeaDigitală Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

14 Apr 2024 1609

Istoria Dobrogei - Bibliografie Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

13 Apr 2024 1735