ANR da avize pentru catastrofe

1210537171.jpg

Doua barje tanc au primit permisul de a opera marfuri periculoase in port, desi nu indeplineau criteriile de siguranta

Directia Nationala Anticoruptie - Serviciul Teritorial Constanta are in lucru un dosar foarte interesant care priveste activitatea Autoritatii Navale Romane. Mai precis, este vorba despre multiple nereguli sesizate de un angajat al ANR, legate de obtinerea avizului de intrare in port al vaselor care opereaza marfuri periculoase. Iulian Suchea a lucrat, in perioada 26.04.2007 - 13.11.2007, in cadrul ANR, avand functia de inspector de specialitate Gr. 3, in cadrul serviciului de Operare si Control al Marfurilor Periculoase. Unul dintre atributele functiei sale era de a supraveghea pe tot timpul operarii navele si barjele tanc ce operau produse chimice si petroliere. Pe 1 octombrie anul trecut, acesta a primit ordinul de suspendare din functie, semnat de seful serviciului si care prevede ca, "din dispozitia directorului general al ANR, Iulian Suchea nu va mai face supraveghere la navele tip tanc pana la noi dispozitii". Este cel putin interesant modul in care a fost luata aceasta masura, tinand cont de faptul ca acesta a emis avertizari constante despre permisele de operare in port pe care le primesc navele care transporta marfuri periculoase fara sa respecte legislatia in vigoare. Un lucru foarte grav, daca s-ar dovedi a fi adevarat. Iar, pana in prezent, documentele par a fi in acest sens.

Barjele - proiectil

Dintre acestea, doua exemple vorbesc, practic, de la sine. Barja tanc nr. 788 a primit permisul de operare pe 18.08.2007, care a fost semnat de inspectorul Marius Minu Marculescu. Cu toate acestea, potrivit raportului de evaluare intocmit de acelasi inspector, au fost constatate mai multe nereguli la aceasta ambarcatiune. De pilda, "nu exista echipament de stins incendiu cu spuma, desi barja are o lungime mai mare de 50 ml nu exista plan antipoluare, nici plan de prevenire si stingere a incendiului". De altfel, nu exista nici macar o patura de stins incendiul sau un sistem de iluminare pe punte. Si multe altele, care s-ar rezuma intr-un singur cuvant, "catastrofa". In ciuda tuturor acestor lipsuri, barja primeste certificatul de operare, in baza caruia nava este declarata apta pentru a incepe descarcarea sau incarcarea marfurilor periculoase. De ce sau cum s-a putut asa ceva ramane in sarcina DNA sa descopere. Aproximativ o luna mai tarziu, povestea se repeta, de data aceasta fiind vorba despre barja tanc nr. 1113. Permisul de operare este semnat pe 22.09.2007, de inspectorul Mihai Staicu. Iar asta, cu toate ca raportul de inspectie intocmit in aceeasi zi de acelasi inspector sesizeaza o serie de deficiente. "Nu exista echipamente de prevenire-lupta contra poluarii", "cutiile pentru stingatoarele de incendiu nu au capace de protectie" si altele asemenea mai sesizeaza inspectorul. Si, din nou, permisul de operare este eliberat in ciuda acestor grave abateri de la legislatie. Neregulile semnalate, si intr-un caz si in celalalt, par sa ridice cele doua vase la rangul de bombe cu ceas. Urmarile unor eventuale accidente produse la navele care opereaza marfurile periculoase sunt dintre cele mai nefericite si implica pierderea mai multor vieti. Informatiile care exista in acest sens indica faptul ca situatiile celor doua barje tanc nu ar fi singulare. Nu putem sa nu ne intrebam cum de se poate asa ceva, intr-un port european, in 2007 - 2008.

Calamitate in stand by

Revenind la Iulian Suchea, acesta a inaintat sesizari despre aceste fapte catre toate autoritatile competente. Raspunsul neoficial a fost tot timpul acelasi: "nu s-a intamplat nimic inca, nicio catastrofa nu a fost semnalata". Interesant modul in care asteptam o catastrofa pentru a ni se deschide ochii. Oficial, s-a incercat ocolirea acuzatiilor, iar Iulian Suchea a fost indepartat de subiectul sensibil. In final, Ministerul Transporturilor a trimis Corpul de Control la ANR, care a intocmit Raportul nr. GS/385/15.04.2008, in urma caruia s-au dispus "masuri organizatorice si pe linie de personal", potrivit unei adrese a MT. Totusi, exista informatii ca respectivul raport este tinut "la secret" de conducerea ANR. Trebuie precizat ca aceasta secretomanie nu face decat sa ridice suspiciuni si mai mari cu privire la continutul raportului si, mai ales, la pozitia ANR in raport cu navele ce opereaza marfuri periculoase. Pe 20 martie, anul acesta, a fost sesizat si DNA-ul, iar ancheta este in plina desfasurare. Ramane numai de vazut care vor fi rezultatele acesteia. In ciuda eforturilor noastre, Valentin Serbanescu, directorul general al ANR, nu a putut fi contactat pentru a oferi eventuale explicatii.

Scris de: {autor}Cecilia ZAREA{/autor}


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

„Cu 2MAI puțini“, acțiune în memoria tinerilor pieriți în tragedia de la 2 Mai, în Vama Veche

02 May 2024 309

Știri Constanța Un autoturism cu numere de Ialomița a intrat în mai multe mașini, în zona Hotelului Nevada

02 May 2024 763

Știri Constanța Accident rutier în Mamaia. O mașină a intrat într-un stâlp în zona unui peco

02 May 2024 684

Accident rutier la Doraly, în Constanța (FOTO+VIDEO)

01 May 2024 1436

Un tânăr de 19 ani a provocat un accident rutier în Constanța. Nu avea permis de conducere

01 May 2024 730

Accident mortal între 23 August şi Mangalia! S-au cerut daune de peste 2 milioane de euro. Ce a decis, în final, Curtea de Apel Constanța

30 Apr 2024 1076

„Ai plecat mult prea devreme dintre noi“ Cine este tânărul mort în accidentul de la ieșire din 2 Mai spre Mangalia, județul Constanța? (VIDEO)

30 Apr 2024 7519

Accidentul mortal de la ieșire din 2 Mai spre Mangalia, suprins de camerele de supraveghere (FOTO+VIDEO)

30 Apr 2024 10168

Accident rutier mortal, la ieșire din 2 Mai spre Mangalia. Detalii de ultim moment de la IPJ Constanța (VIDEO)

30 Apr 2024 4400

Tânărul șofer implicat în accidentul dintre 2 Mai și Mangalia a murit (VIDEO)

30 Apr 2024 3187

2 Mai Cruce de pe marginea drumului, spulberată de autoturism (FOTO+VIDEO)

30 Apr 2024 1416

Mai multe mașini avariate în zona unor localuri din Constanța (FOTO+VIDEO)

30 Apr 2024 1974

Știri Constanța azi UPDATE. LIVE VIDEO. Accident rutier mortal, la ieșire din 2 Mai spre Mangalia. Mașină răsturnată (FOTO+VIDEO)

30 Apr 2024 8981

Accident în localitatea Ovidiu, județul Constanța. Un șofer beat a intrat cu mașina într-un autoturism parcat

29 Apr 2024 869

Două autoturisme pe DN 3 implicate într-un accident în comuna Valu lui Traian, județul Constanța (GALERIE FOTO)

29 Apr 2024 617