La propunerea Ministerului Mediului şi Pădurilor, Guvernul României a
aprobat, în şedinţa de miercuri, 11 ianuarie 2012, Hotărârea de Guvern
privind normelor metodologice de aplicare a Legii privind taxa pentru
emisiile poluante provenite de la autovehicule. Normele metodologice
reglementează anumite elemente cu caracter general cuprinse în Lege,
fiind detaliate şi unele noţiuni privitoare la modalităţile de aplicare a
acesteia.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de
la autovehicule a apărut marţi, 10 ianuarie 2012, în Monitorul Oficial
al României şi va intra în vigoare, în data de 13 ianuarie 2012, conform
Normelor de tehnică legislativă prevăzite de Legea 24/2000. Tot de la
această dată, Legea va putea fi şi aplicată întrucât au fost aprobate şi
Normele care reglementează aplicarea acesteia.
Noua taxă se
aplică numai maşinilor care se înmatriculează începând din 13 ianuarie
2012, dată la care intră în vigoare noua Lege.
Actul normativ
prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea
ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este
mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii
să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă
plătită.
Potrivit legii care are la bază principiul "poluatorul
plăteşte", taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru
autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima
dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul
2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul
primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce
intră în vigoare această lege.
Modalitatea de calcul a taxei
este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta
se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării,
capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în
considerare şi deprecierea autoturismului.
Legea privind taxa
pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule elimină
discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de
Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art.
110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. Ca urmare a
hotărârilor Curţii Europene de Justiţie, statul român a fost obligat să
ia măsuri pentru a elimina discriminarea indirectă în privinţa plăţii
taxei auto. Hotărârea Curţii Europene de Justiţie în Cauza C‑402/09 Tatu
spune că taxa auto produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor
second-hand din alte state pe teritoriul României, în comparaţie cu
autovehiculele de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură care se
vând pe piaţa naţională avea în vedere prevederile OUG 50 din 2008, în
forma sa iniţială, ţinând cont că, în acea perioadă, au plătit taxa de
primă înmatriculare numai cei care au adus din străinătate maşini
second-hand .
Având în vedere reducerea taxei de poluare cu până
la 25%, cei care au plătit taxa de poluare de la 1 iulie 2008 pot
solicita restituirea diferenţei, în cazul în care suma este mai mare
decât cea rezultată din aplicarea acestei legi.
Persoanele
interesate să vadă dacă au de recuperat bani ca diferenţă, începând de
vineri 13 ianuarie 2013, vor avea la dispoziţie, pe site-ul AFM formula
de calcul prevăzută de lege şi care va fi utilizată şi de organele
fiscale.
Astfel, persoanele care constată că au de recuperat
bani din taxa auto trebuie să depună la organelle fiscale competente o
cerere de restituire, însoţită de următoarele documente, în original sau
în copie:
documentul doveditor al plăţii taxei pe poluare/ taxei
speciale pentru autoturisme (chitanţa fiscală/ordinul de plată şi
extrasul de cont)
copia cărţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora.
Cererile de restituire, însoţite de documentele necesare sunt soluţionate de către organele fiscale, în termen de 45 zile.
Plata sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită se face de către organul fiscal competent:
în contul bancar indicat de către solicitant prin cererea sa de restituire.
la
ghişeul unităţii Trezoreriei Statului, în baza notei privind
restituirea/rambursarea unor sume, pentru persoanele care nu au indicat,
prin cererea de restituire, un cont bancar
Taxa de poluare
constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt
finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa
Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia
ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de
îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în
localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei
şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru
creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând
protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă,
staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de
realizare a pistelor pentru biciclişti.
DIRECŢIA DE COMUNICARE
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: