DNSC atrage atenția asupra înșelătoriilor online. Ce ar trebui să știm?

Sursa foto: Pexels




 
  • Infractorii din mediul online continuă să se folosească de reţelele de socializare pentru a întinde capcane utilizatorilor, avertizează experţii Directoratului Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC), potrivit Agerpres.

„Primul pas îl reprezintă compromiterea unui cont de utilizator pe reţelele sociale. Ulterior, aceştia pot analiza conversaţiile din contul respectiv pentru a copia stilul de adresare al titularului legitim şi, totodată, pentru a înţelege ce contacte din lista de prieteni ar fi susceptibile să trimită rapid bani cu 'împrumut'. Mai departe, aşa cum se poate observa din capturile de ecran ataşate, atacatorii scriu mesaje private către prieteni care ar putea oferi acest ajutor financiar imediat. Desigur, ei pot folosi diferite scenarii în care oferă explicaţii vagi cu privire la motivele pentru care au nevoie de acei bani (ex: 'am cardul blocat/am contul blocat').
 
Vorbim despre o tehnică de inginerie socială care se bazează pe buna credinţă şi dorinţa de a ajuta un prieten la nevoie. Odată activată emoţia, scutul de securitate poate deveni inactiv, iar potenţialele victime nu mai fac verificările necesare. Pentru a primi bani, atacatorii se folosesc de metoda de plată prin link de Revolut, tocmai pentru a evita depistarea faptului că este o tentativă de fraudă. În cazul serviciului Revolut, fiecare cont este asociat unui număr de telefon, astfel că atacatorii ar trebui să aibă acces şi la acel cont. În schimb, ei cer acest link de plată pe care ulterior îl accesează şi direcţionează banii în conturile lor", explică specialiştii, într-o postare pe pagina oficială de Facebook a DNSC.


Ca atare, a fost întocmită o listă cu recomandări adresate utilizatorilor de Internet, ce cuprinde, printre altele: vigilenţă atunci când se primesc texte care cer un ajutor în bani prin mesaje private, chiar dacă cererea vine de la un prieten, familie sau o cunoştinţă, verificarea titularului legitim al contului, anunţarea imediat a băncii (în acest caz, Revolut) pentru a încerca blocarea tranzacţiilor şi pentru a oferi detaliile necesare pentru analiză.

De asemenea, în cazul în care utilizatorii au suferit o pagubă materială prin această metodă, trebuie depusă o plângere la cea mai apropiată secţie de Poliţie şi, nu în ultimul rând, o notificare a DNSC pe email (alerts@dnsc.ro) sau prin apel telefonic la 1911, unde se poate discuta cu un operator. "Nu în ultimul rând, anunţaţi acei prieteni care şi-au pierdut accesul la contul de social media şi raportaţi acele conturi către reţeaua socială ca fiind compromise", subliniază DNSC.

Totodată, reprezentanţii instituţiei fac referire la site-ul proiectului de conştientizare Siguranţa Online, www.sigurantaonline.ro, iniţiativă lansată de Directorat, Poliţia Română şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB), alături de parteneri din mediul privat, unde utilizatorii se pot "antrena" să depisteze şi să evite ameninţările din mediul online.
 
Citește și
O nouă înșelătorie de pe rețelele social media! ”Datele ajung în posesia atacatorilor!”

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Campanie de fraudă prin apeluri telefonice în care se utilizează identitatea Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică

21 Mar 2024 691

Aveți grijă la „ofertele speciale”! Tentativă de fraudă în numele McDonald's România

19 Mar 2024 700

Aproximativ 400 de elevi au participat la etapa județeană a Olimpiadei Naţionale de Securitate Cibernetică

02 Mar 2024 662

Cîmpean (DNSC) Nu plătim răscumpărare pentru atacurile cibernetice şi nu negociem cu privire la acest subiect

17 Feb 2024 579

Poliția Română - Recomandări pentru copii și tineri în cadrul Clubului de Siguranță Online

13 Feb 2024 384

Mii de acțiuni preventive desfășurate în 2023 în cadrul proiectului național de prevenire a criminalității informatice Siguranța online

26 Jan 2024 501

DNSC demarează proiectul „Crearea de noi competențe de securitate cibernetică pentru societate și economie”

24 Jan 2024 608

DNSC Au revenit campaniile de phishing ce vizează compromiterea paginilor de Facebook

17 Jan 2024 758

Ţi-ai pierdut accesul la contul de social media şi nu ştii ce paşi trebuie să urmezi pentru recuperarea lui? DNSC te ajută

27 Dec 2023 946

#SigurantaOnline Nu accesați și nu promovați anunțurile care promit câștiguri fabuloase

22 Dec 2023 735

DNSC Atenție la postări care promovează falsele oportunităţi de investiţii vizează utilizatori din România ai platformelor Meta!

04 Dec 2023 952

Alertă de fraudă emisă de DNSC Atenție la promisiunile de îmbogățire rapidă pe Youtube

03 Nov 2023 917

Mai multe conturi de Linkedln au fost sparte de hackeri

17 Aug 2023 921

Tentativă de fraudă propagată prin SMS. Suspecții folosesc scenariul „ai un colet“. Recomandările DNSC

17 Jun 2023 1368

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică a emis un avertisment legat de conturile de social media

14 Apr 2023 1040