Investigația Parchetului European pentru remorchere! Cristian Antohi, directorul Tehnorex International, care a livrat vasele – „Toate probele au fost superioare Caietului de sarcini“ (DOCUMENTE)

 
 
  • Cristian Antohi, directorul companiei care a furnizat remorcherele către Administrația Dunării de Jos, a explicat, pentru ZIUA de Constanța, printre altele, că „pe etape, reprezentanții AFDJ au venit în șantierul naval constructor, de la punerea chilei, și au supravegheat lucrările împreună cu un inspector de la Autoritatea Navală Română“ și că „toate probele au fost superioare Caietului de sarcini“.
  • Mai mult, Cristian Antohi a lansat și o serie de acuzații la adresa constănțeanului Ciupercă Cătălin, fost director al Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați, care ar fi „venit cu ideea falsă că navele nu pot fi folosite de AFDJ“.
  • Pentru o corectă și completă informare a publicului, facem precizarea că am luat un punct de vedere cu privire la acest subiect și de la Cătălin Ciupercă, fostul director AFDJ menționat de Cristian Antohi în declarația sa, care a respins acuzațiile aduse, însă, pentru a se asigura o ușoară parcugere a tuturor informațiilor prezentate, declarația completă dată pentru ZIUA de Constanța de către Cătălin Ciupercă va fi prezentată în următorul articol.
 
 
Cristian Antohi, directorul companiei Tehnorex International SA Constanța, a dat declarații pentru ZIUA de Constanța după perchezițiile Parchetului European EPPO vizând achiziția de remorchere de către Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați.
 
Amintim, oficialii Parchetului European (EPPO) au anunțat miercuri, 27 martie 2024, că mai multe percheziții au fost întreprinse de către autoritățile judiciare într-un dosar ce are ca presupus prejudiciu estimat suma de 7 milioane de euro.
 
Potrivit sursei citate, prejudiciul ar fi fost produs la R.A. Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, după ce instituția ar fi contractat (cu 35.144.000 de lei) construirea a două remorchere destinate navigației fluviale care, însă, ar fi fost livrate cu un pescaj mai mare, fiind astfel adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă.
 
Cristian Antohi, directorul companiei care a furnizat remorcherele către Administrația Dunării de Jos, a explicat, pentru ZIUA de Constanța, printre altele, că „pe etape, reprezentanții AFDJ au venit în șantierul naval constructor, de la punerea chilei, și au supravegheat lucrările împreună cu un inspector de la Autoritatea Navală Română“.
 
„Pe parcursul derulării acestei construcții, AFDJ a venit în diverse faze de execuție, a urmărit lucrările, la fel și inspectorii ANR. Au venit când au considerat. Toate regulile și toate normele navale pentru construcția acestor nave s-au respectat întrutotul!“, a spus reprezentantul Tehnorex International SA.
 
A mai spus Cristian Antohi legat de cele două remorchere că „la final s-au făcut probe și conform unui certificat constatator care a fost emis de către AFDJ, toate probele au fost superioare solicitărilor din caietul de sarcini“.
 
Ce au spus oficialii EPPO

 
În comunicatul transmis de Parchetul European se arată că ancheta vizează o „suspiciune de fraudă legată de achiziționarea a două remorchere – bărci puternice utilizate pentru remorcarea bărcilor și a navelor mai mari – pentru Delta Dunării Inferioare“.
 

Oficialii EPPO au anunțat astfel că au avut loc mai multe percheziții în județele Galați și Constanța, prejudiciul estimat fiind la șapte milioane de euro după ce remorcherele ce au fost livrate nu ar fi avut tonajul potrivit pentru navigarea pe Dunărea fluvială, fiind adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă.
 
Detalii complete despre informațiile oficiale transmise de EPPO pot fi consultate în articolul

Oficial
Parchetul European, ample percheziții în Constanța și Galați. Ar fi vizați angajați ai ANR și ai Administrației Dunării

 
Contractul semnat pentru remorchere
 
Conform datelor oficiale, RA AFDJ Galați a semnat cu Tehnorex International SA Constanța, la data de 2 septembrie 2019, Contractul nr. 105 vizând „Remorchere multifuncționalecu clasa de gheață având zona de navigație 3 – căi navigabile interioare“, prețul contractului fiind 35.144.000 lei exclusiv TVA.
 
Termenul de livrare menționat atunci era „16 luni de la semnare contractului – 02.01.2021 + 137 de zile conform Actului adițional nr. 2 la contract + 60 zile conform Actului adițional nr. 3 la contract – 17.07.2021“.
 
„Remorcherele se construiesc la Șantierul Naval Celiktrans Deniz Inșaat LTD ȘTI Tuzla, Istanbul“, se mai precizează în documentul oficial.
 
Datele din SEAP
 
De asemenea, în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice a fost publicat, la data de 18 septembrie 2019 anunțul privind atribuirea contractului vizând „Achiziție remorchere multifuncționale cu clasa de gheață având zona de navigație 3- căi navigabile interioare și Remorchere multifuncționale cu clasa de gheață având zona de navigație maritim costieră“.
 
Conform sursei citate, Lotul 1 - „Achiziție remorchere multifuncționale cu clasa de gheață având zona de navigație 3- căi navigabile interioare“ a fost adjudecat, la o valoare de 35.144.000 de lei fără TVA, de către Tehnorex International SA, cu subcontractorii Celiktrans Deniz Inșaat LTD ȘTI și Blue Line SRL.
 
Se mai precizează că atribuirea contractului s-a făcut prin licitație deschisă, în cadrul căreia au fost depuse patru oferte admisibile, o a cincea fiind considerată neconformă.
 
Contractul a fost adjudecat la 35.144.000 de lei fără TVA, inițial achiziția fiind estimată la 49.475.000 de lei fără TVA.
 
Pentru ușurarea parcurgerii textului, istoricul companiilor Tehnorex International SA și Blue Line SRL pot fi accesate în Secțiunea Document.
 
 
Cristian Antohi, reprezentantul Tehnorex International SA, declarații complete
 
 
Contactat telefonic la data de 28 martie 2024, Cristian Antohi a oferit detalii pentru ZIUA de Constanța cu privire la desfășurarea contractului cu RA AFDJ privind livrarea celor două remorchere.
 
„Am participat la o licitație împreună cu încă cinci companii, nu una singură, așa cum se spune. (...) AFDJ a făcut licitație publică, pe SEAP, pentru achiziția a patru remorchere, în două loturi: lotul 1 – două remorchere multifuncționale fluviale cu clasă de gheață și alte două remorchere (lotul 2) maritime costiere“, a precizat Cristian Antohi.
 
În continuare, acesta a explicat: „pentru a face această licitație, AFDJ a solicitat de la Șantierul Naval Damen ofertă de preț și caracteristici tehnice. La licitația cu remorcherele fluviale am participat și noi, având ca subcontractanți proiectantul Blue Line și ca executant al corpurilor navelor și montajul instalațiilor Șantierul Naval Celiktrans din Tuzla, Istanbul. Pe lângă noi, la licitație au participat încă 4 societăți: Șantierul Naval Damen, două șantiere navale turcești și asocierea dintre EletroScoica și Suzi SRL“.
 
  
„Estimarea la licitație pentru cele două remorchere fluviale cu clasă de gheață era de 49 de milioane de lei. La această licitație, după cum am spus, au participat cinci companii, din memorie, undeva la 45 de milioane a fost oferta Damen, șantierele navale turcești au dat preț mai mic decât Damen, asocierea dintre EletroScoica și Suzi SRL a dat undeva la 35,8 milioane de lei. Noi am dat undeva la 35,1 milioane lei“.
 
 
Cristian Antohi a mai spus că „în timpul evaluării ofertelor, s-au solicitat clarificări referitor la caietul de sarcini de către toate firmele înscrise la licitație. Una dintre clarificări se referea la faptul că AFDJ voia ca nava să aibă clasă de gheață, să navige pe Dunăre când există gheață de 40 de cm. grosime. Tot în caietul de sarcini se spunea că corpul navei trebuie construit ținând cont de normele unor societăți de clasificare importante și să aibă notația de Ice Class 1A“.
 
 
Ice Class 1A – conform normelor societății de clasificare Bureau Veritas – capitolul 8, Sector 1, al. 2, 3, partea F., pentru notație de remorcher Ice Class 1A  (cum solicita AFDJ) este nevoie în realitate să treci prin gheață de 80 cm. Nu 40 cum spuneau la început. Drept urmare, în urma acestei clarificări, a trebuit să se reevalueze oferta tehnică, proiectanții cu care am lucrat au reevaluat grosimile tablei, au trebuit să regândească întăriturile din zona provei, au trebuit să regândească motoarele, reductoarele, liniile axiale și elicele, ca să facem față la această solicitare imperativă a AFDJ – notația Ice Class 1A, care corespunde unei grosimi a gheții de 80 cm“, potrivit reprezentantului Tehnorex International SA.
 
 
„În această notă ne-am prezentat noi la licitație, am construit remorcherele în șantierul naval din Turcia, Tehnorex făcând aprovizionarea și aducând toate echipamentele importante, cum ar fi: motoarele principale, linii axiale, elici, diesel generatoare dar și instalații de radionavigație“.
 
„Acestea echipamente au fost furnizate de la reprezentanți și de la firme din România, de prestigiu. Scopul a fost ca, având în vedere importanța acestor remorchere, în orice secundă este nevoie de vreo intervenție, de vreo reparație, de vreo lucrare în garanție să avem firmele specializate în România“.
 
A adăugat Cristian Antohi că „pe etape, reprezentanții AFDJ au venit în șantierul naval constructor, de la punerea chilei, și au supravegheat lucrările împreună cu un inspector de la Autoritatea Navală Română“.
 
„Rolul ANR este să avizeze proiectul în baza căruia se execută lucrarea, iar proiectantul Blue Line a efectuat un proiect, l-a trimis către Autoritatea Navală Română să-l avizeze, după care l-a transmis beneficiarului, să își spună un punct de vedere, după care ne-am apucat de construcție“.
 
„Pe parcursul derulării acestei construcții, AFDJ a venit în diverse faze de execuție, a urmărit lucrările, la fel și inspectorii ANR. Au venit când au considerat. Toate regulile și toate normele navale pentru construcția acestor nave s-au respectat întru totul!“, a spus directorul Tehnorex International SA, conform căruia „la final s-au făcut probe și conform unui certificat constatator care a fost emis de către AFDJ, toate probele au fost superioare solicitărilor din caietul de sarcini“.
 
„Există aceste documente și au fost predate domnilor de la DNA. Pe lângă aceste aspecte, navele au fost încercate și prin drumul pe care l-au făcut pe motoarele proprii din Instanbul până la Galați, în diferite faze de marș“, potrivit lui Cristian Antohi.
 
În final, directorul Tehnorex International SA a lansat o serie de acuzații la adresa constănțeanului Ciupercă Cătălin, fost director al AFDJ.  
 
„Atunci când s-a ajuns la Galați am dat de un director care fusese proaspăt numit, domnul Ciupercă Cătălin, care nu știa ce înseamnă o navă, care nu știa scopul, obiectul de activitate al AFDJ, care nu știa istoricul AFDJ și avea un singur gând: să distrugă acest contract! Dânsul este cel care a început să inițieze discuții despre pescaj, neștiind că navele, spunând că nava nu poate să circule în condiții de vară, când scade, e fals! Navele pot circula și în condiții de vară, acolo pe unde circulă toare remorcherele AFDJ, NAVROM, etc. Dânsul este cel care a venit cu ideea falsă că navele nu pot fi folosite de AFDJ, în condițiile în care scopul acestora nave este – nave cu clasă de gheață – să circule pe Dunăre având notația de gheață 1 A, prin sloiuri de 80 de cm. Acesta este scopul acestor nave, nu vara, când scade Dunărea, să mergi cu ele pe fel și fel de canale, unde merg doar bărcile pescărești. Scopul navelor este să circuli prin sloiuri de gheață de 80 cm. Acesta este scopul licitației și pentru asta au fost achiziționate aceste nave, nicidecum ceea ce se spune în presă, vara. Este ca și cum ți-ai comanda un palton pentru Alaska și te-ai întreba vara, când ți-l pui, de ce transpiri? Pentru că îl folosești când nu trebuie și cum nu trebuie. Tot el a întârziat plata celui de al doilea remorcher către noi, astfel încât să ne aducă pe noi la stadiul să întârziem plata către partenerul din Turcia. Și să ne pună penalități. Când l-am întrebat de ce a făcut-o deși avea bani în cont mi-a zis că i-a depus cu dobândă, AFDJ neavând ca obiect de activitate să obțină dobândă la bani și banii fiind în trezorerie fuseseră transmiși cu un singur scop: să se plătească remorcherele. Noi am făcut documente către DNA prin care am arătat că nu ne plătește banii, așteptând 45 de zile. Aceste remorchere, dacă se plăteau mai devreme, puteau fi înregistrate mai devreme și date în folosință mai devreme“, conform lui Cristian Antohi, directorul Tehnorex International SA.
 
Pentru o corectă și completă informare a publicului, facem precizarea că am luat un punct de vedere cu privire la acest subiect și de la Cătălin Ciupercă, fostul director AFDJ menționat de Cristian Antohi în declarația sa, care a respins acuzațiile aduse, însă, pentru a se asigura o ușoară parcugere a tuturor informațiilor prezentate, declarația completă dată pentru ZIUA de Constanța de către Cătălin Ciupercă va fi prezentată în următorul articol.
 
EPPO este parchetul independent al Uniunii Europene. Acesta este responsabil de investigarea, urmărirea penală și trimiterea în judecată a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.

Facem precizarea că pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.
 
În Secțiunea Document pot fi consultate:
  • istoricul Tehnorex International SA
  • istoricul Blue Line SRL
  • anunțul din SEAP de atribuire a contractului pentru cele două remorchere
  • declarația de participare din SEAP cu ofertanții pentru acest contract
  • documentul RA AFDJ privind contractul semnat cu Tehnorex International SA
 
Sursa documentare: EPPO-Parchetul European, Sistemul Electronic al Informațiilor Publice (SEAP), RA Administrația Fluvială a Dunării de Jos, termene.ro, Portalul Instanțelor de Judecată, pna.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
 
Oficial Parchetul European, ample percheziții în Constanța și Galați. Ar fi vizați angajați ai ANR și ai Administrației Dunării

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Baza Logistică Navală a bătut palma cu Tehnorex International SRL, din Constanța! (DOCUMENT)

19 Feb 2024 851

Surse DNA Constanța îl trimite în judecată pe Cristian Antohi, fostul administrator al Tehnorex International SA

10 Dec 2023 1899

Baza Logistică Navală Constanța a organizat două licitații. Despre ce a fost vorba (DOCUMENTE)

25 Nov 2023 1079

Licitații Constanța Ministerul Apărării Naționale, contract cu Tehnorex Internațional pentru amenajarea spațiilor interioare la navele de tip corvetă (DOCUMENT)

22 Sep 2023 1031

Forțele Navale, peste 3,7 milioane de euro pentru reparații, revizii și modernizări la dragoare, remorchere și fregate. Firmele câștigătoare (DOCUMENTE)

14 Jan 2022 3983

Unitatea Militară 02022 a atribuit un contract de peste 2 milioane de lei unei firme constănțene (document)

26 Sep 2017 3413

Firma se află acum în dizolvare Sisteme Navale Mangalia SRL a reparat navele CN APMC (documente)

08 Aug 2015 3538

Cât plăteşte ARSVOM pentru serviciile de reparaţii a navelor (document)

21 Apr 2015 3237