Rampe impracticabile, construite doar de teama amenzilor

Numeroase societati nu tin cont de nevoile reale ale persoanelor cu handicap

In tara noastra, actul care reglementeaza problema accesibilitatii persoanelor cu handicap, este OU nr. 102/1999 * Din pacate, in "goana" pentru respectarea legii si pentru a scapa de amenzile inerente, majoritatea firmelor care au construit cai de acces in institutii pentru aceasta categorie de persoane nu s-au gandit si la modul in care aceste rampe vor putea fi folosite de catre cei vizati * O alternativa ar putea fi reprezentata de rampele mobile, pe care reprezentantii institutiilor o pot folosi numai in momentul in care o persoana aflata intr-un fotoliu rulant ar avea nevoie

Potrivit legislatiei internationale actuale, fiecare stat trebuie sa introduca programe de actiune pentru a favoriza accesul persoanelor cu handicap in mediul fizic inconjurator (accesul stradal, accesul in institutiile publice si la serviciile comunitare, securitate in spatii aglomerate), precum si accesul acestor persoane la informare si comunicare. Dizabilitatea reprezinta acea afectare a uneia sau mai multor functii esentiale ale fiintei umane, de natura sa diminueze libertatea de expresie sau de actiune a acesteia. In cazul persoanelor cu dizabilitati, exercitarea drepturilor omului trebuie sa conduca la eliminarea integrala sau la reducerea incidentei dizabilitatii. Asigurarea accesului la infrastructuri si servicii constituie una dintre coordonatele definitorii ale exercitarii drepturilor omului. In tara noastra, actul care reglementeaza aceasta problema accesibilitatii persoanelor cu handicap, este OU nr. 102/1999, care prevede ca, "cladirile institutiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri publice, mijloacele de transport in comun, telefoanele publice, precum si caile de acces vor fi amenajate astfel incat sa permita accesul neingradit al persoanelor cu handicap". Din pacate, in "goana" pentru respectarea legii, majoritatea celor care au construit cai de acces in institutii pentru aceasta categorie de persoane nu s-au gandit si la modul in care aceste rampe vor putea fi folosite de catre cei vizati. Este adevarat, rampele au aparut dupa aparitia legii, de frica amenzilor, insa mare parte dintre ele sunt impracticabile. Infrastructura publica este suportul fizic necesar pentru realizarea activitatii de servicii publice. Acestea fac parte din categoria bunurilor publice, iar accesul la acestea trebuie sa fie echitabil si nediscriminatoriu pentru toti cetatenii. Reprezentantii Inspectoratului in Constructii ne-au declarat ca legea este totusi ambigua si ca este obligatorie construirea de cai de acces pentru persoanele cu handicap, insa nu sunt precizate niste norme in acest sens si ca problemele ar trebui observate in momentul efectuarii receptiei lucrarii de catre constructor impreuna cu reprezentantii Primariei. O alternativa ar putea fi reprezentata de rampele mobile, pe care reprezentantii institutiilor o pot folosi numai in momentul in care o persoana aflata intr-un fotoliu rulant ar avea nevoie.Numeroase obstacoleProblemele in ceea ce priveste accesibilizarea spatiului pentru persoanele cu handicap nu tin, insa, numai de rampe. Adela Burnea, directoarea Fundatiei "Carmen Sylva" din Constanta, ne-a declarat ca de obicei usile institutiilor sunt prea inguste, iar persoanele aflate in fotolii rulante nu pot patrunde in incaperi, iar lifturile prezinta aceeasi problema. De asemenea, nu exista grupuri sanitare pentru astfel de oameni, iar cand acestea sunt amenajate, nu pot fi folosite. Oamenii fara astfel de probleme scapa din vedere problemele celor care au nevoie de conditii speciale pentru a face fata unor situatii obisnuite. Aceste modalitati de accesibilizare a spatiului nu sunt insa folosite numai de catre aceasta categorie de persoane, rampele, spre exemplu, putand fi folosite si de catre mame care au copii mici, in carucioare, pe care nu le pot urca pe scari. Astfel, de rampe de acces practicabile ar putea beneficia chiar si oamenii fara dizabilitati. Ar fi necesara abordarea unor politici publice la nivel local, in domeniul infrastructurii si al serviciilor publice, nondiscriminatorii, care sa conduca la includerea sociala a constantenilor cu dizabilitati, dar si a unor practici de urbanism si de constructii care sa faciliteze accesul acestor persoane cu prioritate la serviciile publice.Din pacate, pe raza municipiului exista numeroase rampe de acces total impracticabile, la hoteluri sau firme, si in alte institutii de interes, chiar si pentru persoanele cu handicap. Este greu de crezut ca aceia care au construit aceste rampe au pornit de la ideea ca o persoana aflata intr-un scaun cu rotile ar putea "escalada" o rampa cu o inclinatie de aproape 60 de grade. Reglementarile spun ca traseul pietonal poate avea o inclinatie de 5-8 grade, iar la distanta de 10m se intrerupe rampa cu o platforma orizontala lunga de 1,5 m, dupa care se poate continua trotuarul inclinat. In ceea ce priveste rampele exterioare, inaltimea treptei trebuie sa fie de 15-16 cm, scara de acces trebuie sa fie dublata cu o rampa inclinata, iar latimea rampei sa fie de minim 1,2 m. Pardoseala trebuie sa fie antiderapanta pentru a evita alunecarile, iar rampa de acces trebuie sa fie prevazuta cu balustrada. Se spera la remedierea situatiei, mai ales ca in orasul nostru exista si totusi si exemple pozitive in ceea ce priveste accesul persoanelor cu handicap, care demonstreaza ca totusi, unora le pasa.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Constanța Emoționant! Prima promoție a Liceului nr. 5 (Decebal), întâlnirea de 50 de ani de la absolvire. Cunoscuți oameni de sport în acea generație (GALERIE FOTO)

17 May 2024 961

De Zilele Constanței 2024, iubitorii de mișcare și distracție sunt invitați din nou la CSM Sport Corner

17 May 2024 468

Constanța Doliu în sport. Culturistul Costel Căileanu, mort în gravul accident rutier dintre Năvodari și Corbu. Campionul avea doar 54 de ani! (GALERIE FOTO)

16 May 2024 5970

Editorial Simona Halep. Dragostea sa pentru tenis e prea mare pentru a fi înfrântă de ceva

15 May 2024 623

Școala Gimnazială nr.29 „Mihai Viteazul“ Constanța reabilitează fațada sălii de sport (DOCUMENT)

14 May 2024 524

Cumpăna, județul Constanța, gazda Olimpiada Națională a Sportului Școlar - faza Națională la Handbal gimnaziu băieți și-a desemnat câștigătorii! (FOTO)

12 May 2024 661

Ministerul Apărării repară cazarma 2749 Mangalia! Se va realiza, printre altele, o spălătorie auto tip self service și o parcare (DOCUMENT)

11 May 2024 608

Achiziții Constanța Primăria Mangalia a cumpărat dotări pentru bazinele de înot din cadrul proiectului „Înființare Bază Sportivă și reabilitare infrastructură rutieră” (DOCUMENTE)

08 May 2024 606

Comuna Castelu anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru amenajare parc și teren de sport

08 May 2024 921

Cine va ridica autovehiculele abandonate din municipiul Mangalia? (DOCUMENT)

07 May 2024 573

CS Victoria Cumpăna Gimnastele, peste 30 de medalii la „Chișinău Rhythmic Stars“. „Ne oferiți motive de mândrie cu fiecare participare!“ (GALERIE FOTO)

01 May 2024 945

Fotbal județul Constanța Unirea Topraisar - Avântul Comana, meci cu 11 goluri. Liga a 5-a, rezultate și clasamente

01 May 2024 1596

Constructorul Sălii Polivante, amendat de Garda de Mediu Constanța! (FOTO)

30 Apr 2024 444

Maarif Instituții Internaționale de Învățământ SA continuă demersurile pentru edificarea campusului școlar din orașul Ovidiu, județul Constanța

30 Apr 2024 491

Simona Halep, acționar la Farul Constanța? Iată ce a răspuns Stere Halep

28 Apr 2024 1968