Scurta istorie a liniei de cale ferată Constanța - Anadalchioi. Iată de ce a dispărut

Sursă foto: Photo Historia
  • La începutul secolului XX a fost construită o linie ferată care lega orașul Constanța de comuna Anadalchioi, unde exista un depozit de armăsari și se organiza târgul de vite.
 
La începutul secolului XX a fost construită o linie ferată care lega orașul Constanța de comuna Anadalchioi, unde exista un depozit de armăsari și se organiza târgul de vite, transmite un comunicat de presă din partea CFR SA.
 
Comuna Anadalchioi era localizată pe latura de vest a orașului Constanța și se întindea de la liniile triajului feroviar și stația Palas până la Lacul Tăbăcărie. Din componența sa făcea parte satul I. C. Brătianu, devenit ulterior cartier al orașului.
 
Între anii 1910 - 1915, prin ordinul Ministerului Agriculturii, la Anadalchioi s-au construit grajdurile depozitului de armăsari din Târgul de vite. Depozitul de armăsari deservea în mare parte Regimentul 9 Călărași, cu sediul în Constanța. Ulterior, s-a luat decizia de a se construi un modern hipodrom cu tribună și unul pentru antrenamente.
 

„Aprovizionarea cu furaje şi alte materiale de depozit necesare după Primul Război Mondial, a făcut ca să se construiască o linie ferată care să deservească Depozitul de Armăsari. Această instituție dobrogeană s-a aflat pe actualul amplasament din Piaţa Tomis 3. Începând cu anii 1922-1924, a început prelungirea liniei ferate de la Magaziile de cereale ale portului din strada Labirint din zilele noastre, line ce a avut mai multe ramificații. Unele spre Oborul orașului din strada București, altele mai departe, spre rezervoarele de apă sau spre un depozit de carburanți din zonă ori spre unele mici industrii din cartier. Prelungirea s-a făcut pe traseul viitorului bulevard Alexandru Lăpușneanu, pe acolo pe unde, începând cu anii 1926-1927, s-a reamplasat linia spre Mamaia, scoasă de pe bulevardul Regina Maria.

 
Printr-o ramificație din linia curentă din zona actuală de la intersecția de la Dacia, s-a prelungit linia care a deservit Depozitul de Armăsari, care a intrat în curtea depozitului pe latura dinspre est, aliniată cu bulevardul Lăpușneanu. Linia curentă a mers mai departe spre Stațiunea Mamaia în varianta II-a a liniei respective“, precizează Petre Covacef în cartea „150 de ani în evoluția căilor ferate din Dobrogea“.
 
Linia ferată spre Anadalchioi este descrisă și în cartea căpitanului M. D. Ionescu, „Dobrogia în pragul veacului al XX-lea“:
 

„De la km. 1500 se bifurcă ramura care duce la Anadolkioi. Are numai câteva podeţe şi 3-4 pasage de nivel, din care mai important este acel al şoselei Constanţa-Tulcea. Lungimea ei este de 5 km“.

 
Pe Hipodromul din Anadalchioi se țineau curse importante de cai, la care participau atât militari, împărțiți pe categorii, cât și localnici. Unele concursuri au fost și în atenția Casei Regale și a miniștrilor acelor vremuri.
 
Linia Constanța - Anadalchioi a dispărut o dată cu dezvoltarea orașului și a resistematizării acestuia, a încheiat sursa citată.


Citește și:
Licitații Constanța: Lucrări de reparație în stația CF Lehliu, km 69+518, pentru eliminarea restricției de viteză existentă (DOCUMENT)

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Trenul plecase la 10.50 din Constanța!UPDATE. Accident feroviar mortal între stațiile Brănești - Pasărea. Trenul IC 582, staționat temporar

05 Dec 2023 2485

CFR SA Trenurile de călători circulă în condiții normale pe magistrala feroviară București - Constanța

27 Nov 2023 549

Traficul feroviar a fost oprit temporar pe distanța Eforie Sud - Costinești! Un tren care circulă pe relația Mangalia - Constanța, oprit la Costinești

26 Nov 2023 625

Din cauza vântului puternic pe liniile ferate către Dobrogea circulația se desfăşoară în condiţii dificile. Mai multe trenuri au întârzieri considerabile!

26 Nov 2023 631

CFR SA Circulația trenurilor se desfășoară în condiții dificile, ninsoare și vânt puternic în sud-estul țării

26 Nov 2023 534

Comandamentele feroviare de iarnă, activate în partea de sud-est a țării. Constanța este vizat

25 Nov 2023 633

CFR Călători Atenție, pasageri! Circulația trenurilor în condițiile avertizărilor meteo de vreme nefavorabilă. Trenuri suspendate temporar

25 Nov 2023 948

CFR Restricții temporare ale circulației trenurilor, cauzate de avertizările meteo

25 Nov 2023 632

Sindicaliștii ceferiști au decis! Începe greva

24 Nov 2023 536

Sucursala Regională CF Constanța alocă aproximativ 1,5 milioane de euro pentru servicii de pază și protecție (DOCUMENT)

20 Nov 2023 653

Trenurile de pe ruta Constanța-București ajung cu întârziere la destinație. Explicațiile CFR SA

19 Nov 2023 721

SNTFM CFR Marfă a vândut nava ferry-boat „Mangalia”

16 Nov 2023 718

CFR UPDATE. Vagoane din compunerea unui tren privat de marfă deraiate și răsturnate (FOTO)

14 Nov 2023 757

Contract de 6 milioane de euro între CFR Infrastructură și Bawi Construction. Sunt vizate lucrări de reparații la calea ferată din Portul Constanța (DOCUMENT)

13 Nov 2023 644

Acționari cu „greutate“! Tribunalul Constanța a decis radierea Touax Rail România SA din Registrul Comerţului (MINUTĂ)

08 Nov 2023 806