SGR La finalul lunii are loc lansarea oficială a Sistemului de Garanție-Returnare

Pe 30 noiembrie are loc lansarea oficială a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, iar acest lucru presupune introducerea unui program menit să reglementeze gestionarea ambalajelor din sticlă, plastic și metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri, introducând practici de reciclare mai responsabile în România, tară situată pe penultimul loc în Uniunea Europeana, la capitolul reciclare. Lipsa infrastructurii pentru colectare și reciclare, dar mai ales lipsa informării cu privire la aceasta au fost cauzele principale ale acestei lipse de performață.

Pe lângă aceste beneficii ecologice evidente, SGR va contribui la atingerea țintelor de colectare a deșeurilor de ambalaje din băuturi, ajutând România să se conformeze noilor reglementări europene care impun procente de atingerea cărora suntem încă departe. Ținta de colectare a plasticului, stabilită la 77% până în 2025 și 90% până în 2029, poate fi susținută și îndeplinită și prin implementarea acestui sistem. De asemenea, SGR va deschide oportunități pentru producători, oferindu-le acces la materiale reciclate, cum ar fi rPET (ambalaje din pet reciclat), și facilitând astfel atingerea obiectivelor de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 pentru ambalajele realizate din materiale reciclate.

Conform unui comunicat de presă al RetuRO, administratorul SGR, noul sistem poate fi comparat prin analogie cu sistemul de folosire al cărucioarelor de cumpărături din supermarketuri, care sunt folosite contra cost, dar contravaloarea serviciului de utilizare a lor este returnată după înapoierea lor. SGR presupune ca atunci când un client cumpără o băutură într-un ambalaj primar nereutilizabil (sticlă, plastic sau metal), va plăti o mică garanție de 0,50 lei, sumă care ii va fi returnată la predarea ambalajului la un punct de colectare a acestora. Pentru a facilita identificarea acestor produse, ele vor purta un logo specific - "Ambalaj cu garanție".

Ambalajele trebuie returnate în stare intactă, nedegradate și nedeformate, golite de lichide, iar eticheta cu simbolul SGR și codul de bare specific trebuie să fie vizibilă și intactă. Procesul de returnare poate varia în funcție de loc: în unele magazine, clienții primesc garanția înapoi direct în numerar, în timp ce în supermarketuri, ambalajele sunt returnate la automatele de colectare (RVM), iar clienții primesc un voucher care poate fi utilizat în magazin sau schimbat în numerar.

Un aspect esențial al acestui capitol este acela că, pentru a putea fi returnate, ambalajele trebuie să nu fie turtite sau presate, pentru a permite scanarea precisă a formei și dimensiunilor de către automatele de colectare sau echipamentele de numărare și sortare.

În plus, este imperativ ca recipientele să fie complet goale, deoarece chiar și cantități minime de lichid rămase în acestea pot influența greutatea, existând riscul ca echipamentele automate să le respingă în momentul scanării și cântăririi.

Citește și 
Iată simbolul care va apărea pe etichetele sticlelor pentru care se va plăti garanție din noiembrie 2023

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Auchan Romania SA, investiție la unul din hipermarketurile din Constanța. A obținut documentul de la municipalitate

28 Feb 2024 1330

Garanția ambalajelor Iată simbolul care va apărea pe etichetele sticlelor pentru care se va plăti garanție din noiembrie 2023

16 Jul 2023 12073

Garda de Mediu va demara controale! Amenzi între 20.000 și 40.000 de lei. Cine sunt cei vizați

16 Feb 2023 1530

Garanția pe ambalaje. De la anul vom plăti 50 de bani pentru fiecare sticlă cumpărată din magazine

12 Oct 2021 1680