Constănțeanul supărat Cazul de pe strada Mircea cel Bătrân, nr 47A. – „Primarul Chițac îi îndeamnă pe consilierii locali să voteze aprobarea respingerii PUD-ului pentru locuința colectivă cu spații comerciale“.

 
 
  • PUD-ul vizează un proiect imobiliar pe care investitorul Black Waters SA dorea să-l realizeze lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis de pe strada Mircea cel Bătrân.
 
 
În ședința de Consiliu Local Municipal programată luni, 31 iulie 2023, consilierii locali vor avea în atenție Proiectul de Hotărâre nr. 328/25.07.2023 privind respingerea „Planului urbanistic de detaliu – construire imobil S+D+P+5-6E - locuire colectivă cu comerț la D+P, strada Mircea cel Bătrân, nr 47A, investitor SC Black Waters SA!“.
 
Așa cum am mai arătat, motivul repunerii acestui proiect de hotărâre în discuția Consiliului Local Municipal Constanța, este o decizie a Tribunalul Constanța ( vezi dosar 3202/118/2019) care obligă Consiliul Local să „adopte o hotărâre motivată de aprobare sau respingere cu privire la solicitarea reclamantelor de aprobare a Planului urbanistic de detaliu – construire imobil S+D+P+5-6E – locuire colectivă cu comerţ la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47A, investitor Black Waters S.A“, conform portalului instanțelor de judecată.
 
Scurt istoric PUD Mircea cel Bătrân nr. 47A
 
PUD-ul vizează un proiect imobiliar pe care investitorul Black Waters SA dorea să-l realizeze lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis de pe strada Mircea cel Bătrân.
 
Vă reamintim că, în data de 25 iunie 2018, beneficiarul, Black Waters SRL, a demarat procedura informării şi consultării publicului asupra Planului Urbanistic de Detaliu - locuinţă colectivă S+D+P+5 etaje + 6 etaje, pe strada Mircea cel Bătrân nr. 47A.
 
Beneficiarul a depus anunţul privind consultarea asupra propunerilor preliminare PUD înregistrat cu nr. 104865/25.06.2018, declaraţia de vecinătăţi nr. 104878/25.06.2018 şi fotografiile cu amplasarea panoului pe teren.
 
Documentaţia PUD s-a aflat în consultare în perioada (26.06.2018 - 20.07.2018), perioadă în care cetăţenii interesaţi au fost invitaţi să consulte documentaţia de urbanism disponibilă la sediul Primăriei municipiului Constanţa, Serviciul Strategii şi Planificare Urbană.

 
Pe parcursul derulării procedurii de informare şi consultare publică, au fost depuse solicitări, observaţii şi sesizări care vizau reglementările propuse, astfel: SNTGN Transgaz SA, Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, Asociaţia de Proprietari bloc MK2, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Constanţa, Ordinul Arhitecţilor din România, Filiala Dobrogea.
 

Planul Urbanistic de Detaliu - locuinţă colectivă S+D+P+5 etaje + 6 etaje a fost scos de pe ordinea de zi a CLM de două ori consecutiv.

Iniţiatorul PUD-ului este Black Waters SRL, iar terenul aparţine Anei Rodica Stăiculescu (moştenitoare a defunctei Verginia Brezeanu, conform contractului de vânzare-cumpărare cu încheiere de autentificare 1722/2006).
 
Proiectul a fost realizat de SC Design Unit / SC Desenatura Atelier de Proiectare SRL.
 
Terenul, în suprafaţă de 296 mp, este situat în apropierea unor vestigii arheologice cercetate, consolidate şi valorificate muzeistic, datând din sec. III-VI p.Chr., epoca romană - poarta de nord-est a zidului de incintă al Cetăţii Tomis.
 
Pentru terenul ce face obiectului prezentului memoriu a fost eliberat certificatul de urbanism nr. 2953 din 26.08.2015, emis de Primăria Constanţa.

În luna iunie 2018, investitorul a reuşit să obţină de la Ministerul Culturii avizul favorabil nr. 247/U/2018. PUD-ul a fost însă desfiinţat de fostul arhitect-şef al municipiului Constanţa, Mihai Radu Vânturache, în cadrul Comisiei de Urbanism şi de amenajare a teritoriului.
 
După votul de respingere a Planului Urbanistic de Detaliu pentru construire imobil S+D+P+5-6E – locuințe colectivă cu comerț la D+P, situat pe strada Mircea cel Bătrăn nr 47A, din ianuarie 2019, investitorul Black Waters SA și proprietarul terenului, Rodica Ana Stăiculescu s-au adresat instanțelor de judecată și au înregistrat dosarul nr.3202/118/2019, cu obiect - obligaţia de a face.
 
Punct de vedere Ana Rodica Stăiculescu și documente
 
Cu privire la acest proiect, pe adresa redacției ZIUA de Constanța, ne-a fost comunicat un punct de vedere semnat de Ana Rodica Stăiculescu, în care se arată că „în loc să ofere sprijinul tuturor investitorilor constănțeni, încurajând dezvoltarea economică a orașului, Primarul urbei pune bețe în roate unora dintre ei“. 
 
„În stilul caracteristic, Chițac descurajează oamenii de afaceri neafiliați politic, în timp ce prietenii și colegii de partid primesc undă verde indiferent de natura proiectului“, se mai arată în punctul de vedere semnat de Ana Rodica Stăiculescu și transmis pe adresa de mail a redacției ZIUA de Constanța.  
 
În continuare, redăm integral punctul de vedere mai sus menționat:  
 
„În timp ce PNL eliberează autorizații de construcție pe vestigii (aici amintim un proiect similar votat de fostul Consiliu Local, în ianuarie 2019, la propunerea fostului primar, Decebal Făgădău când proiectul lui Enache Bucovală - consilier județean PNL  cu Marian Crușoveanu - deputat ales în 2020 din partea PNL a trecut cu brio), un investitor constănțean, care intenționează să ridice un imobil în apropierea Porții Mare a Cetății Tomis, nu primește aviz favorabil din partea autorităților. Ba mai mult, Chițac îi îndeamnă pe consilieri locali să se prezinte la ședință pentru a vota aprobarea respingerii PUD-ului pentru locuința colectivă cu spații comerciale. Cu alte cuvinte, primarul îi îndeamnă pe consilieri să încalce o hotărâre judecătorească.
 
Concret, prin sentința civilă nr. 571/04.05.2023 pronunțată în dosarul nr. 3202/11/2019, Tribunalul Constanța a admis cererea reclamanților Black Waters SA și Stăiculescu Ana Rodica, privind reluarea procedurii de aprobare sau respingere a Planului urbanistic de detaliu – Construire imobil S+D+P+5- 6E – locuință colectivă cu comerț la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47 A, cu consecința adoptării unei hotărâri motivate, astfel încât să poată fi realizat controlul de legalitate de către instanța de judecată.
 
Având în vedere dispoziția cuprinsă în sentința civilă mai sus menționată, Primarul Municipiului Constanța avea ca obligație respectarea procedurii de repunere pe ordinea de zi a Consiliului Local al Municipiului Constanța, proiectul reprezentat de PUD - construire imobil S+D+P+5- 6E – locuință colectivă cu comerț la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47A, în vederea analizării legalității proiectului și exprimării în consecință a votului de către Consiliul Local Constanța.
 
Primarul Municipiului Constanța a încălcat atât dispozitivul hotărârii pronunțate de Tribunalul Constanța în dosarul nr. 3202/118/2019, cât și dispozițiile art. 129 și art. 196 din Codul administrativ.
 
Astfel, în procedura inițierii proiectului de hotărâre cu privire la PUD - construire imobil S+D+P+5- 6E – locuință colectivă cu comerț la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47A, Primarul Municipiului Constanța întocmește „Referat de aprobare” înregistrat sub nr. 141353/25.07.2023, care cuprinde „respingerea Planului urbanistic de detaliu – construire imobil S+D+P+5-6E – locuire colectivă cu comerț la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47A, investitor Black Waters SA”.
 
De asemenea, cu aceeași dată, respectiv 25.07.2023, se întocmește „Proiect de Hotărâre nr. 328/25.07.2023” de către Consiliul Local al Municipiului Constanța, întrunit într-o pretinsă ședință ordinară, întrucât aceasta nu este menționată în cuprinsul documentului, proiect concretizat/finalizat printr-o Hotărâre de respingere a PUD-lui în discuție, semnată de către Primarului Municipiului Constanța.
 
Din modalitatea concretă de întocmire a acestui Proiect de Hotărâre nr. 328/25.07.2023, rezultă că acesta ar reprezenta un proiect de hotărâre ce ar aparține Consiliului Local finalizat cu o hotărâre dată de Primarul Municipiului Constanța.
 
“Apreciem că sunt încălcate în mod vădit dispozițiile legale cuprinse în Codul administrativ din perspectiva atribuțiilor primarului și ale consiliului local. Documentația de inițiere a proiectului în discuție de către Primarul Municipiului Constanța în vederea analizării/dezbaterii acestuia pentru aprobarea sau respingerea  printr-o hotărâre motivată de către Consiliul Local al Municipiului Constanța, este încălcată, dezbaterea ce urmează a avea loc în ședința de consiliu local din data de 31.07.2023 vizând „respingerea Planului Urbanistic de Detaliu” și nicidecum legalitatea sau nelegalitatea acestuia, aspect care este atributul Consiliului Local, Primarul Municipiului Constanța substituindu-se Consiliului Local, care, potrivit disp. art. 129 alin. 6 lit. c din Codul administrativ, are printre atribuțiile sale avizarea sau aprobarea, în condițiile legii, a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism ale localităților.
 
Totodată, Primarul Municipiului Constanța, prin emiterea Hotărârii de respingere a Planului urbanistic de detaliu, a încălcat în mod vădit și dispozițiile  art. 196 alin. 1 lit b  din Codul administrativ, care arată că ”În exercitarea atribuțiilor ce le revin, autoritățile administrației publice locale adoptă sau emit, după caz, acte administrative cu caracter normativ sau individual, după cum urmează:
a) consiliul local și consiliul județean adoptă hotărâri;
b) primarul și președintele consiliului județean emit dispoziții.” 
 
Pe cale de consecință, inițierea dezbaterii în cadrul ședinței Consiliului Local al Municipiului Constanța privind „respingerea” Planului urbanistic de detaliu - construire imobil S+D+P+5- 6E – locuință colectivă cu comerț la D+P, str. Mircea cel Bătrân nr. 47A, investitor Black Waters SA, realizată de Primarul Municipiului Constanța este absolut nelegală, acesta din urmă emițând o hotărâre, substituindu-se în acest fel Consiliului Local.
 
Cu privire la documentația efectiv întocmită, aferentă PUD-ului mai sus menționat, precum și față de aspectele relevate atât de arhitecții din cadrul Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului care au formulat punctul de vedere în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului, cât și de instanța de judecată prin hotărârea pronunțată, rezultă neîndoielnic legalitatea proiectului supus dezbaterii, fiind invocată în mod constant lipsa oportunității, aspect care nu poate fi avut în vedere în analiza aspectelor de legalitate ale unui plan urbanistic de detaliu, astfel cum este reținut de dispozițiile Legii nr. 350/2001.
 
Avizul nr 134931 din 17.07.2023, emis de Direcția Generală Urbanism și Patrimoniu, menționează în mod expres aspectele reținute de către Comisia tehnică de urbanism și amenajare a teritoriului din data de 03.08.2018, care a emis un aviz consultativ nefavorabil, evidențiind totodată că ”deși din punct de vedere legal documentația prezentată are toate avizele solicitate prin certificatul de urbanism, comisia consideră că nu este oportună avizarea favorabilă a planului de urbanism prezentat, întrucât nu respectă prevederile art. 13 lit d din Legea nr. 350/2001: <>”.
 
Prin urmare, având în vedere aspectele reținute de Comisia tehnică de urbanism și amenajare a teritoriului, rezultă că din punct de vedere legal documentația respectă întrutotul cerințele cuprinse în certificatul de urbanism ce a stat la baza elaborării acesteia, din perspectiva oportunității, nu poate reprezenta un impediment la aprobarea proiectului, întrucât în conformitate cu disp. art. 32 din Legea 350/2001, avizul de oportunitate este necesar doar pentru planurile urbanistice zonale, iar din punct de vedere al protejării și punerii în valoare a patrimoniului cultural, beneficiarul proiectului deține Avizul  FAVORABIL nr. 247/U/2018  emis de Ministerul Culturii și Identității Naționale, ceea ce generează în mod logic, ideea că pretinsa nerespectare a protejării și punerii în valoare a patrimoniului cultural invocată de Comisie este subiectivă și nefundamentată.
 
De asemenea, menționăm că ne-am conformat cerințelor Direcției de urbanism, care prin adresa nr. R 157203/14.12.2017 a solicitat completarea documentației cu anumite înscrisuri, iar aceasta s-a realizat prin completarea înregistrată sub nr. 89274/30.05.2018.  Rezultă că în urma analizării inițiale a documentației, nu s-a invocat niciun moment aspectul de oportunitate (care de altfel nu poate fi invocat așa cum am arătat mai sus), ci s-a pus în vedere completarea documentației, ceea ce s-a realizat.
 
 Menționăm în mod expres că am suferit prejudicii substanțiale atât materiale, concretizate în cheltuielile efectuate în vederea întocmirii documentației care a fost emisă urmare obținerii certificatului de urbanism, cât și morale prin uzura psihică suportată în urma tuturor acțiunilor și demersurilor pe care a fost necesar să le întreprindem din cauza operațiunilor administrative nelegale efectuate de autoritatea publică locală.
 
Am fost astfel puși în situația formulării și înregistrării unei plângeri penale prin care sunt vizate toate persoanele care au contribuit la situația actuală în ceea ce privește acest proiect, iar dacă ne vom confrunta cu o nouă încălcare a dispozițiilor legale incidente în speță de către actuala administrație a Primăriei Municipiului Constanța, vom acționa în consecință”, a afirmat doamna Profesor Universitar Doctor – Ana Rodica Stăiculescu.
 
În secțiunea Documente pot fi citite integral următoarele:
 
  1. Motivarea Tribunalului Constanța în dosar 3202/118/2019.
  2. Avizul Ministerului Culturii și Identității Naționale – aviz 247/U/2018 privind Planul Urbanistic de Detaliu locuințe colective S+D+P+5+6 retras, strada Mircea cel Bătrân, nr. 47A, municipiul Constanța, județ Constanța.
  3. Proiectul de Hotărâre nr. 328/25.07.2023 privind respingerea „Planului urbanistic de detaliu – construire imobil S+D+P+5-6E - locuire colectivă cu comerț la D+P, strada Mircea cel Bătrân, nr 47A, investitor SC Black Waters SA!“.
  4. Ordinea ședinței Consiliului Local Constanța din 31 iulie 2023.
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
 
Poarta Mare a Cetăţii Tomis, salvată de CLM! S-a deschis Cutia Pandorei! Primăria vrea să recupereze şi să pună în valoare toate siturile arheologice din Constanţa
 
Stiri Constanța. Consiliul Local, obligat de instanță să ia o decizie în privința investiției de lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis a celor de la Black Waters SA (DOCUMENT)
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Societatea care intenționa să construiască lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis, la judecată cu CLM Constanța

18 Mar 2024 1245

UPDATE. Imobiliare Constanța Consilierii locali cu excepția celor de la PSD au votat respingerea investiției de lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis a celor de la Black Waters SA (DOCUMENT)

31 Jul 2023 1326

Știri din Constanța Investitorul Black Waters SA și proprietarul terenului de lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis au formulat plângeri la DNA! (DOCUMENTE)

30 Jul 2023 3227

Stiri Constanța. Consiliul Local, obligat de instanță să ia o decizie în privința investiției de lângă Poarta Mare a Cetăţii Tomis a celor de la Black Waters SA (DOCUMENT)

25 Jul 2023 5124

Black Waters SA a închiriat un teren de la Primăria Ostrov. Cât plătește pe lună

30 Oct 2022 3646

Acționarii Black Waters SA au decis contractarea unui credit de investiții important în cadrul programului IMM Invest

06 Aug 2021 1773

Schimbare de sediu social. Firma din Constanța a asigurat serviciul de pilotaj în porturile de la malul mării

28 Jul 2021 2392

Pilotajul, încotro?! Florin Goidea, directorul APC - „Nu ne jucăm cu Portul Constanța! Situația care s-a perpetuat nu va mai putea continua“

05 Jan 2021 4088

Poarta Mare a Cetăţii Tomis, salvată de CLM! S-a deschis Cutia Pandorei! Primăria vrea să recupereze şi să pună în valoare toate siturile arheologice din Constanţa

01 Mar 2019 5027

De la transport pe apă, la imobiliare Imobil de şase etaje, ridicat de Black Waters SA pe strada Mircea cel Bătrân (document)

02 Jul 2018 4577

Oameni, apă şi bani! Cine asigură serviciul de pilotaj în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia (documente)

04 Jun 2018 8949