ANR da avize pentru catastrofe

1210537171.jpg

Doua barje tanc au primit permisul de a opera marfuri periculoase in port, desi nu indeplineau criteriile de siguranta

Directia Nationala Anticoruptie - Serviciul Teritorial Constanta are in lucru un dosar foarte interesant care priveste activitatea Autoritatii Navale Romane. Mai precis, este vorba despre multiple nereguli sesizate de un angajat al ANR, legate de obtinerea avizului de intrare in port al vaselor care opereaza marfuri periculoase. Iulian Suchea a lucrat, in perioada 26.04.2007 - 13.11.2007, in cadrul ANR, avand functia de inspector de specialitate Gr. 3, in cadrul serviciului de Operare si Control al Marfurilor Periculoase. Unul dintre atributele functiei sale era de a supraveghea pe tot timpul operarii navele si barjele tanc ce operau produse chimice si petroliere. Pe 1 octombrie anul trecut, acesta a primit ordinul de suspendare din functie, semnat de seful serviciului si care prevede ca, "din dispozitia directorului general al ANR, Iulian Suchea nu va mai face supraveghere la navele tip tanc pana la noi dispozitii". Este cel putin interesant modul in care a fost luata aceasta masura, tinand cont de faptul ca acesta a emis avertizari constante despre permisele de operare in port pe care le primesc navele care transporta marfuri periculoase fara sa respecte legislatia in vigoare. Un lucru foarte grav, daca s-ar dovedi a fi adevarat. Iar, pana in prezent, documentele par a fi in acest sens.

Barjele - proiectil

Dintre acestea, doua exemple vorbesc, practic, de la sine. Barja tanc nr. 788 a primit permisul de operare pe 18.08.2007, care a fost semnat de inspectorul Marius Minu Marculescu. Cu toate acestea, potrivit raportului de evaluare intocmit de acelasi inspector, au fost constatate mai multe nereguli la aceasta ambarcatiune. De pilda, "nu exista echipament de stins incendiu cu spuma, desi barja are o lungime mai mare de 50 ml nu exista plan antipoluare, nici plan de prevenire si stingere a incendiului". De altfel, nu exista nici macar o patura de stins incendiul sau un sistem de iluminare pe punte. Si multe altele, care s-ar rezuma intr-un singur cuvant, "catastrofa". In ciuda tuturor acestor lipsuri, barja primeste certificatul de operare, in baza caruia nava este declarata apta pentru a incepe descarcarea sau incarcarea marfurilor periculoase. De ce sau cum s-a putut asa ceva ramane in sarcina DNA sa descopere. Aproximativ o luna mai tarziu, povestea se repeta, de data aceasta fiind vorba despre barja tanc nr. 1113. Permisul de operare este semnat pe 22.09.2007, de inspectorul Mihai Staicu. Iar asta, cu toate ca raportul de inspectie intocmit in aceeasi zi de acelasi inspector sesizeaza o serie de deficiente. "Nu exista echipamente de prevenire-lupta contra poluarii", "cutiile pentru stingatoarele de incendiu nu au capace de protectie" si altele asemenea mai sesizeaza inspectorul. Si, din nou, permisul de operare este eliberat in ciuda acestor grave abateri de la legislatie. Neregulile semnalate, si intr-un caz si in celalalt, par sa ridice cele doua vase la rangul de bombe cu ceas. Urmarile unor eventuale accidente produse la navele care opereaza marfurile periculoase sunt dintre cele mai nefericite si implica pierderea mai multor vieti. Informatiile care exista in acest sens indica faptul ca situatiile celor doua barje tanc nu ar fi singulare. Nu putem sa nu ne intrebam cum de se poate asa ceva, intr-un port european, in 2007 - 2008.

Calamitate in stand by

Revenind la Iulian Suchea, acesta a inaintat sesizari despre aceste fapte catre toate autoritatile competente. Raspunsul neoficial a fost tot timpul acelasi: "nu s-a intamplat nimic inca, nicio catastrofa nu a fost semnalata". Interesant modul in care asteptam o catastrofa pentru a ni se deschide ochii. Oficial, s-a incercat ocolirea acuzatiilor, iar Iulian Suchea a fost indepartat de subiectul sensibil. In final, Ministerul Transporturilor a trimis Corpul de Control la ANR, care a intocmit Raportul nr. GS/385/15.04.2008, in urma caruia s-au dispus "masuri organizatorice si pe linie de personal", potrivit unei adrese a MT. Totusi, exista informatii ca respectivul raport este tinut "la secret" de conducerea ANR. Trebuie precizat ca aceasta secretomanie nu face decat sa ridice suspiciuni si mai mari cu privire la continutul raportului si, mai ales, la pozitia ANR in raport cu navele ce opereaza marfuri periculoase. Pe 20 martie, anul acesta, a fost sesizat si DNA-ul, iar ancheta este in plina desfasurare. Ramane numai de vazut care vor fi rezultatele acesteia. In ciuda eforturilor noastre, Valentin Serbanescu, directorul general al ANR, nu a putut fi contactat pentru a oferi eventuale explicatii.

Scris de: {autor}Cecilia ZAREA{/autor}


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

O fetiță de 10 ani a fost rănită în urma unui accident rutier în Cumpăna, județul Constanța

04 May 2024 642

Accident rutier pe strada Ștefăniță Vodă, Constanța. S-a spart și o conductă de gaz (FOTO+VIDEO)

04 May 2024 2395

Băut și fără permis de conducere s-a izbit cu mașina de un copac, în județul Tulcea. Ce alcoolemie avea șoferul?

04 May 2024 625

Două persoane au fost rănite în urma unui accident rutier la ieșirea din Izvoarele, județul Tulcea

04 May 2024 639

Oficial de la IPJ Constanța despre accidentul din Portul Tomis!

04 May 2024 1280

Accident rutier seara trecută în Portul Tomis! Un adolescent de 17 ani, rănit (GALERIE FOTO)

04 May 2024 869

UPDATE. Accident rutier pe strada Dezrobirii din Constanța! Un copil de doar trei ani, rănit (FOTO+VIDEO)

03 May 2024 1498

UPDATE Accident rutier, la ieșirea din Lazu, județul Constanța. SMURD intervine

03 May 2024 631

Autoturism electric, implicat într-un accident, pe strada Cibinului (FOTO+VIDEO)

03 May 2024 928

Constanța Accident pe Autostrada Soarelui, lângă Ciocârlia

03 May 2024 676

Știri Constanța Bărbat, reținut după ce ar fi produs un accident rutier băut și drogat (VIDEO) – o femeie a fost rănită

03 May 2024 990

Accident rutier pe strada Prelungirea Liliacului din Constanța! Un șofer beat și fără permis, implicat

02 May 2024 785

Știri Constanța Șoferiță de 21 de ani, beată și sub influența substanțelor interzise, implicată într-un accident rutier pe Șoseaua Mangaliei

02 May 2024 847

„Cu 2MAI puțini“ Acțiune în amintirea celor doi tineri care și-au pierdut viața în accidentul rutier de la 2 Mai (GALERIE FOTO+VIDEO)

02 May 2024 1374

Accident cu mai multe victime la Cora Brătianu! Prima condamnare, aproape 5 ani cu executare. Dosarul, în apel (FOTO+VIDEO)

02 May 2024 998