Invitati

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

Infrastructura portuară în primul deceniu postbelic. Anii 1948 şi 1949 s-au dovedit cei mai prolifici şi în privinţa refacerii instalaţiilor electrice şi a traseelor de alimentare cu apă. Cablurile electrice subterane erau destul de deteriorate, cei 15 ani de lipsa întreţinerii curente ajungând să-şi spună cuvântul. Utilajele şi atelierele nu mai puteau funcţiona normal de ceva vreme. Sistemul de iluminare al portului era şi el „complet distrus“ şi fără el paza mărfurilor şi a materialelor depozitate în port era extrem de dificilă.
 
La 10 milioane lei a fost evaluată „refacerea cablurilor subterane de forţă şi lumină care alimentează instalaţiile portului“1. Conductele de alimentare cu apă potabilă se aflau „într-o situaţie atât de rea încât calitatea apei este suspectă din punct de vedere sanitar“. Mai mult, aveau loc pierderi foarte mari de apă din cauza conductelor şi a vanelor avariate. Soluţia în situaţia dată era înlocuirea reţelei de conducte din fier cu conducte de fontă, înlăturarea vanelor defecte şi realizarea unor noi reţele de conducte pentru a se asigura necesarul de apă în activitatea portuară. Lucrarea era prevăzută a se realiza în 1949 şi avea o valoare estimată de 5 milioane lei2.
 
În toamna lui 1946 se terminau lucrările de reparaţii la danele 0-5 şi cheiurile 0-10 şi abia în 1948 portul urma să beneficieze de alocarea unei sume de 189 de milioane lei, în care s-au încadrat toate lucrările prezentate mai sus, precum şi construirea a cinci magazii de depozitare a mărfurilor3 şi reluarea lucrărilor de construcţie la molul nou. Magaziile existente erau cu totul neîncăpătoare pentru volumul în continuă creştere al traficului. Exportul de ciment şi sare a crescut foarte mult, concomitent cu importul de bumbac şi fosfaţi. S-a decis, în aceste condiţii, ridicarea unui hangar de lemn la dana 13, pe o suprafaţă de 2250 mp, executarea unei platforme de beton asfaltat tot la dana 13 - pe 3.250 mp4 -, a unei magazii de lemn la dana 20-215 şi a alteia la dana 196. Aceasta din urmă trebuia să servească depozitării de şroturi şi cereale pentru momentele în care silozurile erau blocate, având o suprafaţă de 2.200 mp.
 
Traficul portuar din ce în ce mai congestionat a determinat şi reluarea lucrărilor la molul nou, începute în 1933 şi abandonate din pricina începerii războiului. Pentru perioada cuprinsă între 1 martie 1948 şi 1 ianuarie 1950 erau preconizate completarea terasamentelor, deschiderea şantierului de betonaj şi realizarea parţială de blocuri artificiale de 40 t necesare construirii cheurilor molului. Anul 1950 urma să pună la dispoziţia traficului portuar jumătatea de platformă îmbunătăţită a molului nou7.
 
Concomitent cu lucrările de refacere la molul nou avea să aibă loc aici şi ridicarea unei magazii cu schelet metalic provenit de la un hangar demontat de pe aeroportul Băneasa, dat fiind că „la cheiul Molului Nou (...) nu există nici o magazie“8.      
 
Interesul sporit al Armatei Roşii pentru petrol a contribuit la introducerea lucrărilor de reparare a instalaţiilor Staţiei de Petrol şi a conductelor în programul minimal de refacere a portului aprobat încă din 10 noiembrie 19449. În cele 57 de vagoane încărcate cu materiale portuare evacuate în primăvara anului 1944 la Bechet şi Vişina10, se aflau şi pompe şi motoare ce aparţineau Staţiei de Petrol. Remontarea lor avea să coste 6.700.000 de lei şi să dureze şapte luni, până la începutul lunii august 194511. Sunt reparate conductele petroliere ce leagă Staţia de Petrol de Palas pentru că aveau loc „mari pierderi de produse în cursul transportului“12 şi se execută instalaţii de încărcare - descărcare în autocisterne şi butoaie a produselor petroliere13.
 
Începutul anilor '50 găsea Staţia de Petrol dotată cu opt rezervoare de benzină ce însumau 82, 4 t, patru rezervoare de păcură de 515 t şi şapte rezervoare de petrol lampant de 46,4 t14. Ansamblul acţiunilor întreprinse pentru refacerea infrastructurii portuare afectate de bombardamente şi de lipsa lucrărilor de întreţinere se apropie de sfârşit către anul 1949.
 
Insuficienţa acestor lucrări o putem însă surprinde în exclamaţia inginerului Ţoringhibel, care vedea pentru prima oară portul Constanţa în 1953: „Portul de-abia ieşise din război! Cheiul de la dana 23 era distrus de o torpilă, molul nou era neterminat (...)“.15 Sistarea lucrărilor la Canalul Dunăre - Marea Neagră a permis reorientarea banilor către priorităţi. Portul Constanţa a fost de la bun început o prioritate a regimului comunist. Aşadar, în 1953, Întreprinderea nr. 2 din Constanţa a Trustului de Construcţii Hidrotehnice Bucureşti - nucleul viitoarei I.C.H.16 - a reparat „cu mijloace mai mult decât modeste“17 dana 23.     
 
Despre prof. Ana Dordea Petre
 
Absolventă a Universităţii „Ovidius“, Facultatea de Istorie (2001) - licenţiată în istorie, specializarea „Istorie veche“. În anul 2006 a finalizat cea de-a doua facultate de litere, are un master în specializarea „Dunăre - Marea Neagră - Axă a istoriei şi civilizaţiei europene în perioadele modernă şi contemporană“ şi unul în specializarea „Românistică“. 
Doctorat în domeniul Istorie, cu tema „Portul Constanţa între război şi revoluţie (1945-1989)“.
Din 1 septembrie 2001 - profesor la Şcoala Gimnazială nr. 1 Cuza Vodă, judeţul Constanţa. Coordonator al Comisiei Uman.
Membru al C.E.A.C, al Comisiei pentru Prevenirea şi Combaterea Absenteismului. 
Referinţe - prof. univ. dr. Valentin Ciorbea, Facultatea de Istorie şi Ştiinţe Politice, Universitatea „Ovidius” Constanţa. 
Participări la manifestări știinţifice şi activitate publicistică: „Portul Constanţa între război și revoluţie“ (1944-1989), studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, an I, nr. 1, 2010, pp.30-44. „Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957)“, studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, An II, nr.1, 2011, pp.258-284. „Elemente privind organizarea și exploatarea portului Constanţa în ultimele două decenii ale regimului comunist“, studiu publicat în „Anuarul Muzeului Marinei Române”, tom XVIII, 2015. „Portul Constanţa: organizare și exploatare între anii 1945-1957“, studiu publicat în volumul omagial „Profesor universitar dr. Valentin Ciorbea la 70 de ani. O viaţă în siajul muzei Clio“, Editura Etnologică, 2016. 
 
Citeşte şi:
 
Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (I)
                               
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)
 
1  Ibidem; D.J.A.N.C, fond D.N.M, dosar 3/1948, f.80
2  Ibidem, f.83
3  Valentin Ciorbea, op.cit, p.129
4  D.J.A.N.C, fond D.N.M, dosar 20/1949, f.39
5  Ibidem, dosar 11/1948, ff. 1-2
6  Ibidem, dosar 3/1948, f.86
7  Ibidem, f.90
8  Ibidem, f.78
9  Ibidem, dosar 20/1944-1945, f.60
10  Valentin Ciorbea, op.cit.
11  D.J.A.N.C, fond D.N.M, dosar 20/1944-1945, f.65
12  Ibidem, f.105
13  Ibidem, f.81
14  Valentin Ciorbea, op.cit, p.135
15  Laurenţiu Ţoringhibel, op.cit, p.48
16 Ibidem, p.49; Dumitru Iordănescu, Constantin Georgescu, Construcţii pentru transporturi în România. Monografie, vol. II, Bucureşti, Editura C.C.C.F, 1986, p.110
17  Valentin Ciorbea, op.cit, p.135
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Şoc total Cine este femeia care a căzut ieri de la etajul III al unui bloc din Constanţa

25 Sep 2018 8870

#scrieDobrogea Colecția muzeală George Neacșu din Medgidia (galerie foto)

26 Jul 2018 1009

#scrieDobrogea Oprea Hârâciu - eroul Medgidiei în Primul Război Mondial

18 Jul 2018 1224

#scrieDobrogea Dr. Ibrahim Themo, fiul adoptat al Medgidiei (galerie foto)

11 Jul 2018 1625

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (XI)

06 Jul 2018 1393

#scrieDobrogea Citakii, grup etnic dobrogean evidenţiat în secolele XVI-XVII

05 Jul 2018 1203

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (X)

30 Jun 2018 1264

#scrieDobrogea Ioan N. Roman, „patriarhul Dobrogei“. Personalitate marcantă a Constanţei şi a Medgidiei (galerie foto)

26 Jun 2018 1057

#scrieDobrogea Abdul Hagi Cherim şi Kemal Hagi Amet, primarii care au construit şi modernizat Medgidia (galerie foto)

23 Jun 2018 2008

#scrieDobrogea Sayd Mârza Paşa - tătarul care a modernizat Dobrogea şi a întemeiat oraşul Medgidia

19 Jun 2018 4896

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (IX)

29 May 2018 849

#scrieDobrogea. Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (II)

25 May 2018 1883

Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (I) (galerie foto)

22 May 2018 2775

#scrieDobrogea Abdul Medgid - fondatorul orașului modern Medgidia (galerie foto)

17 May 2018 11539

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul II. Barbarii. Imperiul Bizantin. Constanţa veacului de mijloc Edrissi

16 May 2018 974

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VII)

12 May 2018 1687

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1947-2018 (II)

11 May 2018 2692

#citeșteDobrogea Practici medicale empirice și descântece. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 May 2018 1852

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (VI)

04 May 2018 1247

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA (1931) Cuvînt Înainte. Autor, colonel Marin Ionescu Dobrogianu

04 May 2018 1221

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1878-1947 (I) (galerie foto)

03 May 2018 2255

#scrieDobrogea Mustafa Ismail Ali, un primar al Medgidiei de origine turcă (galerie foto)

28 Apr 2018 2284

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (V)

27 Apr 2018 1132

#citeșteDobrogea Satul în care nu au avut loc divorţuri. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

26 Apr 2018 3391

#citeşteDobrogea Lupte cu tauri şi fiare sălbatice pe hipodromul de la Tomis. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

25 Apr 2018 1230

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)

21 Apr 2018 1508

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia. Absolvenţi, organizarea în perioada comunistă şi reorganizarea după 1990 (VII)

19 Apr 2018 1149

Sănătatea şi serviciul sanitar în Dobrogea la sfârşitul secolului al XIX-lea

16 Apr 2018 1524

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1932-1947) (V)

05 Apr 2018 1882

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)

31 Mar 2018 1608

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (IV) (galerie foto)

29 Mar 2018 1282

#scrieDobrogea Învățământul vocațional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (III)

23 Mar 2018 1445

#citeşteDobrogea „Cetăţenii dobrogeni sunt obiectul unei foarte ciudate anomalii politice.“ Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

15 Mar 2018 2018

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1912-1922) (II)

15 Mar 2018 2129

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1902-1912)

09 Mar 2018 2050

#citeșteDobrogea 138 de ani de la promulgarea Constituției Dobrogei. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 Mar 2018 1027

Fenomen meteo periculos. Se anunță ploaie înghețată în Dobrogea

02 Mar 2018 2327

#scrieDobrogea Familia Golea, brașovenii care au modernizat și condus Medgidia

02 Mar 2018 2509

#scrieDobrogea Biserica ortodoxă cu hramul „Sf. Apostoli Petru și Pavel“ din Medgidia - o biserică a creștinilor ridicată de un musulman

27 Feb 2018 2369

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (II)

23 Feb 2018 1391

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (I)

22 Feb 2018 1761

#citeșteDobrogea Câte geamii și moschei se regăseau în Dobrogea anului 1928. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța (galerie foto)

17 Feb 2018 3842

Interviu cu publicistul Cristian Cealera - „Nu m-am considerat niciodată un scriitor, ci mai repede un cronicar de Ev Mediu“

03 Feb 2018 1907

#scrieDobrogea Grigore Antipa, iniţiatorul ştiinţelor mării în România

30 Nov 2017 2181

#scrieDobrogea Poarta maritimo-dunăreană a României în paragină - Sulina

29 Nov 2017 1035

#scrieDobrogea Dobrogea văzută de un bănățean

28 Nov 2017 972

#scrieDobrogea Un episod mai puțin cunoscut din istoria Peșterii Sfântului Andrei - sfințirea din 23 iulie 1944 (galerie foto)

27 Nov 2017 2636

#citeşteDobrogea P. Ştefănescu - „Pe malul dobrogean al Dunării putem scrie istoria noastră“ (document)

02 Nov 2017 1063

#scrieDobrogea „Cheia mântuirii noastre este drumul Dunării spre Marea largă deschisă tuturor.“ Mihail Kogălniceanu și Dobrogea românească (galerie foto)

30 Oct 2017 2095

#scrieDobrogea Povestea Regimentului 34

17 Oct 2017 3933