Prefectul judeţului Constanţa şi consilierul judeţean Adrian Gheorghiţă
au reuşit anularea, în contencios administrativ, a Hotărârii nr. 362
prin care primarii trebuie să ceară aviz de la CJC pentru a emite
certificate de urbanism şi autorizaţii de construire
În luna
octombrie a anului trecut, Consiliul Judeţean Constanţa aproba Hotărârea
nr. 362 privind adoptarea procedurii de avizare de către structurile de
specialitate constituite în cadrul CJC a docu-mentaţiilor pentru
emiterea certificatelor şi autorizaţiilor de construire de către
primarilor comunelor din judeţ „pentru toate categoriile de construcţii,
altele decât locuinţele individuale şi anexele gospodăreşti" de pe
teritoriul administrativ al localităţii. Deci atât în intravilan, cât şi
în extravilan. Consilierul judeţean PDL Adrian Gheorghiţă şi
reprezentantul Guvernului în teritoriu la Constanţa, Claudiu Palaz,
atrăgeau atenţia, la vremea respectivă, asupra faptului că hotărârea
Consiliului Judeţean este o formă de monopol, considerând-o „profund
nelegală" şi asta pentru că ea încalcă dispoziţiile exprese ale Legii
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii aşa cum
a fost ea modificată de Legea 261/2009.
Deşi, iniţial, au
existat două acţiuni prin care prefectul Claudiu Palaz şi consilierul
judeţean Adrian Gheorghiţă au cerut anularea acestei hotărâri, ulterior
ele s-au conexat, având acelaşi obiect. Demersul celor doi a avut câştig
de cauză, căci Tribunalul Constanţa a anulat, pe 16 septembrie 2010, în
instanţa de contencios administrativ, hotărârea nr. 362 adoptată de
Consiliul Judeţean Constanţa.
„Hotărârea CJC încălca legea şi principiul descentralizării"
Despre
decizia instanţei, democrat liberalul Adrian Gheorghiţă, care a fost,
aşa cum am precizat, reclamant în dosar alături de prefectul Palaz, a
declarat că este binevenită, întrucât „hotărârea emisă de CJC încălca
atât legea în vigoare, cât şi principiul descentralizării". „Ceea ce s-a
intenţionat, de fapt, a fost o încercare din partea Consiliului
Judeţean de a acapara construcţiile din judeţ şi asta deoarece cu puţin
timp înainte de adoptarea acestei hotărâri Legea 50 a fost modificată.
Or, tocmai pentru că pierduse monopolul asupra investiţiilor din judeţ,
CJC a vrut să oblige primăriile să ceară aviz pentru emiterea
certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construcţie", a adăugat
Gheorghiţă, cel care, în octombrie 2009, sublinia un aspect esenţial,
anume acela că administraţiile judeţene şi implicit CJC pier-duseră,
odată cu intrarea în vigoare a Legii 261, dreptul de a emite avize în
extravilanul comunelor. Amintim aici că Hotărârea 362/2009 a CJC se
referea la toate localităţile din judeţ, fără nicio diferenţiere, şi
asta în pofida faptului că unele administraţii locale aveau deja
structuri de specialitate în domeniul urbanistic, aspect despre care,
însă, nu era menţionat nimic în document. Altfel spus, instituţia
condusă de Nicuşor Constantinescu vroia să aibă drept de „viaţă şi de
moarte" asupra construcţiilor din comunele constănţene, pentru ca nu
cumva vreo construcţie, „alta decât o locuinţă individuală sau o anexă
gospodărească", să se înalţe fără voia mai marilor judeţeni.
Nu
mai puţin important este faptul că, potrivit explicaţiilor lui Adrian
Gheorghiţă, interesul primordial al CJC în acest context ar fi parcurile
eoliene, având în vedere că judeţul Constanţa a devenit un pion
important pe harta investitorilor în acest tip de energie.
Hotărârea instanţei nu este, însă, definitivă şi irevocabilă, existând posibilitatea recursului.
„O gură de oxigen pentru administraţiile locale"
La rândul
său, prefectul Claudiu Palaz a afirmat că, deşi nu e definitivă şi
irevocabilă, decizia instanţei „este un pas important pentru autonomia
administraţiilor publice locale, pentru descentralizare". El a
specificat că faptul că primarii de comune nu vor fi obligaţi să
solicite CJC-ului aviz pentru emiterea certificatelor de urbanism şi
autorizaţiilor de construcţie nu poate fi decât un lucru bun pentru ei,
deoarece în acest fel „primăriile vor încasa taxele aferente acestor
construcţii, taxe care le sunt atât de necesare". „Această acţiune a
fost făcută pentru a da o gură de oxigen administraţiilor locale", a
remarcat prefectul.
Claudiu Palaz a amintit în acest context
adresa cu numărul 16.302 din 18 august 2010 pe care Consiliul Judeţean a
trimis-o primăriilor constănţene, adresă prin care Nicuşor
Constantinescu avertiza primarii că riscă să nu mai primească fonduri
din partea CJC dacă nu respectă legislaţia privind emiterea
certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire la nivelul
administraţiilor publice locale. Interesant e, însă, că în adresa
respectivă se menţiona că „în vederea asigurării nivelului de competenţă
tehnică în domeniul autorizării se poate institui pe întreg parcursul
procedurii de autorizare un parteneriat tehnic între consiliile judeţene
- prin structurile de specialitate constituite la nivelul acestora şi
autorităţile locale", printre altele, pentru „avizarea documen-taţiilor
de amenajare a teritoriului şi urbanism, întocmirea şi eliberarea
certificatelor de urbanism şi întocmi-rea şi eliberarea autorizaţiei de
construire/desfiinţare, emiterea avizului structurii de specialitate din
cadrul consiliului judeţean pentru toate categoriile de construcţii,
altele decât locuinţele şi anexele gospodăreşti ale acestora". Curios e
că această adresă a fost trimisă în condiţiile în care Hotărârea
362/2009 nici măcar nu produce efecte din momentul în care ea a fost
atacată. Legat de acest document, Palaz a declarat că îl simte ca pe „o
ameninţare" din partea lui Nicuşor Constantinescu la adresa primarilor
şi că speră ca aceştia din urmă să procedeze conform legii. Iar în acest
caz ar fi vorba despre Legea 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii aşa cum a fost ea modificată de Legea
261/2009.
www.cugetliber.ro
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: