Candidatul PD-L pentru Camera Deputaţilor, în Colegiul Uninominal nr. 4,
Constantin Chirilă, are soluţii pentru dezvoltarea localităţilor pe care vrea
să le reprezinte în Parlament
De-o vreme-ncoace se vorbeşte din ce în ce mai mult de dezvoltarea rurală,
adică a satelor. Dacă sunt întrebaţi de reporteri ce e aia dezvoltare rurală,
sătenii dau din umeri nedumeriţi şi răspund cam ce cred ei că ar aştepta cel
care întreabă: aşa ca să fie mai bine, că doar nu vine nimeni să promită ceva
mai rău.
Cu mulţi ani în urmă, candidaţii la Parlament
promiteau ţăranilor un drum, un pod, o scutire de bir sau de alte obligaţii
către moşier. În perioada socialismului, candidaţii la Marea Adunare Naţională,
deşi era câte unul pe un loc, iar alegerea lor era sigură, promiteau sătenilor
să bage la cooperativă ceva ulei la găleată şi se cam ţineau de cuvânt, că nu
era de la ei. Acum, locuitorii satelor, lumea rurală adică, cer mai mult pentru
că nevoile sunt mai mari şi viaţa mai scumpă. Şi candidaţii la Parlament promit
mai mult şi mai multe, dar mai ales promit dezvoltare rurală.
Probleme ale mediului rural
Colegiul Electoral nr. 4, în care candidez, în cea
mai mare parte a sa, este un colegiu rural, chiar dacă cele trei oraşe -
Ovidiu, Murfatlar şi Negru Vodă - au de două ori mai mulţi locuitori decât
celelalte comunităţi la un loc, iar agricultura continuă să fie principala
ocupaţie şi sursă de câştig. Din totalul de aproape 56.000 locuitori, cel puţin
jumătate, adică peste 28.000, sunt persoane apte de muncă, dar numai o pătrime
din acestea au locuri de muncă stabile, însă mai mult în afara localităţilor în
care îşi au domiciliul. Mă refer aici mai ales la oraşele Ovidiu şi Murfatlar.
Caracterul de rural nu se referă numai la ocupaţie. Diferenţa faţă de oraş este
dată de multe alte aspecte, un exemplu fiind gradul de dotare a locuinţelor cu
elemente de confort care să uşureze munca în gospodărie, adică apa curentă,
canalizarea, încălzirea. Diferenţe mari sunt în ce priveşte asistenţa sanitară,
posibilitatea de a urma o şcoală începând chiar de la învăţământul elementar,
posibilităţi de recreere, de a avea acces la anumite servicii curente, precum
cele bancare, notariale şi multe altele. Rezolvarea şi îmbunătăţirea tuturor
acestora înseamnă dezvoltare rurală.
Preţurile, la mâna speculanţilor
Desigur că pe primul loc se află problema
economică, adică aceea a veniturilor populaţiei rurale. Această problemă, la
rândul ei, înseamnă în primul rând un loc de muncă stabil şi plătit în mod
decent. Este binecunoscut faptul că, în mediul rural, chiar şi salariile sunt
mult mai mici decât la oraş. Să nu mai vorbim de produsele agricole pe care
ţăranii trebuie să le vândă la preţuri care de multe ori nu acoperă nici
cheltuielile cu transportul până la pieţele din oraşe. În anii cu producţii mai
bune, preţurile sunt mici pentru că este marfă multă, în anii mai secetoşi, cum
sunt cei mai mulţi în Dobrogea, agricultorii nici nu prea au ce vinde. Cu
animalele, lucrurile stau cam la fel. Preţurile sunt la mâna speculanţilor, iar
micul agricultor trebuie să vândă în orice condiţii, ca să obţină un minim de
venit necesar familiei, dar şi pentru a plăti arătura şi sămânţa pentru
următoarea recoltă.
Sat european
Politica de dezvoltare rurală, pe care Uniunea
Europeană doreşte s-o aplice şi în România şi pentru care ne dă bani (chiar
multe milioane de euro), este tot un fel de mai bine, dar din toate punctele de
vedere. Şi, pentru ca mai binele ăsta să poată fi măsurat, s-a inventat un fel
de punctaj în care comunităţile cele mai dezvoltate pot câştiga un număr de 100
de puncte. Se calculează şi se acordă puncte pentru foarte multe aspecte ale
bunăstării populaţiei, ca de exemplu: sănătate, educaţie, grad de izolare,
stare materială. Punctajul acesta se adună şi rezultatul este numit indicele
dezvoltării umane. Ţările cele mai dezvoltate din Uniunea Europeană au peste 90
de puncte, România se apropie de 80 de puncte, dar cu diferenţe mari de la oraş
la sat. Satele din judeţul Constanţa au în medie cam 65 de puncte, dar sunt
sate şi cu 40 de puncte, acestea fiind considerate printre cele mai sărace. De
la o vreme încoace, la intrarea în unele localităţi apare o placardă pe care
scrie „SAT EUROPEAN". Acelea sunt considerate sate bogate, înzestrate cu tot ce
trebuie, apă curentă şi canalizare, şcoli, grădiniţe, magazine în care găseşti
tot ce-ţi trebuie. Pentru o parte din aceste dotări, ca de exemplu drumurile,
lucrări de alimentare cu apă sau canalizare, se primeşte o parte din bani de la
Uniunea Europeană, iar pentru altele se primesc bani de la bugetul de stat, dar
cu o condiţie: să se întocmească proiecte bine justificate, adică să fie
eligibile.
Parlamentarul care ştie meserie
Aici, parlamentarul care „ştie meserie", aşa cum
este cazul meu, poate ajuta foarte mult la întocmirea proiectelor, astfel ca
ele să fie aprobate şi financiar. Faptul că sunt economist, consultant fiscal
şi expert contabil este un avantaj, pentru că eu pot oferi autorităţilor locale
din cadrul colegiului şi cunoştinţele pe care le am, pentru a se întocmi
proiecte cărora să nu li se poată refuza finanţarea. Când vorbim de dezvoltare,
nu ne gândim numai ca satul să arate frumos şi să aibă de toate, ci şi la
faptul că o parte din binefacerile acestea trebuie plătite, ca să ne putem
bucura de ele. Şi atunci, satul dezvoltat trebuie să fie, în primul rând, un
sat bogat, în care locuitorii să aibă locuri de muncă sigure, bine plătite sau
afaceri personale profitabile. În colegiul în care candidez sunt puţini
salariaţi, pentru că sunt puţine locuri de muncă. Aşadar, o problemă de cea mai
mare importanţă, chiar cea mai importantă, care să ajute dezvoltarea, este
crearea de locuri de muncă, şi unde altundeva decât în agricultură, pentru că
principala bogăţie a zonei rurale este pământul. Dar şi cu locurile de muncă în
agricultură este o problemă, deşi se spune că principala funcţie a mediului
rural este aceea de a practica agricultura şi a produce hrană. Numai că lumea
nu stă pe loc, şi mai ales tehnologia. Vedem zilnic tractoare din ce în ce mai
puternice, purtând în spate maşinării complicate, care pot face într-o zi cât
zeci sau sute de braţe. S-a ajuns, în ţările din Uniunea Europeană, ca un
singur om să cultive cereale pe 100 hectare sau chiar mai mult, aşa că aici nu
prea mai e loc pentru braţele ţăranului.
Locuri de muncă în agricultură şi în
afara ei
Din păcate pentru ţăran, nu pentru
agricultură, treaba asta nu e în regulă
şi ceva trebuie făcut pentru ca populaţia bună de lucru din sate să nu-şi ia
lumea în cap în căutare de muncă. Soluţia găsită de specialişti este una
singură: locuri de muncă atât în agricultură, cât şi în afara ei. În
agricultură, în loc să cultivăm rapiţă şi floarea-soarelui, care nu mai
necesită muncă manuală, să cultivăm legume, să plantăm pomi şi chiar arbori, să
creştem animale. Dar nici asta nu-i de ajuns. În alte ţări, pentru populaţia pe
care mecanizarea o scoate din brazdă s-au construit la sate industrii, mai ales
industrii de prelucrare a produselor agricole, care produse să nu mai ajungă
toate la abator şi la ICIL, la Constanţa, aşa cum se întâmpla pe vremuri.
Grâul, carnea, laptele, legumele pot fi industrializate în sate, adică
transformate din produse agricole în produse agroalimentare, şi tot agenţii
economici de la sate să se ocupe de comercializarea lor. Aşa s-a rezolvat
problema în ţările mai vechi din Uniunea Europeană, unde pe câmp nu mai
lucrează decât o mică parte din populaţia rurală, mai puţin de o zecime.
Aceasta este calea şi pentru noi, iar Uniunea Europeană ne ajută şi pentru
astfel de obiective cu o singură condiţie, să facem proiecte, adică nişte
socoteli în care să arătăm ce resurse (posibilităţi) avem, ce putem face, câţi
bani ne trebuie şi cum să-i folosim.
Specialist în agricultură
Şi iar ajungem la parlamentar, la parlamentarul
„meseriaş", specialist în ale agriculturii, care ştie să ajute la întocmirea
proiectelor în colaborare cu autorităţile locale alese. Adevărata muncă a
parlamentarului responsabil şi conştient de datoria lui este aceea din
Parlament. Tot ce-şi propune să realizeze în colegiul care l-a trimis în
Parlament trebuie susţinut acolo. Adică legile să fie favorabile cultivatorului
de pământ. În ce priveşte legislaţia referitoare la agricultură, aceasta are
încă multe lipsuri ce trebuie înlăturate:
- Subvenţie mică şi lipsa
unei protecţii din partea statului, care a dat libertate totală la importurile
de produse agroalimentare, fără taxe, în timp ce produsele româneşti nu se
vând, pentru că au taxe şi sunt prea scumpe;
- Produse industriale
scumpe şi preţuri nereglementate şi sigure la produsele agriculturii noastre;
- Nu numai legislaţia e
şchioapă, dar şi nerespectarea celei existente dăunează mult agricultorilor,
începând cu nerecunoaşterea dreptului de proprietate, impozitarea incorectă,
subvenţii necorespunzătoare şi neachitate la timp.
Voi discuta în continuare cu sătenii, voi pleda în
Parlament pentru doleanţele lor, dar şi pentru drepturile lor, le voi raporta
ce am reuşit, ce nu am reuşit şi de ce. Şi, ca o ultimă promisiune, mă voi
strădui ca dezvoltarea rurală să devină o realitate, astfel încât la intrarea
din toate satele colegiului meu să apară placarda „SAT EUROPEAN".
Constantin Chirilă,
Doctor în economia
agriculturii,
Candidat PD-L în Colegiul
nr. 4, la Camera Deputaţilor
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: