Se preferă accesul la informații... pe bani!? Deocamdată suntem la stadiul de analize...

 
Interesul public este acel interes care implică garantarea și respectarea de către instituțiile și autoritățile publice a drepturilor, libertăților și intereselor legitime ale cetățenilor, recunoscute de Constituție, legislația internă și tratatele internaționale la care România este parte, precum și îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficienței, eficacității și economicității cheltuirii resurselor.
Informația de interes public reprezintă orice informație care privește activitățile sau care rezultă din activitățile unei autorități publice ori instituții publice, indiferent de suportul ei. Reglementările din această definiție au fost preluate din Legea nr. 477/2004
 
Acum, că am stabilit ce este interesul public, vă spunem că ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, Violeta Alexandru, a anunțat că a declanșat o analiză națională cu privire la stabilirea la nivelul Consiliilor Județene a unor taxe pentru acces la informații, precizând că din punctul său de vedere nu ar trebui să fie impusă o asemenea taxă, care ridică bariere administrative în calea exercitării unui drept.
 

"Un ultim aspect apropo de cum pot interveni în relația cu Consiliile Județene este legat de o discuție pe care o am în acest moment atât cu colegii prefecți și domniile lor la rândul lor cu unitățile administrativ-teritoriale cu privire la stabilirea, deși Legea 544 vorbește exclusiv despre costurile de copiere, stabilirea prin hotărâri de Consiliu a unor taxe pentru acces la informații, în sensul stabilirii unor prețuri pe copia xerox a documentului pus la dispoziție, caz în care am declanșat o analiză națională și pe măsură ce datele se centralizează am să generez o discuție atât la nivelul juriștilor cu care lucrez, cât și la nivelul Ministerului Justiției pentru un punct de vedere pe acest subiect, întrucât personal consider că nu ar trebui să fie o taxă", a spus Violeta Alexandru, răspunzând unei întrebări, în timpul unui dialog online purtat referitor la activitatea Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC).

 
Ministrul a subliniat că "legea vorbește despre servicii de copiere".
 

"Ceea ce înseamnă că este responsabilitatea staff-ului unităților administrativ-teritoriale, în cazurile de față Consiliilor Județene, să ia decizia internă cu privire la acest lucru, nu este nevoie să treacă prin consiliul local și nu trebuie echivalată cu restul taxelor pe care respectiva unitate administrativ-teritorială o emite și cu atât mai mult nu cred că este cazul ca în această materie cuantumul copierii per pagină să ajungă așa cum se întâmplă din păcate în România până la 8 RON pe pagină. Când spiritul legii este de a pune la dispoziția oamenilor cât mai multe informații de interes public, acest gen de măsuri ridică bariere administrative în calea exercitării acestui drept și înțeleg să fiu atentă la acest aspect și are directă legătură cu practica de aplicare a Legii 544, nu atât cu textul ei", a susținut Violeta Alexandru.

 
Ministrul a mai afirmat, răspunzând unei alte întrebări legate de o eventuală modificare a Legii 544/ 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, că nu a luat o decizie în acest sens. Ea a precizat că va ține cont de vocile majoritare care se opun modificării Legii 544, precizând că cel mai probabil va lua o decizie legată de normele de aplicare ale acesteia.
 

"Vocile majoritare în acest moment, atât din sistemul public, cât și din societatea civilă sunt pentru a nu modifica cadrul legal din considerente de a ne expune riscului ca rezultatul unui asemenea proces de modificare legislativă să ducă la un rezultat inferior a ceea ce avem în acest moment, cu alte cuvinte să pierdem ca societate civilă și pârghiile pe care le avem în acest moment pentru a accesa informații (...) În acest moment, așa cum arată lucrurile, cel mai probabil mă îndrept spre o decizie fermă legată de normele de aplicare la Legea 544 și o voi face din nou pe o amplă consultare publică și în sistem mai degrabă decât pe modificarea Legii", a precizat ministrul.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Tensiuni la intrare în Portul Constanța, în ziua de Bobotează. Iată ce a cauzat nemulțumirea oamenilor (FOTO+VIDEO)

06 Jan 2024 2028

Transparentizare și digitalizare Responsabilul de relații publice și directorul instituției publice ar putea fi amendați dacă nu afișează pe site anumite informații

24 Feb 2021 1305

Acuzatorii din fruntea judeţului Cine conduce parchetele din Constanţa

30 Sep 2019 2323

AOR şi ACoR au spus „pas“ Prefectura Constanţa propune modificări la Legea 544/2001 (document)

29 Jun 2017 4246

Editorial Copilăria primeşte o lovitură cumplită

10 May 2017 2398

Topul taxelor la Constanţa La cererea MCPDC, Guvernul a pus cruce birurilor impuse de primării pe informaţiile de interes public (documente)

09 Jul 2016 3217

Se vor modifica normele Legii accesului la informații de interes public

09 Jun 2016 2080

Carantina de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, ridicată parțial de joi

12 Apr 2016 2932

Taxa pe informaţiile publice la Medgidia naşte rumoare în rândul aleşilor - „Poate viitoarea administraţie locală va rezolva această problemă“

23 Mar 2016 2177

SRI Accesul la date cu caracter privat, posibil exclusiv în baza unei autorizaţii de la judecător

18 Jan 2015 1594

Companiile chineze au acces la informații secrete privind reactoarele 3 și 4, deși nu oferă garanții privind realizarea proiectului

20 Oct 2014 2008

Ştiaţi că...? Astăzi, este sărbătorită Ziua Internaţională a...

28 Sep 2014 2232

Din categoria „lipsă de transparenţă“ Primăria Constanţa blochează în continuare accesul la informaţiile de interes public (document)

26 May 2014 2752

Din categoria „lipsă de transparenţă” RAJDP Constanţa, instituţia condusă de Gâmbuţeanu, insistă să blocheze accesul la informaţiile de interes public (document)

19 May 2014 2253