Legea serviciului de transport public de călători este în dezbatere publică Amenzi majorate pentru călători şi operatori (document)



Pe site-ul Ministerului Dezvoltării şi Administraţiei Publice a fost postat de curând un proiect legislativ. Intitulat „Legea serviciului de transport public de călători“, proiectul legislativ va fi în dezbatere publică până în data de 13 noiembrie. Normativul ar urma să intre în vigoare în doi ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României. Excepţie de la data intrării în vigoare fac câteva alineate - alin. (1) al art. 60., alin. (1), (4) şi (5) ale art. 61 - care vor fi puse în practică la data publicării.
 
Printre prevederile care ar urma să intre în vigoare „în avans“ se numără şi cea conform căreia: „Operatorii din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale organizaţi ca regii autonome vor fi reorganizaţi ca societăţi comerciale, în baza prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare“.

Prevederi pentru administraţia locală

În proiectul de lege s-a stipulat, printre altele, că autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de autorităţi locale competente şi că au competenţele exclusive cu privire la elaborarea şi adoptarea politicilor şi strategiilor locale de dezvoltare a serviciului, a programelor de transport public. Practic, primăriile au „dreptul exclusiv de a înfiinţa, organiza, coordona, monitoriza şi controla serviciul de transport public de călători la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de a înfiinţa, dezvolta, moderniza, administra şi exploata sistemele publice de transport. De asemenea, autorităţile locale competente au dreptul de a verifica şi aproba modul de stabilire, ajustare sau modificare, după caz, a tarifelor/taxelor speciale propuse de operatori, pentru prestarea serviciului“.
 
Referitor la reglementarea, monitorizarea şi controlul serviciului de transport public de călători - local, metropolitan sau judeţean -, autorităţile administraţiei publice locale „au competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice centrale, cu autoritatea de reglementare şi cu autorităţile de licenţiere/autorizare competente“.
 
Nu în ultimul rând, se propune „desfiinţarea comisiilor paritare de la nivel judeţean al căror rol în atribuirea contractelor de delegare a gestiunii este, potrivit reglementărilor în vigoare, pur formal“.
 
În privinţa modalităţilor de gestiune a serviciului de transport public de călători, primăriile sau consiliile judeţene vor putea opta pentru: gestiunea directă - „realizată prin servicii publice de interes local sau judeţean, specializate, cu personalitate juridică, subordonate direct autorităţilor administraţiei publice locale, înfiinţate în cadrul aparatului de specialitate al primarului sau în cadrul consiliului judeţean prin hotărâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale consiliilor judeţene, după caz, în baza unei hotărâri de dare în administrare a serviciului şi a infrastructurii de transport aferente“ sau gestiunea delegată - „realizată prin societăţi comerciale cu capital social integral al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau prin societăţi comerciale cu capital privat ori mixt, în baza unui contract de delegare a gestiunii şi a unei hotărâri de atribuire. Gestiunea delegată presupune concesionarea către operatori a infrastructurii publice aferente serviciului delegat, precum şi dreptul şi obligaţia operatorilor de administrare şi exploatare a acesteia“.
 
Totodată, pentru zonele metropolitane, proiectul propune „înfiinţarea unor asociaţii de dezvoltare intercomunitară având ca obiect de activitate serviciul de transport public de călători, denumite asociaţii metropolitane de transport public“.

Sancţiunile nu lipsesc

Inevitabil, din proiectul de lege nu puteau lipsi răspunderile şi sancţiunile. În acest capitol au fost prevăzute amenzi între 100 şi 500 de lei pentru călătorii fără bilet, cei care refuză să prezinte biletul controlorului, au un  comportament inadecvat sau deteriorează mijloacele de transport. Sancţiuni între 1.000 şi 10.000 de lei pot primi şi funcţionarii publici care săvârşesc o serie de fapte.
 
Amenzile nu-i ocolesc nici pe operatori sau pe conducătorii auto. Primii riscă penalizări între 1.000 şi 3.000 de lei dacă nu au inscripţionat corespunzător mijloacele de transport folosite pentru prestarea acestui serviciu, dar şi de 10.000 - 30.000 de lei pentru alte fapte. Ceilalţi pot fi sancţionaţi la fel dacă săvârşesc anumite fapte printre care nerespectarea punctelor de îmbarcare/debarcare a călătorilor.
 

Trebuie spus că, potrivit proiectului de lege, cuantumul amenzilor va fi actualizat periodic prin hotărâre de Guvern, iar sancţiunile aplicate operatorilor „pot ajunge până la suspendarea sau retragerea licenţelor comunitare, a licenţelor/autorizaţiilor de transport, respectiv a licenţelor de traseu“.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Numărul călătorilor transportaţi de CFR Călători în anul 2023 mai mare cu 5% faţă de anul 2022

22 Jan 2024 561

Precizări importante din partea Ministerului Educației, referitor la transportul elevilor

06 Jan 2024 1089

Declarații de avere Constanța Corina Șerban, șef Serviciu Urmărire și Executare Silită la SPIT, averea și interesele (DOCUMENTE)

30 Nov 2023 1493

Anchetat de DNA, Ermil Chelariu, director general în Consiliul Județean Constanța și-a suspendat raporturile de serviciu (DOCUMENT)

13 Nov 2023 2231

O companie din Focșani și-a adjudecat contractul privind proiectul tehnic pentru transportul public urban în orașul Măcin, din Tulcea

06 Jan 2023 1989

Proiect Accesul câinilor şi pisicilor de companie să fie permis în toate instituțiile publice și mijloacele de transport în comun

09 Nov 2022 1167

Vești bune pentru militari! Hotărârea privind normele de transport, pe teritoriul național, al personalului din instituțiile de apărare, adoptată (DOCUMENT)

16 Oct 2022 2082

Județul Tulcea Primăria Măcin a bătut palma cu o firmă din Focșani. Valoarea achiziției (DOCUMENT)

04 Jul 2022 1274

Primăria orașului Sulina, județul Tulcea, contract cu o firmă din Pantelimon, Ilfov. Ce servicii vor fi furnizate (DOCUMENT)

11 Jun 2022 1537

CT Bus Încetează acordarea gratuității la transportul public în comun pentru cadrele medicale

11 Mar 2022 3511

UPDATE Avarie Termoficare Constanța. Ce zonă a municipiului este afectată

11 Feb 2022 1863

Primăria Orașului Babadag, județul Tulcea, contract cu o firmă din București. Ce servicii vor fi furnizate (DOCUMENT)

22 Jan 2022 3019

ADI Dobrogea, responsabil cu delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare din județul Constanța

21 Aug 2021 2427

Județul Tulcea Opentrans a semnat un contract cu Primăria Isaccea. Ce servicii va furniza firma (document)

25 Jul 2021 4151

Studiul de oportunitate de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean, lansat în dezbatere publică

15 Jul 2021 2347