Cum va arăta şi ce lucrări vor fi executate CN ACN Constanţa va reabilita taluzul pereat Canal Poarta Albă – Midia Năvodari (galerie foto)

Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa memoriul proiectului „Reabilitare taluz pereat Canal Poarta Albă – Midia, Năvodari, mal stâng, zona km 8+200 (19+300 navigaţie), afectat de alunecarea de teren”. Memoriu de prezentare a fost elaborat de SC IPTANA SA.
 
Alunecarea de teren s-a declanşat în toamna anului 2012, pe fondul acumulării unor importante debite de apă din precipitaţii. În urma alunecării a fost afectat malul stâng al canalului şi lucrările existente sub cota +10, pe o lungime de cca. 25 m, provocând prăbuşirea
platformei drumului tehnologic şi de intervenţie de la cota +10.

Alunecarea s-a produs într-o zonă în care malul secţiunii udate este unul de tip pereat, protejat cu piatră brută între fundul canalului şi până la cota +9, cu protecţie din piatră spartă şi caroiaj alcătuit din rigle din beton armat. Pe platforma de la cota +10 este amenajat drumul tehnologic şi de intervenţie al canalului, delimitat pe partea spre versant de o rigolă ranforsată cu un zid de sprijin de un metru. Alunecarea de teren a afectat drumul tehnologic de la cota +10 şi malul canalului sub cota +10, până la baza acestuia, unde a refulat materialul alunecat. Rigola ranforsată, zidul de sprijin şi taluzurile superioare nu au fost afectate de fenomenul de instabilitate. După producerea alunecării, beneficiarul a încercat în vara anului 2013 să stopeze fenomenul, prin amenajarea a două drenuri transversale pe drumul de cotă, executate cu tub riflat la bază şi capete de dren, prin care apa captată să poată fi evacuată în canal. Drenul executat pe mijlocul alunecării a funcţionat până la reactivarea alunecării, confirmând prezenţa apei în exces în această zonă. Alunecarea nu a putut fi stopată cu lucrările executate, ci s-a dezvoltat în continuare pe acelaşi plan de cedare ca şi cel iniţial. În prezent, sistemul de captare, drenare şi evacuare în canal a apelor este deficitar, parţial colmatat, numeroase drenuri şi barbacane sunt nefuncţionale şi nu evacuează apa de exfiltraţie, rigola ranforsată nu are pantă de scurgere continuă spre podeţe, nefăcând faţă, pe alocuri, debitului de apă captat.
 
Consolidare şi protecţie
 
Proiectantul a întocmit expertiza tehnică a lucrărilor afectate de alunecarea de teren, din care rezultă că prăbuşirea malului stâng, inclusiv a materialului din corpul drumului tehnologic şi de intervenţie de la cota +10 a condus la circulaţia cu restricţii pe sectorul de drum afectat şi la obturarea secţiunii de navigaţie. Pentru a împiedica dezvoltarea alunecării şi pentru a asigura
navigaţia pe canal şi circulaţia pe drumul de cotă +10 în condiţii normale, este necesară consolidarea malului stâng şi refacerea lucrărilor afectate de alunecare.
Pentru eliminarea riscului producerii unor alunecări de amploare, cu consecinţe asupra stabilităţii terenului si a drumului de exploatare, soluţia propusa este consolidarea şi protecţia taluzului în zona alunecării şi refacerea secţiunii udate a canalului. Pentru aceasta sunt necesare următoarele: consolidarea taluzului alunecat, lucrări de drenare, captare şi evacuare dirijată a apelor de exfiltraţie şi pluviale, astfel
încât malul canalului să fie menţinut uscat, decolmatarea, desfundarea, curăţarea lucrărilor de scurgerea apelor din exteriorul
zonei alunecate, curăţarea cunetei canalului de materialul alunecat din taluz şi readucerea profilul taluzului la geometria iniţială, refacerea platformei drumului tehnologic şi de intervenţie din lungul canalului la dimensiunile iniţiale. Aceste măsuri vor avea ca efect o bună comportare în timp a lucrărilor executate şi stabilitatea malului în zona afectată de alunecare, cu condiţia întreţinerii lucrărilor de colectare, conducere şi descărcare în canal a apelor.
 
Consolidarea malului se va obţine prin execuţia unui zid de sprijin din beton armat, fundat pe coloane forate încastrate în terenul de bază. Pentru execuţia coloanelor va fi necesară amenajarea unei platforme bine compactate, realizate la cota nivelului mediu al apei din canal. Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari este un canal navigabil, al treilea al României după canalul Bega şi Canalul Dunăre-Marea Neagră. Are o lungime de 27,5 km şi este situat între Portul Midia, km 0 al canalului, şi confluenţa cu Canalul Dunăre-Marea Neagră la km 29+41 al acestuia, în dreptul localităţii Poarta Albă. La km 3 are o bifurcaţie ce face legătura cu Portul Luminiţa printr-un canal cu o lungime de 5,5 km. Canalul Poarta Albă-Midia, Năvodari face legătura acvatoriului portului maritim Midia şi al celui al portului Luminiţa din Lacul Taşaul (Năvodari) cu Canalul Dunăre – Marea Neagră, în zona localităţii Poarta Albă.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Dezbaterea publică, pe data de 25 aprilie CN ACN Constanța SA va sistematiza teritoriul aferent Danei 99 din zona fluvio-maritimă

20 Apr 2024 433

Pentru atingerea capacitatii de trafic de 11,5 milioane tone pe an Portul Medigida va fi modernizat și extins de CN ACN Constanța SA

11 Apr 2024 1204

Achiziții Constanța CN ACN SA Constanța a contractat servicii de cadastru

11 Apr 2024 439

Canalele Navigabile Constanța Cine va monta noua bariera de la Ecluza Cernavodă?

11 Apr 2024 473

Canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Alba - Midia Năvodari se modernizează în vederea creșterii siguranței navigației (DOCUMENT)

27 Mar 2024 665

Decizia, publicată în Monitorul Oficial Georgeta Bumbac, Ion Laurenţiu Voicu şi Cheţa Voicu, numiți administratori provizorii în CA al CN ACN Constanța SA

25 Mar 2024 726

CN Administrația Canalelor Navigabile SA, mesaj de 8 Martie

08 Mar 2024 479

Cumpărări directe Constanța Eco Terra Proiect SRL va actualiza documentația necesară reabilitării taluzului afectat de alunecarea de teren din zona Cumpăna (DOCUMENT)

22 Feb 2024 619

Licitații Constanța Firmele Transguard Security SRL și X Guard Security System asigură paza obiectivelor CN ACN SA (DOCUMENT)

08 Feb 2024 939

CN ACN SA Constanța actualizează documentația de avizare a lucrărilor de intervenții pentru reabilitarea taluzului de la Cumpăna. Mâine are loc licitația

08 Feb 2024 751

Licitații Constanța CN ACN anunță licitație pentru reabilitarea taluzului afectat de alunecarea de teren în zona Cumpăna (DOCUMENT)

31 Jan 2024 770

Licitații Constanța Administrația Canalelor Navigabile caută firmă pentru retehnologizarea ecluzei Năvodari, cu 73 de milioane de euro. Licitația anterioară, anulată (DOCUMENT)

05 Jan 2024 871

Ce firmă a bătut palma cu CN ACN SA, pentru servicii de închiriere de vehicule de transport de persoane cu șofer? (DOCUMENT)

06 Dec 2023 1124

Contestație la CNSC BLC Autohouse Leader SRL, nemulţumită de rezultatul unei licitaţii organizate de CN ACN SA Constanţa. Ce decizii au fost dictate?

29 Nov 2023 1040

Imagini cu drona ale lucrărilor la portul Ovidiu nou (FOTO+VIDEO)

23 Nov 2023 1463