#citeșteDobrogea: Lider spiritual tătar persecutat de comuniști

  • Venirea comuniștilor la putere a reprezentat începutul restricțiilor pentru anumite categorii sociale și anumite drepturi ale cetățenilor, printre care libertatea confesională.
 
Etem Curt Mola
 
Funcția de Baș Muftiu (Muftiu șef) a fost înființată după Primul Război Mondial, în anul 1920, prin ordin guvernamental și a existat până în 1943. Funcția nou creată a fost deținută de Etem Curt Mola, tătar născut în Medgidia. În perioada interbelică, partidele politice din România încercau să impună la conducerea muftiatului oameni fideli politicilor de partid, precum și „vocea" care urma să aducă însemnate voturi la alegerile parlamentare.

Etem Curt Mola era născut la 1 aprilie 1884 la Medgidia, absolvent al renumitului Seminar Musulman din Medgidia, promoţia 1906. Alături de acesta au mai absolvit în același an Sabri Refi, fost profesor al seminarului și Hafuz Coldaș. Etem Curt Mola a deținut, în perioada 1915-1943, funcţiile de hoge, la Medgidia, muftiu şi baş muftiu. În anul 1920 este ales baş muftiu, având o situație materială deosebită, atât în orașul natal, cât și la Constanța, unde avea stabilită reşedinţa. El reprezenta interesele liberalilor aflaţi la guvernare. Acesta a deţinut funcţia de baș muftiu până la desfiinţarea acesteia, în anul 1943.
 

 
Cunoscut pentru acţiunile naţionaliste proturce, a lansat o serie de manifeste, apeluri şi chemări prin care instiga la acţiuni antisovietice, în 1943, în timpul regimului Ion Antonescu. A făcut un apel către hogii din Dobrogea pentru a sprijini cauza războiului, purtat împotriva Uniunii Sovietice. Această atitudine avea în vedere fără îndoială, istoria zbuciumată a tătarilor și relațiile lor cu Rusia țaristă și mai apoi cu Uniunea Sovietică. După preluarea puterii politice de către comuniști, nu se putea obișnui cu ideea că liderii noului regim își impuneau controlul în toate compartimentele vieții politice, economice și sociale ale societății românești postbelice.



Va intra în atenția organelor de represiune, care au desfășurat o acţiune informativă în perioada 18 octombrie 1951-31 iulie 1964.

A fost condamnat la 5 ani de temniță grea pentru acțiunile sale subversive, începând cu data de 12 septembrie 1953. A fost acuzat de „uneltire contra unui stat străin“, adică împotriva „vecinului de la Răsărit“. A fost încarcerat în închisorile comuniste din Tulcea, Constanţa, Poarta Albă, Jilava şi Codlea. Toată averea îi fusese confiscată, iar familia s-a refugiat pe unde a putut, încercând să-și piardă urma. A decedat la 10 decembrie 1963.
Într-un document al Securităţii se specifica: „Cultul mahomedan, după numărul de credincioşi şi clerici, ocupă al doilea loc după cultul ortodox. De la început trebuie arătat că aderenţii cultului mahomedan sunt locuitori de naţionalitate turcă şi tătară“.

În perioada comunistă, muftiul era asistat de un colegiu sinodal, format din 23 de membri, aleși prin vot secret de un consiliu al comunității. Statutul cultului musulman adoptat în 1949 asigura o finanțare a cultului musulman, dar în realitate fondurile erau insuficiente, clădirile ce aparțineau cultului nu erau reparate, geamiile se aflau uneori într-o stare deplorabilă, iar cimitirele erau neîngrijite. Rolul muftiatului a scăzut treptat, aflându-se sub controlul Ministerului Cultelor.
 
Putem conchide prin a spune că acest tătar a fost un adevărat lider spiritual al comunității musulmane, care și-a sacrificat viața pentru un ideal - păstrarea identității etnice și spirituale.

Surse bibliografice:
 
A.C.N.S.A.S., Fond documentar, dosar D 14427
Asriana Cupcea, Manuela Marin, Metin Omer, Seminarul musulman din Medgidia. Documente și memorie, Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale, Cluj -Napoca, 2016
Adrian Ilie, Comunitățile turcă și tătară din Medgidia, Editura Ex Ponto, Constanța, 2015
www.ro.wikipedia.org

Despre Adrian Ilie:
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „ Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
 
Citește și:
#Citește Dobrogea Tătari dobrogeni persecutați de comuniști
 
 
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

518
#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

807
#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

1085
#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

1065
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

1014
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1227
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1302
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1967
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1535
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1662
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1220
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1304
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

1004
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1166
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1175
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1569
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1758
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1642
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1594
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2303