Stiri calde

Oficial de la DNA. Modificările Codului Penal și Codului de Procedură Penală vor avea un efect devastator asupra anchetelor penale

Potrivit ordinii de zi a ședinței Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul justiției, în data de 14 decembrie 2017,
au loc dezbateri privind propunerile de modificare și completare a dispozițiilor Codului de procedură Penală și Codului Penal prin raportare la transpunerea Directivei (UE) 2016/343 a Parlamentului European și a Consiliului din 09.03.2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale.

Conform DNA, aceste modificări vor avea un efect devastator asupra anchetelor penale, deoarece elimină instrumentele legale indispensabile prin care organele de anchetă pot investiga infracțiunile.
În realitate toate garanțiile pe care le implică Directiva (UE) 2016/343 a Parlamentului European și a Consiliului din 09.03.2016 sunt deja prevăzute în legislația internă.
 
Așadar, mai transmite DNA, Directiva este folosită doar ca un pretext pentru a elimina capacitatea organelor de urmărire penală de a descoperi și de a dovedi infracțiuni, iar scopul acestor modificări nu are nicio legătură cu prezumția de nevinovăție.
Astfel,
- Modificarea art. 307 alin. 2 Cod procedură penală va obliga procurorii ca imediat după înregistrarea unei sesizări care privește o persoană determinată să o anunțe pe aceasta și să îi permită să asiste la actele efectuate. În acest mod, nu vor mai putea fi administrate mijloace de probă care presupun confidențialitate, precum înregistrările telefonice sau ambientale, percheziții domiciliare sau informatice ori prinderi în flagrant;
- Modificarea art. 83 Cod procedură penală care dă dreptul suspectului și inculpatului să asiste la audierile martorilor va îngreuna efectuarea urmăririi penale, având în vedere că în numeroase situații martorii vor fi intimidați de prezența autorului infracțiunii, mai ales în situațiile în care se află în relație de subordonare față de acesta, cum se întâmplă în situația infracțiunilor de abuz în serviciu și corupție. În prezent, legea dă dreptul avocatului să asiste la aceste audieri, garanție absolut suficientă pentru a dreptul la apărare al persoanei cercetate;
- Prin modificarea art. 267 alin. 2 Cod procedură penală, procurorii vor fi privați de un instrument indispensabil în investigarea infracțiunilor și anume accesul rapid la informații pentru a putea acționa eficient pentru descoperirea faptelor. Trebuie menționat că orice instituție este obligată să comunice organelor de urmărire penală orice informații necesare în cadrul unei anchete, iar prin accesul la bazele de date crește doar viteza de reacție pentru identificarea rapidă a autorilor unei infracțiuni. Nu poate fi condiționat accesul procurorului și al polițistului la instrumente investigative de acordarea aceluiași drept și autorilor infracțiunilor.

Dreptul la apărare presupune garanții pentru persoana cercetată, nu tăierea instrumentelor la care are acces organul de urmărire penală, pentru a-l împiedica să descopere infracțiunile săvârșite;
- Modificarea art. 273 Cod procedură penală dezincriminează practic infracțiunea de mărturie mincinoasă, cu efect inclusiv asupra tuturor cauzelor aflate pe rol având ca obiect această infracțiune, prin aplicarea principiului legii penale mai favorabile. Va fi extrem de dificilă, chiar imposibilă aflarea adevărului, în condițiile în care martorii vor ști că pot minți fără să aibă nicio consecință, având impunitate;
- Modificarea art. 542 Cod procedură penală introduce o răspundere obiectivă a magistratului, în toate situațiile, pentru că acțiunea în regres nu mai este condiționată de dovedirea relei credințe sau a gravei neglijențe, așa cum este în reglementarea actuală;
- Introducerea art. 542 alin. 11  Cod procedură penală reglementează o nouă formă a infracțiunii de abuz în serviciu, doar pentru magistrați și incriminează inclusiv săvârșirea faptei din culpă indiferent de natura obligației încălcate. Această formă a infracțiunii de abuz în serviciu reprezintă o discriminare evidentă față de toate celelalte categorii sociale care sunt sancționate doar dacă acționează cu intenție și doar dacă încalcă prevederi dintr-o lege;
- Prin modificarea art. 364 Cod procedură penală devine practic imposibilă condamnarea în lipsă a unei persoane;
-  Prin modificarea art. 335 Cod procedură penală, o soluție inițială de clasare nu va mai putea fi infirmată după 6 luni, chiar dacă ar apărea probe noi care ar dovedi că persoana a săvârșit în realitate infracțiunea pentru care a fost cercetată. Există numeroase situații în care sunt descoperite noi mijloace de probă după dispunerea unei soluții de clasare în cauze care vizează infracțiuni dintre cele mai grave, însă autorii acestor fapte nu vor mai putea fi trași la răspundere penală;
- Prin modificarea art. 223 alin .2 Cod procedură penală  nu vor mai putea fi arestați preventiv autorii infracțiunilor de corupție, evaziune fiscală, spălare de bani, chiar dacă lăsarea lor în libertate ar prezenta pericol pentru ordinea publică. Mai mult, nu vor mai putea fi arestați preventiv autorii infracțiunilor contra capacității de apărare a României, infracțiuni de genocid, contra umanității și de război, dacă comit aceste infracțiuni fără violență. Prin această modificare se realizează o discriminare evidentă între autorii acestor fapte și cei ai unor infracțiuni mai puțin grave (falsificare de monedă) și se poate da naștere unei stări de insecuritate în societate.
- Modificarea art. 139 Cod procedură penală vor duce la eliminarea, dintre mijloacele de probă, a  înregistrărilor realizate cu respectarea legii, ceea ce va îngreuna dovedirea infracțiunilor;
- Modificarea art. 168 Cod procedură penală va duce la imposibilitatea de a folosi, într-o altă cauză, rezultatele unei percheziții informatice și va îngreuna dovedirea unor infracțiuni, fără nici un argument obiectiv.

Nu se poate justifica excluderea unor probe care au fost administrate cu respectarea legii și în baza autorizației unui judecător ;
- Introducerea art.4 alin.3, 4 Cod procedură penală realizează o evidentă discriminare între autorii unor infracțiuni și dreptul publicului de a avea acces la informații de interes public. Aceste reglementări contravin jurisprudenței constante a Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), Recomandării (2003) 13  a Comitetului Miniștrilor  al Consiliului Europei, Rezoluţiei  nr.428/1970 adoptată de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei privind obligația statelor de a asigura accesul oricărei persoane interesate și mass-media la informații de interes public. Cercetările efectuate în cauze de corupție, spălare de bani, evaziune fiscală, cauze de violență etc reprezintă informații de interes public, așa încât, restricția echivalează cu încălcarea dreptului publicului de a avea acces la informații publice.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ce au decis judecătorii CCR referitor la contestațiile la Codul Penal și Codul de Procedură Penală

29 Jul 2019 384

Pornografia din răzbunare. Un senator doreşte să incrimineze fapta

23 Jul 2019 550

A fost convocată ședința ordinară a CJ Constanța. Consilierii județeni vor decide constituirea Judeţului Constanţa ca parte civilă într-un dosar penal

16 Jul 2019 741

Dezbaterile asupra sesizărilor privind modificările aduse codurilor penale, amânate de Curtea Constituțională

10 Jul 2019 504

Tentativă de vot multiplu la Constanţa, la alegerile europarlamentare. Ce procedură trebuie aplicată în acest caz. Care sunt sancţiunile prevăzute de Codul Penal

27 May 2019 1665

Doi bărbaţi şi-au împărţit pumni în plină stradă. Au ajuns în faţa instanţei. Ce a decis Curtea de Apel Constanţa

25 May 2019 606

Ce nu ai voie să faci în ziua votului? Infracțiuni electorale prevăzute și sancționate de Codul Penal

25 May 2019 1073

Președintele Klaus Iohannis a reclamat la CCR legile privind Codul penal și pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție

10 May 2019 350

Oficial de la Parchetul General. Noi acuzaţii pentru conducerea Jandarmeriei Române, în dosarul violenţelor din 10 august 2018

03 May 2019 444

Oficial de la DNA despre modificările codurilor penale votate în Parlament

25 Apr 2019 508

Toate amendamentele opoziţiei au fost respinse S-a votat Codul Penal… Va fi atacat din nou la CCR

25 Apr 2019 542

Ce a spus Liviu Dragnea despre proiectele de modificare a Codurilor penale, adoptate de Camera Deputaţilor

24 Apr 2019 413

Decizie a Curţii de Apel Constanţa. Ce a admis instanţa în cazul procesului deschis împotriva lui Zanfir Iorguş

24 Apr 2019 1069

Comisia parlamentară specială pentru legile Justiţiei a dat raport favorabil modificărilor la Codul penal

16 Apr 2019 367

DIICOT a trimis mai multe persoane în judecată, după scandalul cu arme difuzat pe postul TV "Sky News" din Marea Britanie

04 Apr 2019 539