Aurel Vlaicu (n. 6 noiembrie 1882, Binținți, lângă Orăștie, județul Hunedoara - d. 13 septembrie 1913, Bănești, lângă Câmpina) a fost un inginer român, inventator și pionier al aviației române și mondiale.
În cinstea lui, comuna Binținți se numește astăzi Aurel Vlaicu, informează wikipedia.org.
A fost elev al liceului reformat „
Kocsárd Kún” din Orăștie, care din
1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel Vlaicu”, luându-și
bacalaureatul la
Sibiu în
1902.
Și-a început studiile inginerești la
Universitatea Tehnică din Budapesta, studii pe care le-a continuat la
Technische Hochschule din München, obținând diploma de inginer în
1907. După aceea a lucrat ca inginer la uzinele
Opel în
Rüsselsheim. În
1908 se întoarce la Binținți unde construiește un planor cu care efectuează un număr de zboruri în
1909.
În toamna anului 1909 se mută în București și începe construcția primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără modificări (lucru unic pentru începuturile aviației mondiale) în iunie 1910.
În anul 1911 construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în
1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la
Aspern,
Austria. Concursul a reunit între 23 și 30 iunie 1912, 40 piloți din șspte țări, dintre care 17 din Austro-Ungaria, șapte germani, 12 francezi printre care și
Roland Garros, cel mai renumit pilot al vremii, un rus, un belgian, un persan și românul Vlaicu.
În cel mai cunoscut ziar vienez, Neue Freie Presse, se găseau următoarele rânduri despre zborurile lui Vlaicu:
„Minunate și curajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici, între care șade aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) mașina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea răsplătea pe român cu ovații furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.”
La 13 septembrie
1913, în timpul unei încercări de a traversa
Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbușit în apropiere de
Câmpina, se pare că din cauza unui atac de cord. Este înmormântat în
cimitirul Bellu din București.
În anul următor prietenii săi Magnani și Silișteanu finalizează construcția avionului Vlaicu III, și cu ajutorul pilotului
Petre Macavei efectuează câteva zboruri scurte. Autoritățile vremii interzic continuarea încercărilor; în toamna anului
1916, în timpul ocupației germane, avionul este expediat la
Berlin.
Avionul Vlaicu III a fost văzut ultima dată în anul 1940.
Sursă foto: wikipedia.org
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: