#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian: Dorința testamentară a maestrului Garabet Avachian nu a fost respectată


Prof. Garabet Avachian (1 noiembrie 1908-11 iulie 1967) a fost violonist, cadru universitar, recunoscut ca o veritabilă autoritate în pedagogia viorii, precum și un vestit colecționar, care a îmbogățit patrimoniul statului cu inestimabile opere de artă românești și străine.





Născut pe 1 noiembrie 1908, la Constanța, marele pedagog avea să fie elev la Liceul „Mircea cel Bătrân", unde s-a remarcat nu numai ca un eminent școlar, dar și ca animator al vieții culturale în cadrul prestigiosului lăcaș de instrucție, conform biografiei alcătuite de publicistul Simion Tavitian în primul volum al triadei Armeni de seamă din România”.
 

„După absolvirea liceului, urmează Conservatorul din București, la clasa eminentei profesoare Cecilia Nițulescu-Lupu. După încheierea studiilor universitare, devine asistent la aceeași clasă, cu proverbiala sa luciditate și exigență, conștient că, din pricina conformației anatomice a mâinii sale, nu va face mare carieră de violonist concertist, mai cu seamă că resimțea o atracție deosebită către pedagogia viorii, s-a dedicat acestei nobile profesii, precum și cercetările legate de ea.


A parcurs treptele ierarhiei profesorale la Conservatorul din București, până la cea de șef al catedrei de vioară. Într-o activitate perseverentă și neobosită, a format promoții întregi de violoniști, unii remarcați în concursuri internaționale sau în viața concertistică. Un exemplu elocvent: Varujan Cozâghian, timp de decenii prim-concert maestru al Filarmonicii din București, ocupă cu succes, același pupitru, în prezent, la Bilbao (Spania), iar la orchestra simfonică din San Sebastian (Spania) George Nicolescu este de asemenea prim-concert maestru.

 

DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF!

 

Recunoscut ca o veritabilă autoritate în pedagogia viorii, a fost invitat în schimburi de experiență în diferite țări, a făcut parte sau a prezidat jurii ale multor concursuri internaționale. În anul1967 este solicitat, în calitate de profesor, la cursurile estivale de perfecționare inițiate de Sergiu Celibidache, pe lângă Filarmonica din Stockholm și Conservatorul din Sienna.


Cei care-i treceau pragul casei, elevi sau prieteni, erau impresionați de atmosfera de sanctuar de oficiere a artei, de colecțiile de mare valoare. Colecția Avachian este una dintre cele mai bogate și valoroase din Muzeul Colecțiilor din București. Aici poți întâlni numeroase obiecte de artă decorativă, sticlărie de Boemia, covoare de Buhara și Anatolia, piese de mobilier și un impresionant număr de icoane de lemn și sticlă, opere ale artizanilor populari din lânăriile de la Nicula și Hăjdate, centre ardelene cunoscute și recunoscute în toată lumea.


Ca orice colecționar care se respectă, profesorul Avachian și-a avut preferințele și afinitățile sale, adunând în colecția sa opere semnate de N. Grigorescu, Șt. Luchian, G. Petrașcu, I. Iser, Camil Ressu, Alex. Ciucurencu, Th. Pallady și Dumitru Ghiață. Alături de arta românească, în catalogul colecției figurează opere din școlile flamandă, italiană și franceză, din secolul al XVITI-lea și începutul celui al XX-lea, stampe japoneze, exemplare rare din arta orientală și extrem orientală.


Pentru crearea unui climat de intimitate, organizatorii au plasat în sălile colecției instrumente, cărți și partituri muzicale de care profesorul s-a folosit în activitatea profesională, dând impresia că maestrul este prezent și este însoțit în periplul său.


Colecția Avachian a fost donată statului pentru alcătuirea unui muzeu care să-i poarte numele. Din păcate, contrar dispozițiilor sale testamentare, donația a fost scoasă din imobilul care-i fusese acordat și mutată, așa cum s-a arătat mai sus, la Muzeul Colecțiilor de Artă din București.


Garabet Avachian s-a stins din viață la 11 iulie 1967 când nu împlinise vârsta de 59 de ani”.



Sursa foto: www.araratonline.com


#citește mai departe în „Armeni de seamă din România
#„Armeni de seamă din România”
#Autor Simion Tavitian


Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.


DREPTURI DE AUTOR


a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.


b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.


Citește și:

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian: „Aram Agop reprezintă istoria vie, nescrisă, a unui secol zbuciumat”

#DobrogeaDigitală - „Armeni de seamă din România”, de Simion Tavitian: Universitarul Maricel Agop - „Eu cred că spontaneitatea este specifică unei gene armenești”

#DobrogeaDigitală: Simion Tavitian, profesionalism, pasiune și bucurie de viață


 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală – „Metamorfoza unui vis”, de Anaid Tavitian:  „Directorii de teatre de păpuşi din țară ne invidiau că avem un așa organizator de spectacole ca Muezel”

#DobrogeaDigitală – „Metamorfoza unui vis”, de Anaid Tavitian: „Directorii de teatre de păpuşi din țară ne invidiau că avem un așa organizator de spectacole ca Muezel”

1073
Dobrogea în anii 1938-1939 (I). Orașul Balcic și primarul său ardelean

Dobrogea în anii 1938-1939 (I). Orașul Balcic și primarul său ardelean

1162
Relațiile cu Ungaria și cu Bulgaria după Marele Război, recunoașterea noilor frontiere și percepția evenimentelor în Dobrogea (galerie foto)

Relațiile cu Ungaria și cu Bulgaria după Marele Război, recunoașterea noilor frontiere și percepția evenimentelor în Dobrogea (galerie foto)

2000
#citeșteDobrogea: Genghiz Daggî - „El a avut Crimeea mereu în fața ochilor săi”

#citeșteDobrogea: Genghiz Daggî - „El a avut Crimeea mereu în fața ochilor săi”

1758
#DobrogeaDigitală – Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân\

#DobrogeaDigitală – Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân" din Constanța (1930-1931 și 1931-1932): O pagină prețioasă din istoria Colegiului Național „Mircea cel Bătrân”

1635
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „Constanţa merită orice sacrificii pentru a atinge culmile unui oraş de civilizaţie apuseană”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „Constanţa merită orice sacrificii pentru a atinge culmile unui oraş de civilizaţie apuseană”

1459
#DobrogeaDigitală – Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân\

#DobrogeaDigitală – Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân" din Constanța (1930-1931 și 1931-1932): Pe vremea când cărțile „odată luate de un elev, sunt ţinute mult, în care timp le citesc şi familia şi rudele elevilor”

2486
#DobrogeaDigitală - revista Analele Dobrogei: „Toți dărâmă și nimeni nu zidește”

#DobrogeaDigitală - revista Analele Dobrogei: „Toți dărâmă și nimeni nu zidește”

2285
#DobrogeaDigitală: „Italia, sora noastră cea mare”

#DobrogeaDigitală: „Italia, sora noastră cea mare”

2370
#DobrogeaDigitala – „Dobrogea 1878-1928. Cincizeci de ani de vieață românească”:  Un secol de la înființarea școlii navale în Constanța. Sărbătoarea Liceului Tehnologic „C.A. Rosetti”

#DobrogeaDigitala – „Dobrogea 1878-1928. Cincizeci de ani de vieață românească”: Un secol de la înființarea școlii navale în Constanța. Sărbătoarea Liceului Tehnologic „C.A. Rosetti”

1861
#DobrogeaDigitală-„Istoria Dobrogei“, de Adrian Rădulescu şi Ion Bitoleanu: Bogățiile de odinioară ale pădurii dobrogene

#DobrogeaDigitală-„Istoria Dobrogei“, de Adrian Rădulescu şi Ion Bitoleanu: Bogățiile de odinioară ale pădurii dobrogene

1679
#DobrogeaAcademică: Academia Română a donat 50 de tablete unor elevi merituoși din zonele rurale vasluiene

#DobrogeaAcademică: Academia Română a donat 50 de tablete unor elevi merituoși din zonele rurale vasluiene

1615
#citeșteDobrogea: Constanța, ultima gazdă a Romanovilor

#citeșteDobrogea: Constanța, ultima gazdă a Romanovilor

860
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: „Dobrogea – plămân al României”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: „Dobrogea – plămân al României”

3195
Dobrogea în anul 1925 (VI). Constanța și comercianții săi

Dobrogea în anul 1925 (VI). Constanța și comercianții săi

2922
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: ”Duhul vrajbei îi stăpânește pe învățătorii dobrogeni”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: ”Duhul vrajbei îi stăpânește pe învățătorii dobrogeni”

2182
#DobrogeaDigitală – „Monumentul Triumfal de la Adamclisi”, de Adrian V. Rădulescu:   Disputele restaurării colosului arhitectonic de la Adamclisi, de-acum șase decenii

#DobrogeaDigitală – „Monumentul Triumfal de la Adamclisi”, de Adrian V. Rădulescu: Disputele restaurării colosului arhitectonic de la Adamclisi, de-acum șase decenii

2577
#DobrogeaDigitală. Analele Dobrogei : Coasta de argint. Șarpele, „un animal atât de nevinovat”

#DobrogeaDigitală. Analele Dobrogei : Coasta de argint. Șarpele, „un animal atât de nevinovat”

2210
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Vizita unui ministru „energic și expeditiv”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Vizita unui ministru „energic și expeditiv”

2157
#citeșteDobrogea: Radu Ciorei, poetul absolut al baghetei

#citeșteDobrogea: Radu Ciorei, poetul absolut al baghetei

2145