10 Aug, 2021 00:00
3677
„După anul 1878 nu s-au efectuat lucrări în portul Constanţa, cu toate că necesitatea acestora se resimţea. Cu ocazia dezbaterilor din Parlament din luna mai 1882 referitoare la problema răscumpărării liniei ferate Cernavodă - Constanţa şi a portului, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion C.Brătianu, anunţa intenţia guvernului liberal de a construi portul Constanţa.
În primăvara anului 1885, Corpurile Legiuitoare au luat în discuţie proiectul de lege prin care se declara de utilitate publică „îmbunătăţirea şi mărirea portului Constanţa“, precum şi lucrările necesare legării mai trainice a acestuia cu oraşul. (Dr. Mircea Roşculeţ, Evoluţia portului Constanţa, p. 24).
Expunerea de motive la proiectul de lege prezentat Senatului de ministrul lucrărilor publice sublinia că „astăzi acest port în starea în care se află nu este capabil să corespundă unui comerţ mai însemnat“. (Arhiva Istorică Centrală, fond Senat, dosar 2543/1884-1895, f. 2). Proiectul de lege a trecut prin Parlament, fiind aprobat la 29 martie 1885, iar legea a fost publicată în Monitorul Oficial din 14 aprilie 1885. Pentru acoperirea cheltuielilor, guvernul era autorizat să emită titluri de rentă amortizabile. Totodată, executivul era însărcinat cu pregătirea caietelor de sarcini pentru lucrările ce urmau a fi contractate prin licitaţie.“
„Proiectul general se referea la toate lucrările ce trebuiau executate conform planurilor. Se avea în vedere construirea digurilor de adăpostire, cheurilor, efectuarea lucrărilor de dragaj, terasamente şi pavaje la dimensiunile maxime. Valoarea acestui proiect a fost estimată la 25.400.000 lei aur din care 241.224 lei erau destinaţi construirii căii ferate spre cariera Canara (Ovidiu) de unde trebuiau aduse mari cantităţi de piatră şi var. Întrucât construirea unui port de mari proporţii era costisitoare la etapa respectivă şi nerentabilă s-a alcătuit un nou proiect.
Proiectul restrâns propunea construirea în proporţie de 70-80% a lucrărilor prevăzute în proiectul general. Astfel, din digul de larg proiectat a se întinde pe 1.378 m, în proiectul restrâns se propunea construirea de numai 850 m. Din digul de sud se prevedea construirea de 312 m din 419 m. Aceeaşi situaţie era prevăzută şi la zidurile de cheu. Dragajele erau reduse la 1.040.000 mc, derocamentele la 43.100 mc, rambleurile la 487.000 mc, pavajul cubic la 13.160 mc şi împietruirile la 18.350 mc. Costurile lucrărilor din proiectul restrâns se ridicau la 12.318.023 lei.“
„După festivităţile de inaugurare ofidală a lucrărilor, activitatea pe şantierul de construcţie în portul Constanţa s-a desfăşurat într-un ritm mai alert, deşi s-au mai înregistrat întârzieri ia completarea utilajului necesar şi a materialelor utilizate, ceea ce a atras obiecţii din partea direcţiei portului privind calitatea lucrărilor. A fost necesară constituirea unei comisii tehnice de control care a cerut antreprenorului francez respectarea caietului de sarcini. La 10 aprilie 1897 la direcţia portului este numit inginerul Gh. Duca.
De la început el a pretins antreprizei franceze să respecte caietul de sarcini. în urma unor vizite efectuate în unele porturi europene, Gh. Duca a înaintat, la sfârşitul anului 1898, un studiu documentat în care a argumentat necesitatea modificării proiectului general ca urmare a necesităţii construirii bazinului de petrol, obiectiv ce trebuia amplasat în afara digului de sud. Cea de-a doua fază a construcţiilor în portul Constanţa, s-a executat în sistemul regie sub conducerea lui Anghel Saligny care a preluat, la 10 august 1899, după decesul inginerului Gh. Duca, funcţia de director general al şantierului. Cu toate că realizase obiective deosebit de importante: marele pod peste Dunăre, gări, linii ferate şi contribuise dedsiv la modernizarea porturilor Galaţi şi Brăila, Saligny s-a preocupat, mai întâi, de îmbogăţirea propriei experienţe. Pe parcursul a două luni şi jumătate reputatul inginer a efectuat o călătorie de documentare în prindpalele porturi europene. Revenit la Constanţa, a cercetat minuţios documentaţia şi terenul unde urniau să fie ridicate construcţiile portuare.“
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: