23 Dec, 2009 19:17
2257
Nr. 86/ 23 decembrie 2009
Principalele activităţi desfăşurate de ISU „Dobrogea” în anul 2009
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al Judeţului Constanţa (ISU „Dobrogea”) are misiunea de a asigura, în zona de competenţă, în mod unitar şi profesionist, apărarea vieţii şi sănătăţii populaţiei, a mediului înconjurător, a valorilor materiale şi culturale importante, pe timpul producerii unor situaţii de urgenţă şi restabilirea rapidă a stării de normalitate.
În ultimii ani, situaţiile de urgenţă monitorizate şi gestionate de ISU „Dobrogea” au luat amploare atât ca tipologie cât şi din punct de vedere numeric. Dacă în anii anteriori ponderea situaţiilor de urgenţă gestionate o reprezentau incendiile, anul acesta ponderea cea mai mare o au misiunile de acordare a primului ajutor medical.
Din analiza situaţiilor de urgenţă gestionate până acum, reiese că zona de competenţă a ISU„Dobrogea” este expusă majorităţii categoriilor de hazarde naturale (şi aici vorbim de inundaţii, furtuni la Marea Neagră, alunecări de teren, cutremure de pământ, epidemii şi epizootii fenomene meteorologice periculoase - secetă, înzăpeziri, grindină, chiciură, îngheţ, furtuni, viscol) dar şi antropogene (accidente nucleare, radiologice, accidente chimice şi tehnologice, accidente pe timpul transportului substanţelor şi deşeurilor periculoase, accidente majore maritime fluviale, aeriene, rutiere şi feroviare, incendii de mari proporţii, poluări accidentale). Diversitatea riscurilor la care este expus judeţul Constanţa, existenţa şi exploatarea unor importante obiective economice – centrala nucleară de la Cernavodă, rafinăria de la Midia, porturile maritime şi fluviale, canalele navigabile, depozitele şi instalaţiile de transport combustibil sporesc dificultatea activităţilor de monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă din zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.
Spre deosebire de anii anteriori, 2009 a fost un an greu şi pentru ISU „Dobrogea” la fel ca şi pentru celelalte instituţii deconcentrate sau private. Criza financiară care a atins toate domeniile de activitate nu l-a ocolit nici pe cel care asigură managementul situaţiilor de urgenţă. Problemelor financiare i s-au adăugat desemnarea comenzii inspectoratului prin împuterniciri temporare, dar şi schimbările frecvente de la nivelul conducerii Ministerului Administraţiei şi Internelor, context care a atras după sine şi reorientarea concepţiei generale de activitate.
În 2009, strategia abordată de comanda instituţiei a fost în concordanţă cu principiile adoptate de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi a pus accent, în special, pe:
Ø creşterea capacitaţii operative şi de răspuns la intervenţie;
Ø creşterea siguranţei cetăţeanului;
Ø realizarea unor parteneriate cu societatea civilă;
Ø asigurarea unui cadru comunicaţional transparent, deschis, corect, dar mai ales credibil şi eficient, pentru consolidarea încrederii populaţei în pompierii militari.
Întrucât solicitările venite din partea societăţii civile în general şi a populaţiei în special, sunt numeroase şi diversificate (de la intervenţii pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor din spaţii ostile vieţii, acordarea primului ajutor medical, până la salvarea animalelor captive în spaţii închise sau deschise şi protejarea mediului în situaţii de poluare accidentală), demonstrează că ISU „Dobrogea” este perceput ca o structură specializată aflată permanent în slujba cetăţeanului. În misiunile lor, pompierii militari îşi asumă riscuri, îşi pun în pericol propria viaţă pentru a salva o altă viaţă, ceea ce conferă armei un caracter de nobleţe, iar cadrelor militare statutul de SALVATORI.
Exerciţii internaţionale
Anul acesta, ISU „Dobrogea” a participat la mai multe exerciţii de cooperare cu structurile care îndeplinesc funcţii de sprijin în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, dar şi exerciţii la care au participat forţe internaţionale şi aici menţionez exerciţiile: COOPERATIVE LION `09, RODELTA, AXIOPOLIS 2009 şi alte trei exerciţii internaţionale de comunicaţii organizate în cadrul Comisiei Mării Negre. În cadrul exerciţiului COOPERATIVE LION `09, ISU Dobrogea a avut atât misiuni atât cu rol de asigurare reală a exerciţiului cât şi misiuni cu rol de gestionare a unei situaţii de urgenţă generate de un atac terorist asupra centralei nucleare de la Cernavodă, alături de forţele Marinei Militare olandeze, ale Statului Major al Forţelor Navale şi ale Inspectoratului Judeţean de Jandarmi. RODELTA a fost un exerciţiului regional de intervenţie în situaţii de poluare cu hidrocarburi şi căutare - salvare la Marea Neagră, organizat de Comisia Mării Negre, cu participarea ţărilor riverane mării, iar inspectoratul nostru a avut sarcina de a coordona acţiunile de salvare şi depoluare din zona de litoral. Tot în cadrul acestui exerciţiu, pentru spectaculozitate şi creşterea complexităţii, ISU „Dobrogea” a completat scenariul de bază cu o situaţie tactică constând într-un exerciţiu de stingere la o navă ce urma să acosteze în danele SC MMT SA. (Midia Maritime Terminal). AXIOPOLIS 2009 a fost un exerciţiu organizat de Ministerul Administratiei şi Internelor prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi a avut ca scop testarea Planului de protecţie şi intervenţie în caz de accident nuclear, fiind vizată activitatea tuturor componentelor Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă prevăzute în planurile operative de acţiune, a populaţiei şi angajaţilor centralei în condiţiile unei urgenţe nucleare în afara amplasamentului CNE CERNAVODĂ.
O echipă de scafandri din cadrul ISU „Dobrogea” şi reprezentantul instituţie pe linie de relaţii publice, au fost solicitaţi de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi au participat la exerciţiul internaţional de protecţie civilă, cu finanţare europeană EU DANUBIUS 2009, organizat la Giurgiu şi la care au participat cinci state membre ale Mecanismului European de Protecţie Civilă.
Având în vedere amploarea şi complexitatea exerciţiilor menţionate, în organizarea şi derularea activităţilor a fost nevoie de implicarea tuturor structurilor specializate din cadrul inspectoratului, inclusiv a celor operative. De asemenea, aceste misiuni au contribuit creşterea nivelului de pregătire a personalului şi viabilităţii planurilor de răspuns, în decursul anului 2009.
Acţiunile Inspecţiei de Prevenire
Activitatea de Prevenire a avut ca obiectiv fundamental cunoaşterea caracteristicilor şi formelor de manifestare a riscurilor, realizarea, în timp scurt, în mod organizat şi printr-o concepţie unică, a măsurilor necesare, credibile, realiste şi adecvate de protecţie a populaţiei în cazul apariţiei situaţiilor de urgenţă, în scopul eliminării sau limitării pierderilor de vieţi omeneşti, valorilor materiale şi protecţia mediului.
Activitatea de control executata in anul 2009 potrivit principiilor prevăzute în regulamentele şi normativele de specialitate, reprezintă ponderea majoritară în activitatea de prevenire a situaţiilor de urgenţă. Pe parcursul acestui an, s-au efectuat o serie de controale de fond la operatorii economici precum şi la localitati, prin care s-a verificat modul de aplicare a prevederilor legale de apărare împotriva incendiilor şi a celor de protectie civilă.
Pe timpul celor 1.500 controale tehnice de prevenire a incendiilor efectuate au fost depistate circa 5.000 deficiente din care aproximativ jumătate au fost inlaturate operativ. Pentru nerespectarea prevederilor legale s-au aplicat peste 200 amenzi în cuantum de 424.000 lei si 800 avertismente. Anul acesta, numărul acţiunilor de control efectuate la operatorii economici a crescut cu 50%, faţă de anul 2008, iar la instituţiile publice cu 40%.
Situaţia autospecialelor de intervenţie
Activităţile de exploatare, întreţinere auto, evidenţă şi gestionarea bunurilor materiale s-au desfăşurat în mod corespunzător, cu toate greutăţile generate de lipsa creditelor deschise de la bugetul statului.
Problema cea mai stringentă a inspectoratului este înzestrarea cu tehnica de luptă, mijloace de transport şi moto-utilaje specifice activităţii, dotarea actuală acoperind doar 60% din necesar. În ceea ce priveşte inventarul autospecialelor de stins incendii, înzestrarea este de 80 % din necesar. La prima vedere, procentul este încurajator însă trebuie precizat că numai 26,5% dintre autospecialele de stins incendii au mai puţin de 5 ani vechime, 70% au peste 10 ani o vechime şi 3,5 % au între 5 şi 10 ani vechime.
Totodată, jumătate din existentul de mijloace auto-moto au durata normată de exploatare depăşită, prezentând o stare de uzură fizică şi morală avansată, ceea ce impune eforturi materiale şi financiare deosebite pentru repararea, întreţinerea şi exploatarea acestora. Cu toate acestea, în 2009, inspectoratul a primit credite bugetare pentru achiziţia de piese şi materiale de întreţinere a tehnicii de luptă ce acoperă doar un sfert din necesarul real.
Direcţii de acţiune în 2010
Ø evidenţa, monitorizarea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă şi a surselor de risc existente pe teritoriul judeţului Constanţa care pot pune în pericol viaţa, bunurile materiale, valorile de patrimoniu sau pot afecta mediul înconjurător;
Ø constituirea şi actualiarea periodică a unor baze de date utile gestionării operative a situaţiilor de urgenţă;
Ø determinarea tuturor factorilor de conducere din instituţiile publice, societăţi comerciale cu capital de stat şi privat pentru adoptarea celor mai eficiente măsuri de organizare şi gestionare a situţiilor de urgenţă, precum şi conştientizarea acestora că tot ceea ce se realizează este pentru şi în folosul comunităţii;
Ø respectarea obligaţiilor asumate de inspectorat ca parte semnatară a unor acorduri, protocoale sau planuri de cooperare, în relaţiile cu terţi, privind dotarea cu mijloace de intervenţie, modernizarea spaţiilor existente, amenajarea de poligoane şi a unor noi structuri de interes;
Ø planificarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire preponderent la instituţii publice, operatori economici cu risc mare şi foarte mare de incendiu, ori obiective în care se desfăşoară activităţi socioeconomice şi culturale la care participă un număr mare de persoane;
Ø crearea unui sistem integrat de răspuns la situaţiile de urgenţă prin organizarea din timp a comunităţilor locale din zonele de risc pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
Ø creşterea rolului autorităţilor administraţiei publice locale prin descentralizarea deciziei şi răspunderii şi optimizarea capacităţii de autoprotecţie şi răspuns în caz de situaţii de urgenţă;
Ø operaţionalizarea serviciilor publice voluntare pentru situaţii de urgenţă la nivelul comunităţii locale în vederea reducerii numărului mare de victime şi incendii la gospodăriile populaţiei;
Ø supravegherea şi îndrumarea activităţii celei mai noi structuri a inspectoratului, înfiinţată anul acesta – Centrul de antrenament al scafandrilor;
Ø finalizarea procedurii de înfiinţare a centrului de pregătire şi perfecţionare a efectivelor SMURD;
Ø înfiinţarea unei noi subunităţi profesioniste de intervenţie la Băneasa, prin derularea proiectului transfrontalier cu Consiliul Judeţean Constanţa şi autorităţile din Bulgaria;
Ø întreprinderea demersurilor necesare pe lângă Consiliul Local Tuzla în vederea asigurării unor condiţii locative optime pentru activitatea specifică echipajelor de pompieri;
Ø ridicarea nivelului de pregătire profesională a întregului personal, astfel încât să fie în măsură să participe la gestionarea oricărei situaţii de urgenţă, indiferent de structura din care face parte.
Purtător de cuvânt,
Paula Anghel
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: