Accidente de munca mai putine

In urma inregistrarii unui numar destul de ridicat de accidente de munca in anii trecuti, autoritatile in drept au declansat o campanie de verificare a societatilor comerciale din zona * Campania a dat roade, tinand cont de rezultatele prezentate de statistici * Cele mai multe accidente s-au inregistrat in activitatea de depozitare si operare portuara, dar si in industria constructiilor civile si industriale * Dintr-un total de 223 de accidente, 16 au fost mortale, spre deosebire de anul 2003, cand au fost inregistrate 20 de asemenea accidente * Principalii vinovati de producerea acestora sunt chiar victimele, dar nici firmele angajatoare nu scapa de responsabilitati

Accidentele de munca reprezinta una dintre principalele probleme cu care s-au confruntat Inspectoratele Teritoriale de Munca (ITM-urile), de multa vreme incercandu-se gasirea unei solutii de reducere a acestora. Primele masuri luate in acest sens, cel putin in acest an, au constat in intensificarea numarului de controale in domeniul sigurantei si securitatii in munca la diversi agenti economici. Aparitia unor legi care au venit in sprijinul ITM a constituit de asemenea un punct destul de important. Potrivit inspectorilor ITM, principalele raspunzatoare in cazul producerii acestor accidente de munca sunt firmele angajatoare care nu asigura conditiile necesare desfasurarii unei bune activitati. In continuare, pe lista raspunzatorilor trec imediat angajatii, care, din diverse motive nu respecta instructajul privind securitatea muncii devenind astfel propriile victime. Din 2004, actiunile ITM au fost indreptate pe directia securitatii in munca, obligatia pe care angajatorul trebuie sa o ia vis-a-vis de muncitor reprezentand o directie bine urmarita.

Statisticile vorbesc

Astfel, anul 2004, comparativ cu anii anteriori si cel putin la nivelul judetului Constanta referitor la accidentele de munca, a reprezentat un an destul de bun tinand cont in primul rand de cifrele prezentate de statistici. Daca acum trei ani se inregistrau 297 de accidente de munca, iar in 2003, 277, anul trecut, potrivit situatiei statistice, au avut loc pe raza de competenta a ITM Constanta, un total de 223 de asemenea accidente. Dintre acestea, 16 s-au soldat cu decese, un numar cu aproape 50% mai scazut decat suma deceselor survenite in urma unor accidente de munca in anul 2002 si cu patru mai putine decat cele inregistrate in 2003. Trei accidente de munca au fost incheiate cu invaliditate, cu 75% mai putine decat cele din 2003, iar un numar de 201 accidente au fost incheiate cu incapacitate temporara de munca. Si in acest caz avem de-a face cu un numar mai mic, fata de cele inregistrate in 2003 si 2002. Au mai fost declarate un numar de alte 26 de accidente de munca mortale, dar acestea in afara muncii, nedatorandu-se sarcinii de munca, dar petrecandu-se la locul de munca. In topul diviziunilor economice inregistrate cu accidente de munca in 2004, se afla pe primul loc activitatea de depozitare si activitatea de operatori portuari, in cadrul careia au fost inregistrate 54 de accidente de munca, dintre care patru au fost mortale. Industria constructiilor civile si industriale a inregistrat si ea 35 de accidente, dintre care doua au fost mortale, industria constructiilor si reparatiilor de nave inregistrand un numar de 20 de accidente. In top mai sunt industria confectiilor metalice, industria alimentara, industria prelucrarii de titei, agricultura si activitatea de recuperare deseuri. In aceste domenii, numarul accidentelor inregistrate este mai mic de 20. In ceea ce priveste perioada in care s-au petrecut acestea, trebuie mentionat faptul ca cele mai multe accidente de munca s-au inregistrat iarna, in lunile ianuarie si februarie, principalele cauze fiind reprezentate de conditiile meteorologice precare. Din aceeasi pricina s-au petrecut si cele 11 accidente de munca de traseu, din care trei au fost colective. Din perspectiva dinamicii pe zile a accidentelor de munca inregistrate in 2004, cele mai multe sunt inregistrate in zilele de marti si miercuri, 45, respectiv 47 de accidente, zilele de luni si joi, numarand 39 si respectiv 31 de accidente. In weekend-uri, cu toate ca multi agenti economici nu au program de lucru, au fost inregistrate 19 accidente sambata si 12 duminica. In urma anchetelor realizate de inspectorii ITM, in cele mai multe cazuri, exceptandu-le pe acelea in care angajatorul nu asigura conditii normale de desfasurare a activitatii, se pare ca angajatii poarta o mare parte din vina. Si acest lucru in conditiile in care principalele cauze ale accidentelor sunt neatentia si oboseala. Elocventa in acest sens este o statistica realizata in functie de perioada de la inceputul schimbului de tura. Conform acesteia, cele mai multe accidente se petrec in primele patru ore de la inceputul schimbului. In 2004 au fost inregistrate un numar de 87 de accidente numai in aceasta perioada, cele mai putine accidente petrecandu-se in perioada de mijloc a turei respective sau in timpul dinaintea terminarii programului de lucru. Aceasta perspectiva de analiza a contextelor in care se petrec accidentele de munca reflecta in primul rand vina angajatorului care nu se odihneste indeajuns pentru a face fata unei zile de munca, oboseala spunandu-si intr-un final cuvantul.Exemplele sunt numeroaseDaca ar fi sa oferim exemple de accidente de munca petrecute numai in 2004, acestea sunt numeroase. Seria tragediilor a inceput cu evenimentul care s-a produs in vecinatatea satului constantean Piatra, trei persoane murind si o alta fiind grav ranita. Cei patru barbati, angajati la o societate constanteana, efectuau lucrari de curatire si reparatie la o conducta de gaze. Ei trebuiau sa inchida vanele si sa verifice daca exista gaz condensat pe conducta. Cu doua zile inainte, tot aici fusesera semnalate scurgeri de gaze. Tragedia a fost provocata de o explozie puternica, al carei suflu i-a aruncat in aer pe cei trei, la o inaltime de peste 20 de metri. Trei dintre ei au decedat pe loc si un altul a fost grav ranit, dar a reusit sa supravietuiasca. Un alt caz este cel al muncitorului de 24 de ani, din satul Corbu, care fost gasit mort in magazia unei nave. Politistii au stabilit ca barbatul, imbracat in haine civile, a decedat in urma caderii de la peste sase de metri inaltime. Omul iesise seara din tura, dar dupa putin timp revenise la munca pentru a efectua ore suplimentare. Conducerea societatii la care era angajat a declarat ca nimeni nu il chemase inapoi si ca barbatul a actionat din proprie initiativa. La Canalul Dunare-Marea Neagra, zona Basarabi, un alt muncitor a murit, iar alti doi au fost grav raniti, dupa ce asupra lor s-a prabusit un val de pamant. Unul dintre cele mai recente accidente este cel petrecut luna trecuta in Constanta, cand un muncitor a fost strivit de o placa metalica, in timp ce incerca manevrarea acesteia. Exceptand accidentele mortale, pe raza judetului s-au inregistrat in decursul anului alte evenimente incheiate cu incapacitate temporara de munca. In urma lor, sute de persoane au fost grav ranite, iar pentru refacerea lor a fost nevoie, per total, de sute de zile de spitalizare. In marea majoritatea situatiilor, accidentele s-au produs din culpa angajatilor, care fie au manifestat neglijenta in serviciu, fie au consumat bauturi alcoolice la locul de munca, evenimentele avand loc ca urmare a betiei accidentale. A devenit, se pare, ceva obisnuit ca angajatii unora dintre firme sa "fuga" in pauza de masa sa bea "una mica". Multe dintre aceste incidente au avut loc in incinta Portului Constanta, victimele facand parte in special din categoria marinarilor si a docherilor.Noi legi care cresc raspunderea angajatoruluiAngajatorul este si el, dupa cum am amintit mai sus responsabil pentru multe din aceste accidente. La inceputul acestui an au aparut normele metodologice de aplicare a Legii 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale. Prin aplicarea acestei legi va creste raspunderea angajatorului in ceea ce priveste asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la locul de munca, acesta fiind obligat sa achite Casei Judetene de Pensii o taxa de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale calculata in functie de clasa de risc pe care o presupune domeniul de munca. Vor fi astfel asigurate toate persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca sau alte categorii prevazute de lege. Scopul aplicarii acestei legi il constituie largirea ariei de protectie sociala pe baza unor principii noi, menite sa vina in sprijinul salariatilor in ceea ce priveste asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la locurile de munca.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Fotoreportaj Atmosferă neobișnuită în Constanța! (FOTO+VIDEO)

24 Apr 2024 1300

Cod galben de vreme rea la Constanța! Vremea se va răci accentuat. Unde se pot semnala eventuale probleme

17 Apr 2024 726

Cod galben de intensificări ale vântului la Constanța!

28 Mar 2024 602

Cod galben de vânt puternic la Constanța! Numere utile în caz de urgență

24 Mar 2024 792

UPDATE Meteorologii au prelungit codul galben de vânt puternic până la ora 24.00 în Constanța

11 Mar 2024 656

Cod galben de vânt puternic la Constanța! Recomandările primăriei

11 Mar 2024 751

Cod Galben de vânt puternic la Constanța!

05 Feb 2024 688

Vești bune de la meteorologi! Se încălzește vremea în Dobrogea! Prognoza pentru următoarele două săptămâni

29 Jan 2024 731

Ninge la Constanța! După o zi cu temperaturi de primăvară, revine iarna la malul mării (GALERIE FOTO+VIDEO)

20 Jan 2024 1450

Cod Galben de vânt puternic la Constanța! Mâine, vremea se menține rece

09 Jan 2024 995

IGSU, pregătit pentru intervenții, în contextul emiterii prognozelor de vreme severă

08 Jan 2024 571

Cod galben de vreme severă la Constanța cu intensificări ale vântului, polei și viscol!

07 Jan 2024 1765

Cum o să fie vremea de Revelion, Sfântul Vasile și Sfântul Ion. Iată ce spun meteorologii

26 Dec 2023 1162

Meteo Constanța Cod galben de vânt puternic la Constanța!

21 Dec 2023 1524

Coduri Galben și Portocaliu de vreme rea, emise de meteorologi. Recomandări pentru șoferi

21 Dec 2023 1343