Deschidere editie

Viitorul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică, în dezbaterea asociaţiilor de proprietari. Soluţia propusă de RADET Constanţa (galerie foto)

Ieri, reprezentanţii asociaţiilor de proprietari din Constanţa au participat la dezbaterea „Viitorul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică“.
 
La eveniment au mai luat parte Liviu Popa - directorul general al RADET Constanţa, Sorin Ioniţă - de la Asociaţia Expert Forum, Florica Ganea - preşedintele Uniunii Asociaţiilor de Proprietari Constanţa, Mihai Mereuţă - preşedintele Ligii Asociaţiilor de Proprietari Habitat, Monica Neacşu - director tehnic CET Palas.
 
Sorin Ioniţă, de la Asociaţia Expert Forum, le-a vorbit celor prezenţi despre sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precizând că astfel de dezbateri vor mai avea loc şi în alte oraşe ale ţării. La rândul său, Mihai Mereuţă, preşedintele Ligii Asociaţiilor de Proprietari Habitat, a vorbit despre noutăţile din legislaţia asociaţiilor de proprietari şi asigurarea obligatorie a locuinţelor (Legea 196/2018).
 
„Sistemele de termoficare din România au început să fie distruse din neglijenţă, nepricepere, interese economice de grup. Şi astfel mare parte a oraşelor importante ale României au rămas fără posibilitatea de încălzire a populaţiei în sistem centralizat. A fost o euforie a montării centralelor de apartament. În primă instanţă, au fost avantaje, deoarece pentru proprietarii unui apartament deconectat, într-un bloc legat la sistemul centralizat, era economic să-l încălzească, deoarece parte din căldura necesară se transfera prin pereţi şi planşee de la apartamentele încălzite în sistem centralizat. Pe măsură ce blocurile s-au debranşat de la sistemul central de termoficare şi sursa de căldură a rămas centrala de apartament, proprietarii au constatat şi incovenientele sistemului de încălzire individuală. Deoarece orice deţinător al unei centrale de apartament îşi corelează necesarul de căldură cu costurile pe care şi le doreşte. Aceştia închid centrala atunci când pleacă de acasă. De aici apar disfuncţionalităţi din punctul de vedere al încălzii continue, cum ar fi mucegaiul din camerele mai puţin calde. Aceste probleme ţin de decizia fiecăruia dintre proprietarii de apartamente cu privire la asigurarea confortului termic. A asigura confortul termic într-o locuinţă de tip condominiu este o obligaţie a asociaţiei de proprietari care administrează acel condominiu şi în funcţie de membrii săi să decidă soluţia pe care o adoptă“, a declarat Liviu Popa, directorul RADET Constanţa.

Ce soluţii a propus RADET Constanţa

În context, directorul general al RADET, Liviu Dorel Popa, a prezentat proiectul de distribuţie pe orizontală a apei calde de consum cu contorizare individuală, mai exact contorizarea la „uşa consumatorului final, proiect ce ar putea fi implementat odată cu proiectul mai amplu de reabilitare a clădirilor de locuit”. „Am făcut o experienţă la blocul MF3 de pe strada Mircea cel Bătrân nr. 88 din municipiul Constanţa. În acest sens, am modificat distribuţia agentului termic de pe verticală pe orizontală, cu contorizarea la uşă, şi am dat posibilitatea fiecărui apartament să îşi asigure necesarul de căldură în funcţie de confort şi costuri. În plus, având un asemenea sistem de distribuţie pe orizontală, în afară faptului că avem contorul la uşă, avem şi convenţii individuale de facturare cu RADET. Acest lucru uşurează munca administratorului de a merge să solicite plata pentru căldură şi apă caldă de la fiecare apartament. Mai mult, atunci când există un rău-platnic, nimeni din asociaţie nu este afectat, deoarece avem posibilitatea de a sista furnizarea agentului termic doar la respectivul apartament“, a mai spus Liviu Popa.
 
Avantajele utilizării acestei soluţii tehnice sunt următoarele: creşterea calităţii serviciului de furnizare a căldurii şi a apei calde, faţă de celelalte soluţii alternative, gestionarea costurilor prin reducerea consumurilor de energie termică şi apă, posibilitatea gestionării consumului la nivel de apartament şi asigurarea unei independenţe faţă de ceilalţi consumatori din bloc, menţinerea calităţii aerului din vecinătatea imobilului în lipsa oricărei forme de emisii de noxe, siguranţă în exploatare.
 
„RADET asigură furnizarea apei calde instantaneu în apartament. Când deschide robinetul de apă caldă, consumatorul nu mai trebuie să aştepte să curgă apa rece care şi-a a pierdut temperatura pe instalaţia interioară, deoarece acest sistem asigură recircularea apei calde până la ultimul etaj. Astfel, au scăzut costurile cu apa rece aruncată la canalizare până soseşte apa caldă, fenomen cu care ne-am confruntat la mai multe blocuri, unde au apărut debranşări.
 
Un alt avantaj constă în faptul că apartamentele contorizate astfel achită doar energia termică pe care o consumă, şi nu mai depind de vecini. În baza convenţiei de facturare individuală, consumatorul achită către RADET costul consumului realizat şi, astfel, are independenţă faţă de vecini. Dacă un vecin este rău-platnic, RADET opreşte de la contorul individual furnizarea apei calde. Veţi avea surpriza să constataţi că o centrală termică de apartament nu are capacitatea să producă apă caldă la temperatura necesară, în timp ce RADET reuşeşte acest lucru cu ajutorul acestui sistem nou. Prin acest model, putem să extindem furnizarea de apă caldă la toate asociaţiile care doresc acest lucru“, a explicat directorul Liviu Popa.
 
RADET asigură manopera, iar asociaţia de proprietari asigură materialele şi contorul. Trebuie să precizăm că schimbarea de distribuţie a căldurii şi a apei calde de pe verticală pe orizontală este posibilă doar cu acordul asociaţiei de proprietari. Mai mult, trebuie să ştim că la o scară nu pot funcţiona concomitent cele două modalităţi de distribuţie a apei calde şi a căldurii.
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

nelu

13 Jun, 2019 11:13

Ori inchizi de la centrala proprie ori de la contorul de la usa e acelasi lucru in privinta afectarii vecinilor din lipsa incalzirii apartamentului.

Arabu

13 Jun, 2019 10:35

LOL, argumentele pentru a folosi sistemul pe orizonatala sunt exact contra-argumentele pentru a nu folosi o centrala de apartament. Cat de retard sa fii sa il asculti pe individul asta fara sa il iei la intrebari. Nu mai zic ca asta e treaba ta ca jurnalist.

Articole asemanatoare

RADET Constanţa face angajări. Tichete de masă şi salariu avantajos

21 Aug 2019 570

Avarie la CET Palas. Abonaţi din Constanţa rămân fără apă caldă

21 Aug 2019 513

Reprezentanții RADET Constanța vor efectua citirea contoarelor de energie termică montate la consumatori

20 Aug 2019 430

Mai mulţi abonaţi din Constanţa rămân fără apă

18 Aug 2019 4179

RADET Constanța scoate la concurs mai multe posturi

05 Aug 2019 497

RADET Constanța face angajări

31 Jul 2019 605

Atenţie, constănţeni! RADET Constanţa citeşte contoarele de energie termică montate la consumatori

22 Jul 2019 757

RADET anunţă Avarie la CET Constanţa. Ce zonă din municipiu este afectată

18 Jul 2019 990

RADET Constanţa, anunţ pentru reprezentanţii asociaţiilor de locatari şi proprietari

04 Jul 2019 1331

O avarie CET Palas afectează furnizarea apei calde în Constanţa

04 Jul 2019 1137

Anunţ RADET. Electrocentrale Constanţa înregistrează o avarie, astfel că într-o zonă din municipiu nu poate asigura apa caldă

02 Jul 2019 799

Anunţ RADET. Electrocentrale Constanţa înregistrează o avarie. Iată zona în care nu poate asigura apa caldă

29 Jun 2019 1618

Consilierii locali municipali decid Cine va fi administratorul special al RADET (document)

24 Jun 2019 1187

Evenimentul „Constanța – orașul energiei durabile”, organizat de RADET Constanța și Primăria Constanța (galerie foto)

20 Jun 2019 1783

RADET Constanța face angajări

20 Jun 2019 1370