Raportul Curții de Conturi privind exploatarea resurselor din habitatele piscicole naturale. Situația de la Constanța și Tulcea

  • La 26 ianuarie 2021 Curtea de Conturi a României a postat pe pagina sa de internet Sinteza Raportului de audit cu tema Performanța administrării și exploatării resurselor acvatice vii din habitatele piscicole naturale și a acvaculturii, în perioada 2016-2019.
 
Astfel Curtea de Conturi a României a realizat, în perioada 19 februarie 2019 – 31 martie 2020, o misiune de audit privind performanța administrării și exploatării resurselor acvatice vii din habitatele piscicole naturale și a acvaculturii în perioada 2016 -2019.

Entitățile auditate au fost Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA), Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD), Regia Națională a Pădurilor ROMSILVA și Agenția Domeniilor Statului (ADS).
 
Colectivul de elaborare al raportului este format din Bogdan Nicolae Stan – șef departament, consilier de conturi Marian Enescu – director Nicoleta Camelia Duțu – director adjunct Elena Aura Marinescu – auditor public extern Laura Claudia Gheorghe – auditor public extern
 
Potrivit Raportului de audit, producția națională de pește obținută din pescuit și acvacultură a înregistrat, în intervalul analizat, un nivel scăzut față de potențialul de producție și de piață al României.

Principalele cauze ale producției sub potențial:

Ø  nu au fost concesionate integral amenajările piscicole aflate în domeniul public și privat al statului și administrate de ANPA, iar cele aflate în perimetrul Rezervației Biosferei Delta Dunării au fost exploatate piscicol în proporție de numai 57%;
Ø  productivitatea la hectar redusă, obținută în fermele de acvacultură, foarte apropiată de nivelul productivității piscicole a mediului natural;
Ø  lipsa producției din acvacultura marină;
Ø  slaba performanță a operatorilor economici, care dețin ambarcațiuni și dotări insuficiente și învechite;
Ø  specii neatractive din punct de vedere economic pentru pescari;

Ø  pescuitul ilegal, nedeclarat și nereglementat.

În perioada auditată, consumul de pește și produse din pește a fost acoperit în proporție de peste 80% din surse externe (importuri și achiziții intracomunitare).


Producția națională de pește, obținută din pescuit și acvacultură, a oscilat în perioada 2016-2018, astfel: 19.787 de tone în 2016, 22.718 de tone în 2017 și 20.472 de tone în 2018.

În clasamentul producției din acvacultură al statelor membre UE, România s-a situat în anul 2016 pe locul 16, cu o producție de 12.605 de tone (0,97% din producția UE).

În anul 2017 România a coborât pe locul 18, cu o producție de 12.798 de tone (0,93% din producția UE).

Astfel, cele două poziții pierdute au fost ocupate de Bulgaria și Malta, care au înregistrat creșteri semnificative ale producției interne, de aproximativ 26% față de anul precedent.

Este de menționat faptul că, în anul 2009, flota de pescuit a României la Marea Neagră era formată din 441 de nave și ambarcațiuni.


Prin implementarea Planului de ajustare a efortului de pescuit s-a diminuat substanțial capacitatea de pescuit a flotei românești, România având repartizată cea mai mică limită a nivelului de pescuit din UE.

Astfel, în anul 2019, România mai avea o flotă formată din 166 de nave și ambarcațiuni.


Concluzia generală a Raportului este aceea că entitățile publice auditate (MADR, ANPA și ARBDD) nu au realizat un management eficace care să asigure performanța activităților de administrare, exploatare a resurselor acvatice vii existente în habitatele piscicole naturale și acvacultură.

Dintre recomandările auditorilor cuprinse în Raportul de audit menționăm:

Elaborarea de către MADR a Strategiei de dezvoltare a sectorului pescăresc pentru perioada 2021-2027 și supunerea acesteia spre aprobare;

Realizarea unei analize privind reorganizarea activității de administrare a resurselor acvatice vii, existente în habitatele piscicole naturale, și nominalizarea unei autorități unice, la nivel național, care să asigure administrarea performantă și exploatarea durabilă a resursei acvatice vii din toate habitatele piscicole naturale ale României;

Întreprinderea demersurile necesare, de către MADR și ANPA, pentru negocierea nivelului de efort de pescuit alocat României de către Comisia Europeană, pentru creșterea capacității flotei naționale de pescuit;

Identificarea și catalogarea, de către ANPA, a zonelor din sectorul românesc al Mării Negre pretabile pentru creșterea și exploatarea moluștelor;

Efectuarea de către MADR și ANPA, a demersurilor pentru elaborarea cadrului legal de reglementare cu privire la concesionarea luciului de apă marină și a accesului la aceasta;

Includerea în programul de activitate al Direcției Inspecție Ape Interioare din cadrul ANPA a unor acțiuni de control privind realitatea capturilor declarate de către pescarii comerciali;

Efectuarea unei analize, de către MADR și ANPA, în colaborare cu Ministerul Finanțelor Publice, privind oportunitatea unor măsuri de sprijin financiar-fiscal pentru pescarii comerciali și pentru producătorii din acvacultură, inclusiv eliminarea sau reducerea TVA pentru captura/producția de pește și promovarea unui act normativ în conformitate cu rezultatele analizei.

 
Totodată în Raport se arată că în prezent, în România nu există porturi specializate destinate activității de pescuit, iar navele și ambarcațiunile care operează în Marea Neagră utilizează ca puncte de debarcare pentru capturi porturile comerciale Constanța, Mangalia, Olimp, Costinești, Cap Midia, Sfântu Gheorghe și Sulina, dar în nici unul din aceste porturi nu există infrastructura necesară porturilor pescărești: dane specializate, locații pentru organizarea primei vânzări a peștelui dotate cu depozite, apă curentă, gheață, spații frigorifice, ș.a.

 
Ca o primă măsura s- stabilit în vederea reducerii decalajului de cunoștințe de specialitate, inclusiv în domeniul tehnologic, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” Constanța a fost desemnat de către Comisia Generală a Pescăriilor din Marea Mediterană și Marea Neagră (GFCM), structură aflată sub coordonarea Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO), să dezvolte un Centru Demonstrativ pentru Acvacultură (Mitilicultură – creșterea midiilor) la Marea Neagră, pentru a oferi potențialilor investitori pachete de informații cât mai recente şi complete și pentru a stimula dezvoltarea acvaculturii marine într-o zonă în care acest gen de activitate este practic inexistentă.

Sursa foto: Arhivă ZIUA de Constanta
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Raport al Curții de Conturi. Nereguli constatate în Portul Constanța (DOCUMENT)

08 May 2024 439

UAT Cuza Vodă, supraestimare de peste un milion de euro a veniturilor proprii, spune Curtea de Conturi (DOCUMENT)

19 Mar 2024 705

Comuna Albești, creanțe de peste 60.000 de euro de la contribuabili de negăsit, spune Curtea de Conturi. Raportul din 2023 (DOCUMENT)

17 Mar 2024 666

UAT Adamclisi, auditată de Curtea de Conturi. Neîncasarea unei amenzi aplicate de Direcția Silvică din Constanța, pe lista deficiențelor (DOCUMENT)

10 Mar 2024 1339

Județul Constanța Audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale UATC Ghindărești. Raportul Camerei de Conturi (DOCUMENT)

10 Mar 2024 1215

Camera de Conturi Constanța Audit efectuat asupra situațiilor financiare raportate de comuna Pantelimon pentru anul 2022. Concluzii (DOCUMENT)

09 Mar 2024 675

Opinie cu rezerve Camera de Conturi a publicat raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale orașului Năvodari (DOCUMENT)

08 Mar 2024 871

Camera de Conturi Constanța, audit de conformitate la CS Axiopolis Cernavodă. Ce au constatat auditorii publici externi (DOCUMENT)

07 Mar 2024 889

Audit financiar la Primăria Dobromir, județul Constanța Camera de Conturi a constatat o inventariere defectuoasă a mijloacelor de transport auto din cadrul primăriei (DOCUMENT)

07 Mar 2024 638

Deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare găsite de angajații Camerei de Conturi Constanța la primăria 23 August (DOCUMENT)

06 Mar 2024 783

Curtea de Conturi Constanța, control efectuat la Primăria Istria. Printre deficiențe, nerespectarea inventarierii anuale a activelor și datoriilor (DOCUMENT)

05 Mar 2024 831

Procurorii DNA Constanța, sesizați pentru banii de pensii, de la Liceul Dimitrie Cantemir, din Babadag! Curtea de Conturi estimează un prejudiciu de aproape 2,15 milioane de lei (DOCUMENT)

31 Jan 2024 1226

Auditul situațiilor financiare Ce a constatat Curtea de Conturi în urma controlului efectuat la Consiliul Județean Constanța? (DOCUMENT)

19 Jan 2024 5178

Aviz favorabil în unanimitate pentru revocarea lui Niculae Bădălău din funcţia de consilier al Curţii de Conturi

05 Dec 2022 1291

Curtea de Conturi, control la U.A.T. Horia! Ce s-a constatat! (DOCUMENT)

06 May 2022 1551