Mircea Burlacu, liderul FNSP „Mazăre şi-a serbat ziua pe bani publici. Administraţia locală trebuie să plece“

Opt organizaţii susţin, vineri, un nou protest împotriva administraţiei publice locale constănţene. Cei care vor ieşi în stradă spun că nu mai vor să fie minţiţi şi manipulaţi şi cer demnitate pentru femei şi pentru pensionari, o gigacalorie mai ieftină şi mai mult spaţiu verde. Totodată, ei vor „un port liber de cotropirea politică“.De ce s-a ajuns la situaţia în care constănţenii ies în stradă pentru a manifesta împotriva administraţiei Mazăre? Ce şanse are această aşa-numită coaliţie anti-Mazăre, conturată pentru prima dată în cei 14 ani de mandat ai primarului? Ce speră protestatarii prin evenimentul de vineri?

Am discutat despre aceste probleme cu Mircea Burlacu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare şi unul dintre cei mai vocali contestatari ai primarului, în cadrul unui interviu online în direct pe www.ziuaconstanta.ro.

Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) iese din nou în stradă pentru a protesta împotriva administraţiei Mazăre. Care sunt motivele pentru care veţi susţine acţiunea de vineri?

Pe lângă revendicarea principală, referitoare la descentralizarea Portului, sunt şi multe alte nemulţumiri care derivă din calitatea noastră de cetăţeni ai Constanţei. Acestea ţin de stoparea minciunii, a manipulării şi a corupţiei din administraţia publică locală, de atitudinea nedemnă a lui Radu Mazăre la adresa noastră, cetăţenii Constanţei.

Spre deosebire de protestul din luna mai, evenimentul de vineri este pus la cale de mai multe organizaţii, din diferite domenii de activitate. De ce credeţi că a crescut numărul contestatarilor conducerii administraţiei locale?

Nu a crescut numărul contestatarilor, aceştia au fost din totdeauna mulţi. Doar că acum s-au hotărât să vorbească şi să protesteze. Nemulţumirile acestora sunt comune şi direct legate de calitatea lor de cetăţeni ai Constanţei.

Solicitaţi, printre altele, „un port liber de cotropirea politică“. În opinia dumneavoastră, care este cea mai bună formulă pentru acţionariatul Portului Constanţa?

Statul - prin ministerul de resort, acţionar majoritar la autoritatea portuară, pentru a fi garantul implementării politicilor europene şi internaţionale în domeniul transportului naval şi al activităţilor conexe. Numai aşa se poate asigura acces echidistant, egal şi nediscriminatoriu la infrastructura portuară în scopul derulării activităţilor specifice. Poziţia statului, ca acţionar majoritar la autoritatea portuară, reprezintă garanţia investiţiilor viitoare şi a atragerii unui flux de mărfuri corespunzător capacităţilor de operare ale portului.

De ce se tem cel mai mult lucrătorii portuari în cazul în care un nou pachet din acţiunile Portului Constanţa va fi transferat de la Ministerul Transporturilor la municipalitatea constănţeană?

Este binecunoscută dorinţa de realizare de profit a autorităţilor locale. Realizarea de profit în cadrul autorităţii portuare şi distribuirea acestuia sub formă de dividende este o dorinţă legitimă, a oricărui acţionar. Doar că autoritatea portuară trebuie să investească acest profit în întreţinerea infrastructurii portuare şi în îndeplinirea celorlalte obligaţii pe care aceasta le are ca autoritate a statului român.
Creşterea profitului autorităţii conduce direct la creşterea costurilor portului, a serviciilor şi a prestărilor acestuia, a tarifelor de închiriere a infrastructurii portuare şi, în mod implicit, la creşterea costurilor de operare (încărcare, descărcare) a navelor.
Toate acestea însumate vor însemna pentru proprietarii de vapoare şi mărfuri costuri prea mari pe tonă manipulată şi vor conduce la alegerea de către aceştia a altor rute de transport şi a altor porturi de operare. În concluzie, traficul de mărfuri din Portul Constanţa va scădea, ceea ce va conduce în mod direct la concedieri colective, scăderi de salarii şi, nu în ultimul rând, la declinul economic şi social al portului.

Credeţi că Guvernul Ponta va merge până la capăt cu transferul Portului Constanţa sub „umbrela“ administraţiei Mazăre sau, în cele din urmă, acest troc politic va pica?

Cred că în cele din urmă acest troc politic va pica, pe de o parte, pentru că nu are niciun fundament juridic şi pentru că nu poate fi coroborat cu o practică europeană în acest domeniu. De altfel, atât Guvernul Ponta, cât şi administraţia Mazăre au dat dovadă de imprevizibilitate, inconsecvenţă şi instabilitate emoţională atunci când a venit vorba de un dialog social constructiv, eficient şi în spiritul respectării legii.

Care ar fi, din punctul dumneavoastră de vedere, marea miză a preluării Portului Constanţa?

Radu Mazăre vrea, de fapt, controlul activităţilor Portului Constanţa, dar nici el şi nici supuşii săi nu au un minim de pregătire sau expertiză în domeniul exploatării portuare, discursurile lui în legătură cu acest subiect fiind stereotipe, lipsite de relevanţă şi, de cele mai multe ori, penibile.
În altă ordine de idei, dorinţa lui obsesivă este de a transforma Portul Constanţa într-un ţinut al cazinourilor, al cluburilor de noapte şi al turismului sexual, lucru care este imoral, nedemn şi de neacceptat.

Organizatorii protestului de vineri susţin că s-au săturat de cozile sărăciei, de corupţie, de distrugerea spaţiilor verzi. Cine credeţi că se face responsabil de nemulţumirile dumneavoastră?

Radu Mazăre şi clanul lui.

În ultimele luni, protestele anti-Mazăre s-au intensificat. Pe de o parte, sindicaliştii şi lucrătorii portuari şi societatea civilă, pe de altă parte, politicienii s-au pronunţat foarte vehement împotriva primarului. Credeţi că imaginea lui Mazăre începe să se erodeze după 14 ani de mandat?

Imaginea lui Radu Mazăre nu a fost niciodată una bună. Mitul „Radu Mazăre, cel iubit de constănţeni“ a fost doar o himeră, nu a fost niciodată o realitate a Constanţei. A fost doar un balon de săpun pentru a genera un soi de independenţă a lui faţă de conducerea centrală a partidului. Acest lucru a fost posibil pentru că noi, constănţenii, sătui şi scârbiţi de comportamentele sale deviante de la normele moralei, am preferat să tăcem şi să-i întoarcem spatele. Diferenţa dintre atunci şi acum este faptul că ne-am hotărât şi vorbim, să ne opunem lui, să luăm atitudine şi să-i cerem să plece.

Bun, dar de ce abia acum?

Datorită faptului că partidele politice şi reprezentanţii lor, indiferent de numele şi de sigla acestora, nu au reuşit (probabil că nici nu au vrut) să genereze o alternativă credibilă la varianta Mazăre. De altfel, credibilitatea partidelor a fost într-un continuu proces de degradare, programele politice de guvernare, atât naţionale, cât şi locale, generând în mai toate cazurile sărăcie, instabilitate socială şi lehamitea noastră, a celor care votăm.

Ce speraţi să rezolvaţi, să schimbaţi prin aceste acţiuni de protest?

Toată administraţia locală, Mazăre şi clanul lui trebuie să plece. Mă refer inclusiv la Consiliul Local şi la Consiliul Judeţean Constanţa. Majoritatea Consiliului Local este la ordinul şi la comanda lui Radu Mazăre.

Se vehiculează că în spatele acestor acţiuni de protest se află şi partide politice. Cum comentaţi?

Probabil că va exista o astfel de interpretare din partea echipei Mazăre şi a presei care îi susţine. Vreau să afirm un lucru, şi anume că am chemat la acest miting cetăţeni ai Constanţei, aceştia sunt lucrători, pensionari, elevi, studenţi, părinţi şi pot sau nu pot avea şi calitatea de membru într-un partid politic. Susţin cu tărie că acest protest nu este unul politic, nu este organizat de formaţiunile politice, este un protest civic al Constanţei, indiferent de calitatea pe care o au participanţii la miting în raport cu profesia, apartenenţa la un partid sau altul, apartenenţa sindicală, rasă sau religie - o singură calitate ne leagă pe toţi: suntem cetăţeni ai Constanţei şi vrem o administraţie publică pentru noi şi în folosul nostru.

Ce reproşaţi actualei conduceri a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa?

Corupţie şi incompetenţă. Niciodată până acum Portul Constanţa nu a avut o conducere mai incompetentă ca cea de acum, conducere care, în totalitatea ei, este sub autoritatea lui Mazăre, şi nu a Ministerului Transporturilor, aşa cum ar fi firesc.

Cum comentaţi alocarea din bani publici a sumei de 50.000 de euro pentru amenajarea carelor alegorice pe care defilează Mazăre în contextul carnavalului din Mamaia? E firesc ca banii constănţenilor să fie direcţionaţi spre astfel de evenimente?

De fapt, Radu Mazăre şi-a serbat ziua pe bani publici. Apetenţa acestuia pentru deghizare în diferite personaje istorice, caracterizate toate printr-un atribut de dominaţie absolută, poate fi o justificare (chiar dacă ea este imorală şi fără respect faţă de lege) pentru atitudinea sa de „bărbat“ dominant peste Constanţa şi Mamaia.
Gândiţi-vă la un lucru: de la începutul sezonului şi până acum au murit, pe litoralul românesc, peste zece persoane. Dacă cei 50.000 de euro ar fi fost alocaţi pentru plata salvamarilor şi nu pentru «pohtele» lui Mazăre, probabil că acei oameni ar mai fi trăit şi acum...

Ce mesaj aveţi pentru constănţeni? Cum îi veţi convinge să iasă în stradă, vineri, pentru a-şi susţine revendicările?

Să nu le mai fie teamă, să se gândească la faptul că au murit prea mulţi în 1989 pentru a ne câştiga libertatea şi demnitatea pe care Mazăre ni le calcă în picioare. Protestul de vineri, 11 iulie, este doar o etapă, amploarea şi consistenţa acţiunilor ce vor urma fiind de natură să conducă la o altă administraţie locală, în folosul real al cetăţenilor, şi nu împotriva acestora.
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

cornel

05 Mar, 2015 10:46

Aloooo, Laura, ce pazesti? Luati-i frate pe sus mai repede sa scapam de serpi! De ce e mazare liber? Ar trebui cercetat in stare de arest preventiv! Codruta, nu vezi ca asta isi bate joc si de tine si de noi!

emilia

11 Jul, 2014 10:40

Ar trebui un protest si pentru un oras civilizat,curat.In clipa de fata,toate strazile din Constanta sunt distruse,pline de gunoaie.Aceeasi stare mizerabila de lehamite domneste in jurul tuturor cladirilor,indiferent daca sunt particulare sau publice,in toate parcurile fara exceptie:resturi de tigari,de coji de seminte,ambalaje de bauturi,etc.

Articole asemanatoare

Salariaţii Poştei Române organizează grevă de avertisment, miercuri

19 Mar 2024 667

Numiri surprize în Consiliul de Administrație al CN APM Constanța! Unul dintre ei este fiul unui consilier local

11 Feb 2022 3337

Proces cu greutate pentru Portul Constanța! (document)

29 Jun 2021 3849

Cine l-a recomandat pe Costel Stanca în funcţia de director general provizoriu la CN APM Constanţa

07 Feb 2020 4768

Deciziile Consiliului de Administraţie al CN APM SA Constanţa, publicate în Monitorul Oficial. Ce s-a hotărât în şedinţa din 29 ianuarie

02 Mar 2019 2117

Au fost aleşi membrii Consiliului de Administraţie al CN APM Constanţa SA. Cine sunt aceştia şi ce indemnizaţii vor primi

02 Feb 2019 5151

Nume vechi şi nume noi Componenţa Consiliului de Administraţie al CN APM Constanţa SA, publicată în Monitorul Oficial

05 Oct 2018 3146

Amical cu Înainte Modelu Jallow Momodou, Twumasi Kofi și David Polanco au jucat pentru FC Viitorul II

29 Jul 2017 4049

Echipele Academiei Farul au încheiat evoluţiile de la turneul Bucharest Indoor Cup

04 Dec 2016 2548

Proteste împotriva conducerii CN AMPC, programate până pe 29 mai „Trebuie să facem curăţenie în Portul Constanţa”

11 Apr 2015 2503

Mircea Burlacu, liderul FNSP „Dacă portul vechi va fi transformat în port al cazinourilor, câţi dintre salariaţi vor mai avea loc de muncă?“

01 Apr 2015 4784

CA-ul CN APMC se reuneşte azi în şedinţă Operatorii şi sindicaliştii portuari nu mai recunosc conducerea Portului Constanţa

13 Mar 2015 2029

Mircea Burlacu, liderul FNSP „Master Planul Portului Constanţa poate fi catalogat drept o vulnerabilitate şi un risc de siguranţă naţională“

06 Mar 2015 6863

Operatorii portuari şi FNSP reiau, de luni, protestele împotriva conducerii Portului Constanţa

04 Mar 2015 1990

Operatorii cer o întâlnire cu ministrul Transporturilor „Dorim cu prioritate schimbarea conducerii Portului Constanţa. Este din sfera administraţiei locale“

23 Jan 2015 3721