Avantajele înscrierii randomizate în clasa pregătitoare. Ce a declarat inspectorul general Sorin Mihai


Chiar dacă ministrul Monica Cristina Anisie este deja cu un picior pe... scări, după un mandat de numai câteva luni, se poate vorbi despre un portofoliu mai bun decât al predecesoarei (Ecaterina Andronescu).
Nu mai departe actuala dezbatere publică legată de înscrierea în clasa pregătitoare, care a adus în discuție o foarte interesantă alternativă, ce pare să rezolve o serie de probleme care păreau fără ieșire.
 
Inspectoratul Școlar al municipiului București a transmis deja că elevii vor fi înscriși în clasa pregătitoare în ordine alfabetică, iar învățătoarele vor fi trase la sorți. Întrebat, ieri, dacă și la Constanța va fi adoptată această metodă, prof. Sorin Mihai, inspector școlar general a afirmat: „Proceduri de repartiție echitabilă există deja și se aplică de anul trecut la Constanța. Așteptăm să  vedem dacă forma finală a metodologiei (aflate acum în dezbatere publică) va aduce și alte noutăți. Abia apoi putem discuta”.
 

„Demonstrăm că avem mult mai mulți învățători și profesori de calitate decât se crede”
 

O interesantă poziție vizavi de actuala propunere de înscriere în clasa pregătitoare am reținut-o din partea expertului educațional Șerban Iosifescu:
 
„Tragerea la sorți a elevilor este bună pentru a demonstra că avem mult mai mulți învățători și profesori de calitate decât se crede. Iată ce am învățat cunoscând bine câteva școli din România (cu mai multe clase paralele, din mediul urban, dar și rural):
- repartiția elevilor, în clasa pregătitoare, în funcție de dorința părinților - cu «flotant» sau fără, cu șpagă sau fără - duce la segregarea claselor în funcție de nivelul de educație și venitul familiei;
- clasele care au copii «de familie bună» obțin rezultate mai bune, cauzate de o combinație de teme multe, concursuri și sprijin din partea părinților (acești părinți chiar au posibilitatea și voința să-și ajute copiii); deci, nu neapărat calitățile învățătorului duc la aceste rezultate; iar învățătorul respectiv capătă «renume»;
- clasele celelalte obțin, prin forța lucrurilor, rezultate mai slabe și nu neapărat din vina învățătoarelor; învățătoare care nu se bucură de același renume - deci, vor avea, în continuare, mai puține opțiuni;
- clasele segregate continuă să existe mulți ani, adesea pe tot parcursul școlarității: «ce să-i fac, așa s-au făcut de la început, nu mai am cum să le schimb...» - zice directorul;
- ca urmare se dezvoltă atitudinile și mentalitățile rasiste și pro-segregare în rândul elevilor și al părinților («iată ce rezultate obținem dacă îi punem pe cei buni într-o clasă și pe proști în celelalte»);
- prin presiuni de tot felul (să nu uităm că părinții elevilor din clasele «bune» au bani și putere), se ajunge ca și la gimnaziu aceste clase să aibă parte de profesori «cu rezultate»;
- absolvenții acestor clase obțin rezultate bune la EN și ajung, desigur, la licee «bune»; ceilalți elevi ne interesează mai puțin («oricum nu-i duce capul; oricum familiilor lor nu le pasă»).

 
Prin repartiție randomizată:
- se oferă posibilitatea învățătoarelor cu mai puțin prestigiu să-și dovedească meritul; sunt convins că vor obține rezultate la fel de bune - și, poate, chiar mai bune - decât învățătoarele «cu prestigiu», care au ajuns să se bazeze mult prea mult pe sprijinul suplimentar al părinților;

- clasele diverse vor duce la acceptarea diversității și la diminuarea atitudinilor rasiste și segregaționiste la elevi și la familiile acestora;
- pe termen lung, va crește solidaritatea socială.
 
Mai e un aspect în favoarea acestei măsuri: oameni care contează (bani, putere, influență - inclusiv pe FB) își rezolvă problemele copiilor apelând la PCR (pile, cunoștințe, relații) + bani. Și, după - tac: și-au rezolvat problema personală și-i doare în bască de ceilalți. Dar ceilalți părinți și copii? Cine vorbește pentru cei care nu au bani și putere? Dacă părinții cu bani și putere se vor găsi la un loc cu ceilalți, poate vor fi mai activi în reformarea sistemului PUBLIC de educație și vor renunța la soluțiile nedemocratice și neechitabile de tip «privatizare-după-mușchii-mei»”.
 
Citește și:
 
La București, învățătoarele vor fi trase la sorți Atenție, părinți! Înscrierea în clasa pregătitoare 2020 vine cu surprize, în numele transparenței și al echității (document)
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Hâtru

06 Feb, 2020 11:41

Simplu ! De ce nu se reglementează și generalizează această procedură ??!

Articole asemanatoare

Ministrul Educaţiei, despre calendarul pentru înscrierea la grădiniţă şi la clasa pregătitoare

03 May 2020 1181

Sondaj de opinie ZIUA de Constanţa Majoritatea respondenţilor sunt de acord cu noile variante de înscriere în clasa pregătitoare

24 Feb 2020 1704

La Bucureşti, învăţătoarele vor fi trase la sorţi Atenţie, părinţi! Înscrierea în clasa pregătitoare 2020 vine cu surprize, în numele transparenţei şi al echităţii (document)

05 Feb 2020 2359

Mii de cereri depuse în primele două zile din calendarul de înscriere în învăţământul primar

09 Mar 2018 819

Metodologia şi calendarul de înscriere în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018-2019 au fost aprobate

24 Feb 2018 1454

Etapa a doua pentru înscrierea în clasa pregătitoare s-a încheiat Şcoli din Constanţa unde au rămas locuri neocupate. Iată lista! (document)

08 Apr 2017 3375

Încep înscrierile copiilor la clasa pregătitoare! Cine se poate înscrie. Care sunt condiţiile

27 Feb 2017 1422

Încep înscrierile în clasa pregătitoare şi în clasa I. Vezi ce spune Ministerul Educaţiei

11 Feb 2014 2108

CLASA PREGĂTITOARE 2014 Cum se va face înscrierea anul viitor?

12 Sep 2013 3337

Până ieri, la ora 20.00 Ministerul Educaţiei a centralizat 4.089 de cereri de înscriere în clasa pregătitoare

11 May 2013 1116