S-a stabilit data la care va fi analizată de judecători HCL Constanța pentru taxe și impozite în 2022



Judecătorii Curții de Apel Constanța au stabilit data la care va judeca recursul în procesul în care, în primă instanță, Tribunalul a dispus anularea parțială a HCL Constanta privind stabilirea taxelor și impozitelor pentru anul 2022.
 
Dosarul cu indicativul 1627/118/2022 va fi analizat de Curtea de Apel după vacanța judecătorească, pe data de 14 septembrie 2023.
 
Oricare va fi decizia Curții de Apel, ea va fi definitivă.
 
Taxă de 80 de ori mai mare decât în alte zone
 
Așa cum arătam în edițiile anterioare, prin decizia Tribunalului a fost anulată în parte HCL 463/28.12.2021 cu privire la faptul că „pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 9.028 lei“.
 
Legat de cuantumul acestei taxe pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
 

Totuși, Tribunalul a precizat în motivarea anulării parțiale a HCL că „într-adevăr, prin raportare la motivele de nelegalitate a actului administrativ cu caracter normativ reprezentat de soluţia reglementară conţinută  în art. 1 lit. h) din H.C.L. nr. 463/28.12.202 1 şi în art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 invocate de reclamanţi şi care se circumscriu în esenţă insuficientei justificări/fundamentări factuale a instituirii taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare la nivelul sumei de 9.028 lei cu referire la Staţiunea Mamaia şi Satul de Vacanţă, respectiv întru-un cuantum de aproximativ 80 de ori mai mare decât în alte zone ale municipiului, respectiv a caracterului arbitrar  al modalităţii de stabilire/determinare prin raportare la cuantumul menţionat Tribunalul constată că în cauză acestea au caracter întemeiat“.
 
Taxă pentru eliberarea avizului program de funcționare de peste 9.000 de lei

 
Au spus judecătorii că „Tribunalul constată că Hotărârea privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  reprezintă un act administrativ cu caracter normativ autonom prin care au fost stabilite impozitele şi taxele la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022, sens în care acesta trebuie să fie fundamentat din perspectivă factuală în referire la soluţiile reglementare pe care le adoptă în mod distinct şi autonom şi nu prin raportare la acte administrative cu caracter normativ anterioare care, deşi au reglementat/disciplinat acelaşi domeniu, nu pot fundamenta chiar adoptarea  Hotărârii  privind  stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  care, din perspectivă factuală, trebuie să se autosusţină“.
 
 
În plus, „Tribunalul, în referire la fundamentarea soluţiei reglementare din art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 prin care a fost instituită pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare în sumă de 9.028 lei nu poate primi eficienţă raţionamentul pârâtei în sensul fundamentării acesteia conform Adresei nr. R122603/06.10.2017 -prin care a fost propusă- şi Referatului nr. T78700/30.10.2017, care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
În continuare, au mai spus judecătorii, „pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local ci ample evaluări factuale, sens în care  - în referire  la actul administrativ cu caracter normativ reprezentat de H.C.L. nr. 463/28.12.2021 şi nu prin raportare la alte acte administrare anterioare, chiar reglementând/disciplinând aceeaşi materie- acestea ar fi trebuit să cuprindă inclusiv, raportat la art. 30 alin. 2 din Legea nr. 273/2006, evaluarea cheltuielilor necesare pentru înfiinţarea serviciilor publice de interes local, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor curente de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii, respectiv dacă a crescut sau nu necesarul de cheltuieli  pentru aceste servicii, dacă sunt sau nu utilizate fonduri obţinute din impozitele locale (având în vedere că fundamentarea are la bază tocmai scăderea acestora) şi dacă scăderea acestora a determinant astfel să existe necesitatea rezonabilă/justificarea factuală a creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare şi în ce procent, în vederea acoperirii necesarului, respectiv pentru justificarea cuantumului 9.028 lei, ceea ce în cauză nu s-a realizat în mod particular prealabil adoptării H.C.L. nr. 463/28.12.2021 în referire la acest act administrativ“.
 
„În mod corelativ, instanţa,  în raport de precedentele considerente, constată că Referatul de aprobare nr. 223679/10.11.2021 f. 49 şi Raportul Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2022 nr. T104053/21.12.2021 nu corespund în mod adecvat necesităţii de fundamentare a instituirii/creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare în referire inclusiv la cuantumul de 9.028 lei stabilit prin H.C.L. nr. 463/28.12.2021, cu precădere standardul de fundamentare nefiind îndeplinit de pârât prin Adresa nr. R122603/06.10.2017 şi Referatul nr. T78700/30.10.2017 care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței – www.rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
În urmă cu scurt timp
Tribunalul Constanța a anulat parțial HCL Constanța privind taxele și impozitele pentru 2022! Municipalitatea, obligată la plata de despăgubiri (MINUTA+DOCUMENT)

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Modalități de plată online a impozitelor și taxelor locale. Ce spune Primăria Constanța

21 Feb 2024 654

Primăria Constanța Decizii de impunere emise pentru anul fiscal 2024. Informații importante

16 Feb 2024 710

Detalii despre taxa de dezvoltare și promovare a turismului. Iată ce spune Primăria Constanța

06 Feb 2024 726

SPIT Constanța Modalități de plată a impozitelor și taxelor locale/speciale și amenzilor

21 Nov 2023 1459

Primarul Constanței cheamă în instanță Pinos Trade 2001 SRL. Firma ceruse anularea unei taxe locale de 80 de ori mai mari în Mamaia decât în alte zone ale orașului

23 Oct 2023 1333

SPIT Constanța - Majorări de întârziere pentru neplata la termen a obligațiilor fiscale datorate bugetului local

17 Oct 2023 1120

Ultima oră! Taxă în Mamaia, de 80 de ori mai mare decât în alte zone din Constanța, „reactivată“ de Curtea de Apel (MINUTA)

14 Sep 2023 1031

Știri Constanța Un nou termen scadent pentru plata impozitelor și taxelor locale

27 Aug 2023 963

Dezvoltatorul imobiliar Gran Via Ghencea Sud, la judecată cu SPIT Constanța. Verdictul, amânat!

23 Jun 2023 1098

Dezvoltatorul imobiliar Gran Via Ghencea Sud București, proces cu Fiscul din Constanța! Judecătorii mai au nevoie de timp pentru deliberări

11 Jun 2023 1002

Gran Via Ghencea Sud, la judecată cu Fiscul din Constanța, pentru certificatul de atestare fiscală

29 May 2023 1547

Taxă în Mamaia, mai mare de aproximativ 80 de ori decât în alte zone din Constanța! Judecătorii explică de ce au anulat parțial HCL privind taxele locale pe 2022 (MOTIVARE)

02 May 2023 3223

Tribunalul a anulat parțial hotărârea privind taxele și impozitele locale din Constanța din 2022! Ce au făcut consilierii locali

20 Apr 2023 2186

Atenție, constănțeni. Care sunt cele două taxe locale care trebuie achitate integral până la 31 martie 2023?

28 Jan 2023 21322

În urmă cu scurt timp Tribunalul Constanța a anulat parțial HCL Constanța privind taxele și impozitele pentru 2022! Municipalitatea, obligată la plata de despăgubiri (MINUTA+DOCUMENT)

10 Jan 2023 2270